• Curious

Rimlig ersättning till dagmatte?

Vi har annonserat efter någon som kan hjälpa oss att gå ut med vår hund på dagtid eftersom att både jag och min sambo arbetar/studerar på annan ort. Vi har haft hjälp tidigare av en äldre dam som fick 500 kr/ månad för detta. Hon bestämde den summan själv och vi var helt ok med det.

Nu har vi fått kontakt med en ny eventuell dagmatte och jag funderar på hur mycket som är skäligt att ge henne i ersättning? Jag har inte skrivit någon summa i mina annonser utan bara "ersättning enligt överenskommelse".

Tanken är att hon ska få en nyckel hem till oss och rasta hunden 1 gång om dagen när vi inte är hemma. Självklart får hon rasta/umgås mer med hunden om hon skulle vilja det men det är inget som vi kräver från vår sida. Vi behöver hjälp ca 3 dagar i veckan, någon vecka blir det 4 dagar andra veckor blir det 1-2 dagar beroede på hur våra scheman ser ut.

För vår del känner vi att antligen ett fast belopp/ månad eller ett fast belopp/dag skulle funka bäst. Timpeng känns inte aktuellt eftersom vi inte har någon möjlighet att hålla koll på hur många timmar hon umgås med hunden. Hon bor i närheten av oss så det blir inga bensinpengar att tala om då det tar 5 minuter att gå.

Hur mycket tycker ni är en vettig ersättning att ge? Och ska det vara per gång eller per månad?

• Svar på tråden Rimlig ersättning till dagmatte?
  • MammaSandra1989

Jag skulle nog ge 500kr för det , det handlar ju ej om varje dag och att bara gå ut med hunden inte har den hela dagarna.

• Curious
    Chianti skrev 2012-01-06 12:14:39 följande:
    100 kr per gång skulle jag betala.
    100 kr per gång känns lite saftigt med tanke på att jag själv är student. Men det kanske bara är jag som tänker så?
  • iii

Om det är 5dagar i veckan så brukar nog de flesta ge runt 2000kr, men i ert fall så är de ju inte så ofta. Jag hade gett 1000kr.

• iii
    Curious skrev 2012-01-06 12:22:08 följande:
    100 kr per gång känns lite saftigt med tanke på att jag själv är student. Men det kanske bara är jag som tänker så?
    Det är vad man brukar betala. Kanske dyrt för dig, men en ganska kass timlön för den som ställer upp och rastar din hund.
  • Elephino

En promenad cirka tre gånger per vecka i en månad = ca 12 tillfällen per månad (ja, jag vet att en månad inte är exakt fyra veckor, men nu överslagsräknade jag bara). En tusing per månad? Det beror ju lite på hur lång promenaden ska vara?

• lovemark79

1000 spänn låter rimligt, men det kan endast ni komma överens om. Enklast är väl att hålla en öppen dialog och komma överens. Då blir troligtvis båda två nöjda och det är väl bäst?!

• dezibel

Jag tycker 100-120 kr per promenad är skäligt. Det blir inte mycket till ersättning om eftersom hon bör vara ute 1,5-2 timmar då hunden ska ligga själv resten av dagen och hon är uppbunden samma tid 3 dar i veckan. 

• Curious
    dezibel skrev 2012-01-06 13:30:30 följande:
    Jag tycker 100-120 kr per promenad är skäligt. Det blir inte mycket till ersättning om eftersom hon bör vara ute 1,5-2 timmar då hunden ska ligga själv resten av dagen och hon är uppbunden samma tid 3 dar i veckan. 
    Så långa promenader är absolut inte nödvändigt. 30 minuter räcker gott och väl med tanke på att hunden är själv i max 5-6 timmar de dagar vi är borta samtidigt. Vi har en hund som inte kräver speciellt mycket när det gäller motion så har man ont om tid någon dag så går det alldeles utmärkt att bara gå en sväng runt kvarteret så länge han får uträtta sina behov.
  • Curious
    iii skrev 2012-01-06 12:22:23 följande:
    Om det är 5dagar i veckan så brukar nog de flesta ge runt 2000kr, men i ert fall så är de ju inte så ofta. Jag hade gett 1000kr.
    2000 kr är vad en plats på ett hunddagis kostar där vi bor och det är ju en helt annan service eftersom hunden då är där hela dagen.

Jag vet en tjej som har som ett företag att gå ut med folks hundar och hon tar 180 kr/ 30 minuters promenad men då är ju det ett heltidsjobb för henne så det är ju inte konstigt att hon tar lite mer.
  • Curious
    iii skrev 2012-01-06 12:22:56 följande:
    Det är vad man brukar betala. Kanske dyrt för dig, men en ganska kass timlön för den som ställer upp och rastar din hund.
    Om hon går ut 30 minuer/dag så är det ändå 200 kr i timmen. Så mycket tjänar inte ens jag när jag jobbar.
  • iii
    Curious skrev 2012-01-06 14:26:44 följande:
    2000 kr är vad en plats på ett hunddagis kostar där vi bor och det är ju en helt annan service eftersom hunden då är där hela dagen.

Jag vet en tjej som har som ett företag att gå ut med folks hundar och hon tar 180 kr/ 30 minuters promenad men då är ju det ett heltidsjobb för henne så det är ju inte konstigt att hon tar lite mer.
    Alla de jag har pratat med har krävt 100kr per dag(2000kr/mån). Jag tycker det är en rimlig summa. Vem vill offra sin dag genom att alltid ha en tid att passa för att få 50kr per dag? Det ska vara lönt för personen ifråga att ställa upp.
  • enlitenbitkaka

Fråga henne? Vår hundvakt ville ha 20:-/tillfälle vilket vi tyckte var löjligt lite och brukade ge henne 50. Beror ju lite på varför hundvakten tar jobbet - för att tjäna pengar eller för att få umgås med hunden?

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • iii
    Curious skrev 2012-01-06 14:28:21 följande:
    Om hon går ut 30 minuer/dag så är det ändå 200 kr i timmen. Så mycket tjänar inte ens jag när jag jobbar.
    Men just eftersom dagmatten faktiskt blir begränsad i sin vardag för att hjälpa till så tycker jag att det är snålt att ge mindre än 100kr/gång. Men hittar du någon som vill göra det för mindre pengar så är det såklart bra. Men jag tror att det kommer att bli svårt.
  • Curious
    enlitenbitkaka skrev 2012-01-06 14:30:36 följande:
    Fråga henne? Vår hundvakt ville ha 20:-/tillfälle vilket vi tyckte var löjligt lite och brukade ge henne 50. Beror ju lite på varför hundvakten tar jobbet - för att tjäna pengar eller för att få umgås med hunden?
    Hon sa att hon ringde på vår annons eftersom hon älskar djur och gärna umgås med djur men inte själv kan ha djur då det finns allergiker i familjen.
  • enlitenbitkaka
    Curious skrev 2012-01-06 15:26:24 följande:
    Hon sa att hon ringde på vår annons eftersom hon älskar djur och gärna umgås med djur men inte själv kan ha djur då det finns allergiker i familjen.
    Då är ju förmodligen inte ersättningen det viktigaste för henne. Erbjud 500:- och klargör att det inte behövs 2h långa promenader, sen får ni väl deala om hon inte är nöjd
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Rimlig ersättning till dagmatte?