• Jens 921

Klagande granne på dagtid!

Har en granne som kommer och klagar vid flera tillfällen att min sambos son spelar för hög musik.
    Han bor på gården i en friggebod som ligger närmare vårt hus en grannens.
    Vi hör vist ett svag dunkande ljud inne hos oss men inte något som är mer normalt än i någon lgh som jag bott i förut.Grannen blir mer och mer hotfull när han kommer över och kallar oss cp m.m.. Han kommer oftast över fre och lör mellan 18 - 19.
    Vi har alltid sänkt varje gång han har kommit över och skrikit åt oss, och varje gång jag försöker föra en konversation med honom blir han mer förbannad. och nu börjar min sambo känna sig otryg,
    Jag kan polisanmäla honom för Intrång hot och kränkning, män känner att det nog skulle göra problemet större. När jag försöker prata med hans mor (han bor hemma och är ca 25 år) så vill hon inte lyssna vad vi har att säga utan det är bara dem som har en talan.
    Vad ska man göra för han spelar inte så speciellt högt och bor bara här varann vecka så det är inte så speciellt ofta han spelar.

• Svar på tråden Klagande granne på dagtid!
  • brage

Man kan ju alltid ringa och kolla med polisen... Berätta att ni tycker det känns obehagligt bara för att få lite respons... Galna grannar finns det tyvärr gott om!!

• Lillafrejasmamma

Nu är det väll så att er son får spela musik hur högt han vill innan klockan nio på kvällarna? eller tar jag fel där? så grannen har ju egentligen inget att klaga på. Känns det hotfullt och otryggt med grannen ta kontakt med polisen, man ska inte behöva känna sig obekväm i sitt eget hem

• Elephino

Man får aldrig störa sina grannar och särskild hänsyn ska tas mellan ca kl 22-07 (olika föreningar/värdar har olika tidsgränser). Gäller br och hr.

• Lillafrejasmamma

Då undrar jag vad som räknas till att störa sina grannar? är det när jag spelar musik på dagtid eller när min bebis skriker både på dagen kvällen och på natten? när vi byger ihop möbler eller borrar upp hyllor på väggarna? Eller vart går gränsen? Ska man helt enkelt vara knäpptyst i sitt hem och göra så lite ljud som möjligt så att granarna inte ska råka störas?

• Miss Nanet

Din granne borde få sig ett ligg och ditt 25åriga bonus barn är en man och borde flytta hemifrån  ;) Lycka till!

• Kimona

Man får aldrig störa grannarna, men med störa menas exempelvis såpass hög bas att rutorna skallrar, att det dunkar i väggen m.m

• Jens 921
    Miss Nanet skrev 2012-01-07 01:40:17 följande:
    Din granne borde få sig ett ligg och ditt 25åriga bonus barn är en man och borde flytta hemifrån  ;) Lycka till!
    Det är grannens barn som är 25 år som klagar, mitt bonus barn är 17år.
    Vi hörda knappt att han spelade i går kväll när grannan kom och dunkade i väggen på friggeboden och det var inte löst.
  • Jens 921
    Lillafrejasmamma skrev 2012-01-07 00:36:24 följande:
    Nu är det väll så att er son får spela musik hur högt han vill innan klockan nio på kvällarna? eller tar jag fel där? så grannen har ju egentligen inget att klaga på. Känns det hotfullt och otryggt med grannen ta kontakt med polisen, man ska inte behöva känna sig obekväm i sitt eget hem
    Tyvär så är det inte så, det finns riktlinjer hur högt man får spela vid olika tid på dygnet.
  • Jens 921

Vi bor även i friköpt hus där det är tät mellan husen så föreningen vi har bryr sig inte om detta. Föreningen har vi bara för gemnsama utrymen och mark ect.

• Erin

Bra om bonusbarnet lär sig att ta hänsyn till andra innan han flyttar hemifrån. Din son kan ju ändå inte spela hur högt som helst i en lägenhet eller studentkorridor även om det sker "dagtid". Vet inte riktigt vad du lär ut om du löser problem genom att polisanmäla för "kränkning och intrång".

• Kimona
    Lillafrejasmamma skrev 2012-01-07 00:36:24 följande:
    Fast grannen är ju inte bekväm i sitt hem om det spelas så högt att han störs
  • Jens 921
    Erin skrev 2012-01-07 12:12:36 följande:
    Bra om bonusbarnet lär sig att ta hänsyn till andra innan han flyttar hemifrån. Din son kan ju ändå inte spela hur högt som helst i en lägenhet eller studentkorridor även om det sker "dagtid". Vet inte riktigt vad du lär ut om du löser problem genom att polisanmäla för "kränkning och intrång".
    Grabben har sänkt musicen väldigt mycket sen vi flyttade in som i går hörde man knappt hans spelande så hänsyn har absolut visat, utan grannen har noll som tolleransnivå, de tycker vi ska flytta ut i skogen om vi ska väsnas, men deras förbannade hundar får skäll hur mycket de vill (hör hundarna högre en grabben musik), och det tycker jag är inget konstigt att de gör det för alla låter mer eller mindre och det får man stå ut med enligt min mening.
  • Polly S
    Jens 921 skrev 2012-01-07 11:35:48 följande:
    Tyvär så är det inte så, det finns riktlinjer hur högt man får spela vid olika tid på dygnet.

följer ni de riktlinjerna är det väl inget problem?
  • Lillafrejasmamma
    Kimona skrev 2012-01-07 13:56:01 följande:
    Fast grannen är ju inte bekväm i sitt hem om det spelas så högt att han störs

Nä där har du en poäng, jag som trodde det var menlöst att gå ner till min fd granne som spelade musik som hördes upp till oss på dagtid, störde mej egentligen inte när jag själv var vaken men lite irriterande när man jobbat natt. Vilken koll man har, jag har bara antagit att det är okej, att man måste få leva i sitt egna hem förutsatt att det inte inebär vilda fester och hög musik efer 21.00 om man inte frågar sina grannar.

Man får ju ge och ta lite, tror ju inte direkt att vi är ljudlösa små möss heller precis, med bebis och vaken nätter och mitt i en renovering ;)
Svar på tråden Klagande granne på dagtid!