• AirborneUnicorn

Fler som ofta är sjuka?

Nu ligger jag här, igen, och är förkyld som tusan. Var förkyld med feber en vecka i december, precis när jag började på ett nytt jobb, och hoppas att detta går över innan måndag. Kan ju inte sjuka mig IGEN...?

Det verkar som att jag har väldigt dåligt immunförsvar och suger åt mig minsta lilla virus. Träffar jag någon som är sjuk brukar jag säga "jahapp, inom 2 veckor är jag med sjuk" och det stämmer fan 90% av gångerna. 

Fler som är sjuka ofta?
    Tips på vitaminer/kost etc som kan ge mitt immunförsvar lite stake så jag slipper detta? 

• Svar på tråden Fler som ofta är sjuka?
  • Eisa

Järnbrist som är vanligt hos kvinnor kan även göra att man är mer mottaglig för infektioner. Check it out.

Hur ofta är du sjuk då?

• AirborneUnicorn

Jag snusar, och jag är sjuk i snitt varannan månad. Med sjuk menar jag i princip alltid förkylningssymptom.

Järnbrist... ska kollas upp. 

• Eisa

Okej ja varannan månad är ju ganska mycket.

Förra hösten var jag sjuk JÄTTEOFTA också. Men sen gjorde jag slut med min pojkvän och blev frisk direkt. Han hade tagit väldigt mycket energi av mig. Har du bra relationer omkring dig? Stressad?

• AirborneUnicorn
    Eisa skrev 2012-01-07 09:30:16 följande:
    Okej ja varannan månad är ju ganska mycket.

Förra hösten var jag sjuk JÄTTEOFTA också. Men sen gjorde jag slut med min pojkvän och blev frisk direkt. Han hade tagit väldigt mycket energi av mig. Har du bra relationer omkring dig? Stressad?
    Nu när du sa det så stämmer det nog på mig med.. Jag blev friskare (eller ja, sjukare lite mer sällan) efter att pvn och jag seprarerade. Den psykiska stressen från det förhållandet sitter väl fortfarande i en del och jag blir lätt superstressad när han hör av sig. Mycket skuldkänslor från mig kopplat till det.
  • Girlinthecity

Hur motionerar du? Det gör stor skillnad på immunförsvaret. Äppelcidervinäger sägs också ha positiva egenskaper på fler än ett område och jag tror har skrämt iväg många förkyldningar för mig. Bra kosthållning med mykcet vitaminer, mineraler och antioxidanter.

• AirborneUnicorn

För att avsluta tråden, och kanske ge information till den som kanske visar intresse för ämnet framöver, så har jag nu tagit blodprover för att kolla upp diverse brister.

Allt såg bra ut utom järnet som nämndes av Eisa. Det var lågt och förmodligen därför jag är mottaglig för infektioner. Tog även ett HIVtest för att utesluta att det skulle vara något allvarligare.
    Blir även mer motion och framför allt ett försök att äta mer regelbundet, trots att jag sällan har tid med lunch på jobb

Tack ni som svarat! 

Svar på tråden Fler som ofta är sjuka?