• Alven

    Vegan/vegetarianfråga

    Undrar lite hur veganer och vegetarianer gör.
    Ni äter inte kött, fisk och liknande. En del dricker inte mjölk, det har jag förstått men........
    Använder ni skor och handskar av skinn? Bälten? Om soffan hemma hos mig är av skinn, sitter ni i den då? Osv
    Nyfiken hur långt man kan leva veganskt i dagens samhälle. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-06 15:18
    Ni får gärna skriva hur ni tänker, och om ni undviker att som har med djur att göra, berätta då gärna hur ni lyckas. Det måste vara svårt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vegan/vegetarianfråga
  • Trivelina73

    Jag äter mest vegetariskt då, men är inte en vegetarian, för jag dricker mjölk, äter ägg och ibland kyckling.  Jag äter så för min hälsans skull, inte för djurens. 


    Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
  • Trivelina73
    Trivelina73 skrev 2012-01-06 15:14:36 följande:
    Jag äter mest vegetariskt då, men är inte en vegetarian, för jag dricker mjölk, äter ägg och ibland kyckling.  Jag äter så för min hälsans skull, inte för djurens. 
    Senil, röstade på den sista av valen...
    Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
  • Mornie Alantie

    Jag använder inte läder, ull eller honung heller för den delen. Med det menar jag att jag inte köper det själv. Om du har en skinnsoffa kan jag givietvis sitta i den, där är ju skadan redan skedd så att säga. Jag undviker mjölkprodukter och ägg så långt jag kan, men det är svårt att vara vegan fullt ut och fortfarande ha ett socialt liv. Går man utt på lunch med 10 kolleger kan man inte ställa för höga krav på vart man ska gå. Det är dock väldigt mycket lättare nu än för 10-15 år sedan.

    Jag undviker animaliska produkter för att jag kan leva och må bra utan dem. Det är av etiska och miljömässiga skäl jag är vegetrian.


    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Alven
    Mornie Alantie skrev 2012-01-06 15:27:42 följande:
    Jag använder inte läder, ull eller honung heller för den delen. Med det menar jag att jag inte köper det själv. Om du har en skinnsoffa kan jag givietvis sitta i den, där är ju skadan redan skedd så att säga. Jag undviker mjölkprodukter och ägg så långt jag kan, men det är svårt att vara vegan fullt ut och fortfarande ha ett socialt liv. Går man utt på lunch med 10 kolleger kan man inte ställa för höga krav på vart man ska gå. Det är dock väldigt mycket lättare nu än för 10-15 år sedan.

    Jag undviker animaliska produkter för att jag kan leva och må bra utan dem. Det är av etiska och miljömässiga skäl jag är vegetrian.
    Ja, men det låter ju sunt. Du "överlever" mao, fast än alla omkring dig inte tycker och gör  som du. 
  • ojsanoj

    Jag äter inte kött, och med kött menar jag kossa, kalv, gris, fisk, kyckling, skaldjur osv. 
    Däremot äter jag ost då och då, aldrig hemma men det händer på restaurang. Dricker inte heller mjölk eller äter ägg. Köper skinnskor och använder min ärvda päls (mest för att det är det enda jag har från min mormor). Jag hade aldrig köpt ett plagg med äkta päls på eller en ny skinnjacka.
    Skulle aldrig äga en skinnmöbel, står den hos nån jag är på besök hos kan jag såklart slå mig ner. 
    Är veg sen jag var ca 10 år, har aldrig gillat smaken av kött och mina skäl är främst miljön.
    O för att det är nasty såklart :)

     

  • Slats

    undviker att konsumera animaliska produkter, men det är väl till överdrift om man vägrar sitta i någon annans skinnsoffa? soffan är ju liksom redan köpt och inflyttad, någon annan har gjort det valet och det får man väl acceptera, även om man inte håller med. 


  • Nilam

    Jag är vegetarian men har skor i läder och äter ägg, mjölk och honung. Framförallt är det av psykiskt och fysiskt välbefinnande jag valt bort kött men miljöskäl är också viktigt för mig. Två av mina barn äter blandkost och det stör inte mig och det händer att jag lagar animalisk mat till dem men oftast inte. De tycker det är okej att äta vegetariskt hemma och blandkost i skolan.

  • ania

    De saker som inhandlades innan jag blev vegetarian, sen vegan, är kvar. Jag tycker det är sånt slöseri på produkt som redan är gjord och inhandlad att slängas, men skulle idag inte köpa nya dunkuddar till soffan om de gick sönder. Anledningen till det är att jag inte vill stödja industrin. Men som någon redan skrivit tidigare så spelar det ingen roll för industrin om jag sitter i en vänninas redan inhandlade skinnsoffa. Däremot spelar det roll om jag går och köper en likadan.

Svar på tråden Vegan/vegetarianfråga