Lena skrev 2012-01-07 15:08:14 följande:
Det är bara bättre om du inte har råd att betala dem var för sig. Det gamla har mycket bättre villkor än det nya annuitetslånen.
Men det är inte heller så enkelt att man går över helt till de nya villkoren om man slår ihop dem, utan till en del har man fortfarande olika villkor på olika delar av lånet fastän man slagit ihop dem. Det är jäkligt komplicerat helt enkelt. Jag gjorde en massa uträkningar för ett par år sedan, på CSNs hemsida och genom att ringa och prata med en bra handläggare på CSN (kan ta ett antal samtal innan man hittar en bra). Jag har ungefär halva lånet i vardera systemet (ca 250.000 i varje). I mitt fall kom jag fram till att om jag jobbar heltid och tjänar hyfsat så skulle det inte vara någon stor skillnad för mig, annat än att jag skulle få betala mer nu och mindre sedan, om jag inte slog ihop dem (räknar man då med att jag skulle kunna investera mer nu om jag inte behövde betala så mycket nu, så skulle jag alltså tjäna på att slå ihop). Om jag däremot skulle stå utan inkomst eller med låg inkomst emellanåt, så skulle jag tjäna rätt så mycket på att slå ihop dem (och ha en stor skuld som skrivs av när jag är 70). Eftersom jag planerar att studera emellanåt och få något barn till, så tjänar jag alltså förmodligen på att slå ihop dem.
Men det var en komplicerad process att komma fram till alla hypotetiska resultat, så prova dels med att räkna på CSNs hemsida, och ring och prova tills du hittar en handläggare som tycker att det är kul att klura ut hur man betalar så lite som möjligt, så kan du nog komma fram till vad som är bäst i just ditt fall.