• Anonym (Masken???)

Slemmig tråd i avföringen? Måste det vara mask? Hjälp!

Jag har problem med förstoppning sedan 2,5 år tillbaka(eller snarare att tarmarna inte jobbar.. Det är inte avföringen som är hård utan den vill bara inte ut..)

Nu har jag vid tre tillfällen sett något i toaletten när jag gjort nummer två..
    Idag hände det igen att det kom ut en ca 10 cm lång slemtråd när jag lyckades gå på toa lite efter klyxet jag tagit.
    Denna gång tog jag upp (inte med händerna ;) ) denna tråd för att se om det gick att bestämma om det var en mask eller inte.

Det var som förra gången en lång genomskinlig/lite vitaktig tråd.. Den rörde sig inte och såg inte ut som något levande (å andra sidan har jag inte sett en mask från magen så jag vet inte hur de ser ut)
    Men den här gick att dela sönder rätt lätt med en tops och hade en slemmig konsistens..
    Så min fundering är om man kan ha så här långa slemtrådar i avföringen om det inte är mask?

Jag frågade min husläkare om detta och han la till detta om mask? I remissen till magläkaren jag ska till om 7 veckor..

Men nu undrar jag om någon varit med om något liknande?
    Långa slemmiga (men ändå så fasta att de gick att ta upp från toan utan att de gick sönder) trådar i samband med toabesök?
    Kan man ha det utan att det är mask??

Jag har inte varit utomlands men äter mycket sushi på rå lax / ibland tonfisk..

Supertacksam för hjälp!!

• Svar på tråden Slemmig tråd i avföringen? Måste det vara mask? Hjälp!
  • Anonym

Har du ätit trattkantareller? Dom är svårsmälta i magen och kommer oftast ut hela.. skit äckligt, trodde också att jag hade mask... ser precis ut som det...

• Kimona

Det kan vara delar av tarmplack

• Anonym

jag lider av ibs och har oftast slem i avföringen. i olika form dock, först trodde jag att det var farligt, men ahr haft så i flera år nu.

• Anonym
    Kimona skrev 2012-01-07 13:49:00 följande:
    Det kan vara delar av tarmplack

Tarmplack är en myt.
  • Anonym (Masken???)

Inte ätit kantareller tyvärr..

Tarmplack?

Du som har slem ibland- kan det komma ut som trådar (nu snackar vi inte smalt som sytråd utan mer 0,5-1cm breda tunna saker..

Det ser verkligen ut som tjockt slem..

• Kimona
    Anonym skrev 2012-01-07 13:53:43 följande:
    Tarmplack är en myt.
    vi har tagit upp det i medicin så tydligen inte
  • Kimona

Det kan vara en tarminflammation.

• SarisHaglis

Alltså jag var precis med om samma sak :/ jag är ofta ganska hård i magen och gör inte nummer två så mycket. Men tidigare i veckan åt jag nog något olämpligt och jag fick lite magknip men det gick över fort. Inatt så gick jag på toa och gjorde nr två, tog liten stund och sen torkade jag mig som vanligt men det var inte som vanligt! Nu var det en lång tråd, kanske 6 cm lång som kändes lite gummig aktig och så var den ljusgul-brun vågade inte titta allt för nära på det heller så jag spolade ner det. Men vart lite nervös nu:/ alltså jag känner inget obehag eller att det klia eller magknip så jag vet inte vad man ska göra? Andra gången strax efter så var det ingen tråd alls :S ska man kolla upp det ändå eller bör jag inte oroa mig och tro direkt att det är mask ??? :( tacksam för svar !

• Tesla13

Fann denna tråd nu efter att ha googlat, då jag upplevt exakt samma sak som både trådstartaren och det sista inlägget beskriver! Men är det någon som fått något svar eller förklaring av läkare, vad det är för något, vad det beror på, om det är farligt etc?? Snälla, svara om ni fått reda på något!

• SarisHaglis
    Tesla13 skrev 2013-03-19 21:43:51 följande:
    Fann denna tråd nu efter att ha googlat, då jag upplevt exakt samma sak som både trådstartaren och det sista inlägget beskriver! Men är det någon som fått något svar eller förklaring av läkare, vad det är för något, vad det beror på, om det är farligt etc?? Snälla, svara om ni fått reda på något!
    För mig verkade det vara en en gångs grej då det inte blivit nå mer sådan upplevelse efter det. Det kan ju vara någonting man ätit som gör så att det blir sådär. Men är du orolig och det händer fler än en gång så bör man kolla upp det.
  • Anonym (Ööö)

Lite sent på det men ts om du är kvar, vad var det? Råkade precis ut för samma sak nämligen.

• Ärling
    Kimona skrev 2012-01-07 14:28:47 följande:

vi har tagit upp det i medicin så tydligen inte

Vad menar du med "i medicin"?
  • Ärling
    Anonym (Ööö) skrev 2018-02-10 11:27:07 följande:

Lite sent på det men ts om du är kvar, vad var det? Råkade precis ut för samma sak nämligen.

Ja, oj. Vilken gammal tråd!
Svar på tråden Slemmig tråd i avföringen? Måste det vara mask? Hjälp!