• Dahlstedt

Ni bor i Uppsala... snälla hjälp mig!

Jag och min familj ska flytta till Uppsala i Feb.....
    Vet ni som bor i Uppsala vad Valsätra är för ställe???
    Är det lungt el mkt bråk??
    Vi ska ha bebis i Juli och nu känns det plötsligt så osäkert

• Svar på tråden Ni bor i Uppsala... snälla hjälp mig!
  • Änglatuss

välsätra är ett rätt lungt område om jag får säga de själv (lite snobbområde) haft en kompis som bott där och hon är helnöjd, ligger ju nära gottsunda och där kan de va mkt bråk men ändå.. jag skulle kunna bo i valsätra om jag skulle bo i uppsala!

• Dahlstedt

Tack Änglatuss för ditt svar!!!
    Snobbområde?...hm...hellre det än att det är bråkigt o stökigt!

• frineur

Snobbområde? Nä, knappast... Ligger precis på gränsen till Gottsunda som ju räknas som slum. Jag har bott i Valsätra och det är väl inte det stökigaste stället, men inte direkt lugnt heller. Och så är det ju lite skillnad på var i Valsätra man ska bo. Finns villaområde, radhusområde och lägenheter. Var ska ni bo då?

• Änglatuss

ja de är sant, de beror ju på var i valsätra, där min kompis bodde va de ju dyrt å snobbigt, säger hon själv, hon bodde iaf där, men som sagt de ligger när gottsunda och de är ju inte direkt lugnaste stället

• Änglatuss

Men tom gottsunda kan va fint ibland!

• Nillane

Dahlstedt:Roligt att du ska flytta hit till Uppsala. Jag har bara hört gott om Valsätra.

• Nillane

fast Gränby är väl det nya "slumstället"? Fast det kan vara livat i Flogsta oxså.

• Lilla Prussiluskan

Gränby har varit lite slum för typ 20 är sen men inte nu längre! Jag skulle inte vilja bo i Gottsunda eller Nyby, där är det problemoråde.

Valsätra är helt ok!

• Nillane

Lilla Prussiluskan:Ja, tänk om man fick välja, jag vill inte heller bo där, trivs såå bra i floggan

• Dahlstedt

Vi ska bo i lgh på Bandstolsvägen....
    Jag flyttar ju trots allt från Eskilstuna!! Det kan ju inte bli sämre
    Vi har 3 barn sedan tidigare och det är för barnens framtid som vi flyttar från E-tuna...

• Äventyr

Hej! Vill bara säga välkommen till Uppsala, tycker det är en stad med perfekt storlek och det finns mycket fint häromkring. Jag tror Valsätra blir bra och du behöver inte oroa dig för att det skulle vara nåt snobbområde:) Hur kom det sig att ni flyttade hit just nu?

• frineur

Sorry att behöva oroa dej, men Bandstolsvägen är typ Gottsunda. Alltså inte "snobbområdet" utan precis tvärtom. Det är mycket studenter som skaffar första uppsalalägenheten och invandrare i det området. Jag bodde nästan där (första uppsalalägenheten ) , men lite mera inåt Valsätra till. Fast jag trivdes bra! Visst finns det busungar och alkisar där, men det finns det ju överallt. Det är jättenära Gottsunda centrum och nära till skog- och strövområdena så jag tror nog att ni kommer att få det bra där.

• Gnottan

Håller med frineur..Bandstolsvägen är ju nästan Gottsunda! Bodde där när jag precis flyttat till Uppsala (i Gottsunda) och hade min dotter på dagis i valsätra,hon var den enda svensken på 21 barn..samt att dom inte serverade fläskkött på dagiset..
    Det var faktiskt för att hon skulle börja 6-års verk. som vi flyttade därifrån för jag ville inte att hon skulle gå i skolan i Gottsunda!
    MEN..det är världens finaste natur iValsätra/Gottsunda, mycket skog och fina promenadstråk!

• Kindwords

Hoppas att ni kommer att trivas!

• tänkande

Va kul, ramlade in här av en slump. Bodde mina första två år i livet på just Bandstolsvägen Minns så klart inte så mycket, men är en ganska normal tjej idag

• Åsa H

Jag bor i valsätra precis i närheten av bandstoslvägen och trivs superbra. Flyttade hit i maj-05 ovh tycker att det är ett trevligt område. Lugnt, inte värre här än någon annastans och väldigt nära naturen. Tror att gottsundas negativa rykte är just ett rykte, det är iallafall min mening men jag har ju inte bott här så länge. Bor mycket hellre här ute trots att det är några kilometer in till stan och har naturen och skogen ett par minuters promenad bort.

Välkommen hit

• Änglatuss

alltså jag ber om ursäkt, jag mena inte att alla valsätrabor är snobbar, de jag mena va att de är fint och väluppfostrat att de är ett "rikemansområde" då, vissa delar är ju "finare" än andra.. där min kompis har bott ja kåkarna går på ah jag vet inte hur mkt som helst, en vanlig människa har inte råd med de.. menade inte snobb, snobb, de va fel ord av mig ursäkta!

välkommen till uppsala!

• Dahlstedt

Tack så mkt alla ni som har svarat!!

Det ska nog gå bra även om det nu råkar vara Gottsunda

Men jag måste få tillägga att på kontraktet så står det faktisk Valsätra som område

Skit samma!!

Tack!!

• Porotina

HEJ !

Välkommen till Uppsala, det är en underbar stad!
    Jag bodde i Gottsunda i flera år och trivdes jättebra där, inga problem alls.
    Bandstolsvägen hade sämst rykte förut men det behöver inte vara så illa, ofta överdriver man allting. Jag tror också att allt går i vågor och det finns skitfolk överallt, och man kan ha oturen att träffa på dem vart som helst.
    Det finns i alla fall hur mycket projekt som helst därikring eftersom det har varit ett sådant problemområde och på Valsätraskolan (min gamla arbetsplats) fungerar allt mycket bättre nu.

Oroa dig inte, Dahlstedt. Det går aldrig att veta i förväg vad som väntar vart du än flyttar.
    Jo, det heter Valsätra det som ligger på ena sidan om vägen. Den andra sidan är Gottsunda.

Sköt om er och lycka till!

Svar på tråden Ni bor i Uppsala... snälla hjälp mig!