• mithrandil

Syrebrist vid födseln. Följder?

Min son hade syrebrist i samband med förlossningen.
    Hur länge eller hur pass lite syre han fått i sig har jag ingen aning om.

Vid ett samtal med läkare på neonatal så sa läkaren att min son inte hade drabbats av några omedelbara skador, men att de inte kunde säga helt säkert förrens skolåldern ifall han gått helt fri från skador eller inte.

I det läget var hela ens inre i uppror så jag ställde aldrig frågor men frågorna de ploppar upp allteftersom ju längre tiden går och ju mer man tänker på det.

Vad menade egentligen läkaren?
    Vad kan man få för skador till följd av syrebrist som inte upptäcks före skolålder?         

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Syrebrist vid födseln. Följder?
  • Plupp73

Hej!
    Egentligen skulle du ringa till din barnmorska som du hade inför förlossningen och prata med henne om det här, det tror jag är viktigt för att du ska få prata igenom det som , och ställa frågor om just DIN förlossning. Toligtvis har bebisen under en kort stund under förlossningen fått i sig för lite syre, och för lite syre gör att vävnader i kroppen skadas. Hjärnan är den del av kroppen som ihop med hjärtat är mest beroende av syre, vilket gör att den skadas först om det uppstår brist.

Det verkar som om han menar att det är svårt att avgöra om och vilken skada som skett. I skolåldern och vid skolstart görs olika former av tester där man tydligare kan se hur barnet fungerar i jämförelse med jämnåriga och med skoluppgifer osv. Dock tror jag att du i så fall kommer att märka om någonting inte fungerar tidigare än så.

Förstår om det här känns jobbigt att få i ansiktet direkt efter en förlossning, som sagt ta kontakt med någon inom mödrahälsovården som kan berätta bättre för dig än jag kan. Där finns även kuratorer vid behov.

Kram och lycka till! 

• K anna

Jag har en bekant som drabbades av syrebrist vid förlossningen. Som liten höll han sig typ inom normalvariationen, men när han blev lite äldre, skolåldern, märktes det att han låg efter sina jämnåriga och hade en del svårigheter. Bland annat finmotoriken är påverkad, hans handstil ser än idag ut som en sexårings, och han har även läs- och skrivsvårigheter och är generellt "långsam". Han kommer aldrig att kunna ta körkort eftersom han inte kan fatta beslut snabbt, till exempel.

Men han fungerar socialt, och han har ett vanligt (om än lite anpassat, tror jag) jobb.

• viseversa

CP är väl en skada man kan få av syrebrist. Ibland en väldigt lindrig form som inte märks förns barnet är äldre.

• Tiinyy

Hej! Min son låg på 50% i syresättning under ett par timmar och läkare har sagt samma sak till oss som till dig/er. Jag tänker också mycket på vad som kan ha hänt med honom. Han är nyss fyllda 3 år och ligger inom normalspannet inom det mesta, lite sen i talet men ändå inom normal. Visst finns det en chans att allt är som det ska men det är segt att vänta i flera år för att veta. Jobbigt att liksom leta fel hos sin fina pojk! Min lille föddes med hjärtfel så därför blev allt som det blev, så glad att han lever och mår bra=)

• mithrandil

Tack för era svar!
    Anledningen till att jag frågar är för att jag börjat fundera kring vad för typ av skador man kan få av syrebrist.
    Min son är en fantastisk (snart) 3årig kille. Inom vissa områden är han långt före i utvecklingen om man jämför med jämnåriga (han kan fler färger än jag kan, räknar hyggligt långt, börjar redan lära sig alfabetet och har full koll på detaljer och former som oval, cirklar och trekanter osv) men han har en del beteenden som inte känns fullt normala.

Framförallt är det hans fruktansvärda vansinnesutbrott. Men ju mer jag tänker på det funderar jag på om man inte kan lägga till andra särdrag han har för att bilda någon form av diagnos, eller så inbillar jag mig bara. Men det är något som jag inte riktigt kan sätta fingret på som känns fel.  

• Plupp73

Min yngsta dotter är också snart 3, har också stora utbrott så fort minsta lilla sak händer, och är extremt intensiv. Hon har inte haft syrebrist vid förlossningen och jag TROR inte att det finns diaagnosmisstanke. Ibland känns hon helt oreglerlig...

3-åringar kan vara helt otroligt jobbiga i humöret. 

• mithrandil
    Plupp73 skrev 2012-01-08 14:32:35 följande:
    Min yngsta dotter är också snart 3, har också stora utbrott så fort minsta lilla sak händer, och är extremt intensiv. Hon har inte haft syrebrist vid förlossningen och jag TROR inte att det finns diaagnosmisstanke. Ibland känns hon helt oreglerlig...

3-åringar kan vara helt otroligt jobbiga i humöret. 

Ja, det är väl typiskt för 3åringar, men min son har alltid haft dessa utbrott. Dag som natt. Han bankar huvudet i väggen och hoppar och studsar på stället. Vaggar fram och tillbaka och bara skriker. Det känns inte normalt.
    Sen är det som sagt många andra saker som för misstankarna till att det är något som inte stämmer.     
  • Skruttensmamma

Har du haft någon kontakt med Barn -och Ungdoms-Psyk? Vid tre års ålder tror jag att de kan hjälpa dig att reda ut ifall din sons beteende är normalt. Han verkar ju helt klart vara en smart unge så det kommer han säkert att fortsätta vara! Tror också att de kan hjälpa dig med hur du ska tackla olika situationer (om du behöver det) oavsett om han är normal eller inte.

• mithrandil
    Skruttensmamma skrev 2012-01-08 22:11:12 följande:
    Har du haft någon kontakt med Barn -och Ungdoms-Psyk? Vid tre års ålder tror jag att de kan hjälpa dig att reda ut ifall din sons beteende är normalt. Han verkar ju helt klart vara en smart unge så det kommer han säkert att fortsätta vara! Tror också att de kan hjälpa dig med hur du ska tackla olika situationer (om du behöver det) oavsett om han är normal eller inte.

Nej, jag har inte det. Gick hos en kurator kopplad till mvc och bvc ett par gånger men snuddade bara vid problemen litegrann. Fick massa tips som inga funkade. Tack för rådet! Har aldrig tänkt över vart jag ska vända mig.
    Ska ringa imorgon och se om man kan få hjälp. Oavsett om det är normalt eller inte skulle det vara skönt för alla om vi kunde få redskap för att arbeta bort det. 
Svar på tråden Syrebrist vid födseln. Följder?