checklista för första tiden med 1:a barnet -vad behövs?
barn beräkmat till mars och nu börjar det kännas verkligt och hjälp, vad behöver man skaffa hem på stört?
barn beräkmat till mars och nu börjar det kännas verkligt och hjälp, vad behöver man skaffa hem på stört?
En skön amnings bh, och sånna ilägg för läckage :) små handukar att torka mjölk/kräks med.... Livet stannar ju inte för att man får bebis :) affärerna är ju fortfarande öppna :)
Mycket kan du köpa efter barnet är fött men vagn, spjälsäng och skötbord tyckte jag var användbart iaf. Amningslinne (var nöjd med dom från lindex) inlägg för läckage behövde jag aldrig...termometer kan vara bra att ha och lite kläder men som sagt köp inte för mycket innan, köp vid behov efter barnet har kommit!
Var inte meningen att vara anonym, jag skrev inlägget ovan
Vi köpte precis allt... I slutändan var detta det som var användbart:
Vagnen.
Spjälsängen.
Babysittern
Skötbordet.
Nappflaskor.
Bröstpump (min bästa kompis, fick mjölkstockning)
Blöjor. våtservetter och idominsalva.
Handdesinfektion.
+ kläder då självklart. Men jag inser nu att vi köpt alldeles för mycket
båda gångerna. Mer än hälften blev aldrig använt. Hade klarat oss lätt med ett tiotal bodys i 50-56 istället för de trettiotal vi köpte...
Resten användes mest 1 enda gång bara för att vi ändå hade köpt det...
Hittade denna lista som kanske är bra.
Åka vagn:
Åka bil:
Sova gott:
Sköta om:
Mini-Apotek:
Äta/amma:
Bada:
Kläder storlek 50-56
Övrigt:
För oss har rumptermometer funkat utmärkt. Min babys öron är för små för örontermometer så de kan aldrig ta temp på honom på sjukhus om de inte har för rumpa.
Vidare råder jag att du köper många haklappar till barnet för att du ska slippa byta kläder på barnet fem gånger om dagen. Lättare och bekvämare att ha många haklappar då så du kan byta haklapp enbart om barnet kräks lite.
Och som någon sa, skaffa många handdukar och tvättlappar.
Babyolja är bra att ha hemma. Vi gillar den som är från Barnängen med lavendellukt, heter "bedtime" och är en lila flaska. Verkar lugnande för bebisar och får dem att sova bättre.
Kroppspuder för röda rumpor.
Alvedon/panodil som suppar och oral lösning (så slipper du jäkta med det om barnet skulle ha ont eller bli sjukt, men barnet måste vara över 5 kg för att få börja använda sådant så det är ingen brådska men för mig blev det brådskande när lillen blev sjuk plötsligt).
Nagelsax för bebisar! Finns att köpa jättebra sådana billigt på bla apotek.
Små plastskedar för bebisar, så du kan ge vitaminer och eventuella mediciner/magdroppar utan problem.
Zinksalva som är det bästa för röda rumpor.
Skrammel- och prasselleksaker.
Liten napp (räddaren i nöden om du inte vill agera mänsklig napp på nätter).
Mobiler som du kan hänga över skötbord, babysäng osv. Otroligt vad bebisar älskar sådana!
Amningslinne/tröja är väldigt skönt att ha för att amma bekvämt utan att behöva krångla med kläder.
Amningsinlägg (oavsett om du väljer att amma eller inte så kommer du troligtvis läcka mängder med mjölk).
Sköna bebisfiltar eftersom i alla fall min baby förbrukar många filtar som ska gosas i, kräkas på och sova med. Örngott brukar jag använda många av för att min son vill sova med något över ansiktet för att sova bättre och djupare, och då är örngott lätta att andas igenom och är inte dammiga eller noppiga.
Mer kommer jag inte på just nu!
Visst ja,
Nässug (hjälper barnet vid nästäppa och har hjälpt oss SÅ många gånger nu).
En termosmugg så att man kan dricka teet/kaffet någotsånär varmt!!