säkert att handla på ebay?
men avgifter etc?
men avgifter etc?
Ja, ebay har väl fått betyget "en av de säkraste sajterna att handla från"...eller nåt sådant.
tack..
Vi handlar ofta på E-bay och har aldrig haft problem med leverans eller betalningar
skönt..
tack för svaren..
jag har handlat massa saker på ebay.com (men INTE på den svenska sidan, den ger jag inte mycket för) det har alltid gått väldigt smidigt och jag betalar via PayPal. frakt tiderna har varit allt från 4 dagar till 3 veckor och då handlar jag främst från usa och uk. Det bästa är att man kan hitta prylar som är svåra att få tag på i sverige!
Vill bara varna för att handla aldrig något och betala med Western union money transfer. Var nära själv att göra det en gång, men efter lite efterforskningar så visade det sig att de flesta bluffmakare använde sig av detta sättet. Bara ett litet tips.
något som är bra att ha koll på är om det finns risk för tullavgift. Handlar man av företag och över en summa som jag inte är hundra på, har hört 200 och 500 så kan du åka på att få tulla.
Min bror beställer mycket cykeldelar och får tulla. Sist 520 kr men då kostade varan 3900:- han säger att det ändå är billigare än sverige även om det är varan+frakt+tullavg
Man kan gå runt det och de flesta säljare skriver tex gift eller used på paketet. Eller skriver ner värdet på varan.
Jag älskar ebay och handlar massor där!
www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/
Där finns info om avgifter osv...ibland får man betala det och ibland har man tur och slipper. Vet ej hur de väljer de som ska betala eller inte. En del dyra varor vi köpt har inget kostat, medan andra varor som var för billiga har de begärt kvitton på Frakten ingår i totalsumman, inte bara varans pris!
Jag har bara bra att säga om ebay, trist när man får tulla dock Men det händer som tur var inte varje gång
Ett tips är såklart att handla från Storbrittanien www.ebay.co.uk för då är det inte risk för tull.
Jag betalade via PayPal, det kändes säkert o bra. Jag bad säljaren ange "gift" på paketet för att minska risken för tull. Funkade den gången iaf!
//Petra
Ordet gift är magiskt, men misstänker tullen att det är annat kan de begära kvitto ändå...och alla säljare är inte villiga att "ljuga" när de skriver på paketet
Har svärmor i Kanada, bara väntar på att tullen ska tvinga mig att visa kvitton för de gåvorna också
hur betalar man på ebay?
ska betala 23 kr till en tjej...
men det kostar 25 kr att sätta in på hennes konto...
tips om vad jag ska göra?
vad är vanligt?
tack..
jag använder paypal
hur använder man det?
kan man betala via internet från sitt bankkonto?
Man "blir medlem" i paypal, skaffar ett paypal konto. Kontot du skapar där e kopplat till dit bankkonto. När du sen handlar något/betalar så dras pengarna direkt. Mycket bra!
Jag har handlat massor på både US och UK siten! Funkar kanon att betala med paypal, rekommenderas verkligen! Jag har aldrig behövt betala tullavgift från USA...