• rockdoll

Köpte fel kött. 1,4 kg rostbiff

Ja, jag har nu en 1,4 kilos klump kött som det står rostbiff på.
    Vad fan gör jag av detta nu?

Är enda alternativet att göra rostbiff alt tjälknöl av detta nu?

Blir så jävla förbannad, jag stod och letade fina bitar entrecote och så har nån dumjävla idiot slängt ner en bit rostbiff bland entrecoten.

• Svar på tråden Köpte fel kött. 1,4 kg rostbiff
  • Anton Ring

Krydda den med peppar, salt främst, sen kanske lite lök/vitlöks pulver eller kanske lite paprikapulver också.
    Sen in i ugnen 125grader tills den har en färg du gillar.
    Men runt 55 grader blir bra, mer om man vill ha den mer mot rosa.
    Brukar ta 50-90min allt beroende på hur biten ser ut och hur kall den är.

Det är inte Entrecote men minst lika gott, man skär rätt tjocka skivor 5-7mm
    Resterna kan man sen äta som vanlig rostbiff på mackan eller med potatissallad.

• rockdoll

Tack för svar allihopa.
    Verkar som att enda alternativet är att göra rostbiff av skiten. Har ingen köttermometer så detta får bli ett dyrt experiment...

• Anton Ring
    rockdoll skrev 2012-01-06 14:16:25 följande:
    Tack för svar allihopa.
    Verkar som att enda alternativet är att göra rostbiff av skiten. Har ingen köttermometer så detta får bli ett dyrt experiment...
    Hur ser biten ut, helt rund?
    Eller mer platt?

Man kan ju beräkna tiden du ska ha den inne.
    Annars är en bra köttermometer nått som man måste ha för få det där superperfekta köttet.
    Utan går bra också, men så mycket enklare att pricka rätt grad med en.
  • rockdoll

Nja, den är inte helt rund nej.

Ja, hade detta varit nånting som jag hade planerat att tillaga hade jag antagligen köpt på mig en termometer också.
    Men nu ska jag få låna mammas köttermometer så det blir nog bra med det.

Blir det nån skillnad i ugnstemp om man har varmluftsugn?

• Anton Ring

Ja, värmeeffekter i varmluft blir lite högre.
    ca10-25 grader.

Men är ju bara skita sätta på varmluften, så funkar det ju det som vanligt

Nu ska du bara ta reda på vilken temp du ska ha på köttet.
    Rostbiff är en rätt okey bit, delar av rostas sitter i den.

Glöm inte putsa bort ev. hinnor

• Themis

Du kan göra rödvinsgryta på den om du vill?

Min Boeuf Bourguignon:

Ta fram en rejält stor gryta och olja eller smöra lite i botten.

Sätt på stekpannan:
    Dela ca 1 kg kött i tärningar 2x2 cm, bryn dem i omgångar i smör lite slarvigt men så de får färg, på med lite vitpeppar och salt, lägg till sidan.
    Skala 2-3 morötter och bara dela dem i bitar 2-3 cm långa.
    Bryn 200-250 g små hela champinjoner (eller klyftade större), salta och peppra även på dessa.
    Tag vad lök du har, antingen 2 mellanstora gula eller sorterade smålökar, klyfta större lökar och halvera de små. Bryn även dem på medel/svag värme så de blir lite glansiga. Tag ett halvt dricksglas vatten och koka ur stekpannan med så den fina skyn följer med ner i grytan.

Varva ner alla ingredienser+ steksky från pannan i stora grytan, släng i pressad vitlök efter smak (2-3 klyftor gillar vi), 2 lagerblad, några hela vitpepparkorn om du vill ha mer krydda, och sen häller du i 1/3- 0.5 flaska rött vin, av en kraftigare sort. Släng ner 1.5 eller 2 tärningar Knorr mörk oxbuljong (eller kött) och fyll upp med vatten tills ingredienserna är nästan helt täckta, enstaka bitar kan sticka upp lite.

Koka upp och låt småkoka under lock i minst 75 minuter, rör om nån gång emellanåt så det inte bottenbränner och så att det som sticker upp rörs ner. Smaka av och se hur det blev. Serveras med ris och sallad, eller om man vill kanske med pressad potatis.

Grytan är godast på andra eller tredje dagen, perfekt bjudmat att förbereda och kan frysas.

Originalrätten innehåller rökt sidfläsk också men det hoppar jag.

---

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Coccolina

Du kan skära bitar av rostbiffen och steka/grilla som du gör med entrecot har jag alltid gjort Det blir minst lika gott! Inga problem alls Marinera och tillaga och njut!

Svar på tråden Köpte fel kött. 1,4 kg rostbiff