Rimlig ersättning till dagmatte?
Vi har annonserat efter någon som kan hjälpa oss att gå ut med vår hund på dagtid eftersom att både jag och min sambo arbetar/studerar på annan ort. Vi har haft hjälp tidigare av en äldre dam som fick 500 kr/ månad för detta. Hon bestämde den summan själv och vi var helt ok med det.
Nu har vi fått kontakt med en ny eventuell dagmatte och jag funderar på hur mycket som är skäligt att ge henne i ersättning? Jag har inte skrivit någon summa i mina annonser utan bara "ersättning enligt överenskommelse".
Tanken är att hon ska få en nyckel hem till oss och rasta hunden 1 gång om dagen när vi inte är hemma. Självklart får hon rasta/umgås mer med hunden om hon skulle vilja det men det är inget som vi kräver från vår sida. Vi behöver hjälp ca 3 dagar i veckan, någon vecka blir det 4 dagar andra veckor blir det 1-2 dagar beroede på hur våra scheman ser ut.
För vår del känner vi att antligen ett fast belopp/ månad eller ett fast belopp/dag skulle funka bäst. Timpeng känns inte aktuellt eftersom vi inte har någon möjlighet att hålla koll på hur många timmar hon umgås med hunden. Hon bor i närheten av oss så det blir inga bensinpengar att tala om då det tar 5 minuter att gå.
Hur mycket tycker ni är en vettig ersättning att ge? Och ska det vara per gång eller per månad?