• jamilah01

Varför e Svenskar så avundsjuka på varandra? någon som vet?

Jag förstår inte varför svenskar e så avundsjuka på varandra,varför inte glädjas när det går bra för varandra....

Vad tror du? Varför e det så här?
  • Svar på tråden Varför e Svenskar så avundsjuka på varandra? någon som vet?
  • psak

Det är en ren myt att svenskar är mer avundsjuka. Jantelagen finns i massor av andra länder också. En gång såg jag ett tv-inslag där undersökningar visade att avundsjuka är vanligast i Sydeuropa, beroende på de mer familjära kulturerna där folk ser om sitt eget hus.

• jamilah01

Där ser man,det var intressant då får jag nog skämmas lite ju

• MinMinna

Jag har faktiskt aldrig förstått det här med "den svenska avundsjukan". Tror det är mänskligt att vara avundsjuk ibland, inte svenskt.

• Argo
    psak skrev 2012-01-09 20:51:57 följande:
    Det är en ren myt att svenskar är mer avundsjuka. Jantelagen finns i massor av andra länder också. En gång såg jag ett tv-inslag där undersökningar visade att avundsjuka är vanligast i Sydeuropa, beroende på de mer familjära kulturerna där folk ser om sitt eget hus.
    Bara en sådan sak som att jantelagen faktiskt är dansk och inte svensk ...

På engelska kallas tydligen samma fenomen för "tall poppy syndrome":

Tall poppy syndrome (TPS) is a pejorative term primarily used in the UK, Canada, Australia, New Zealand and other Anglosphere nations to describe a social phenomenon in which people of genuine merit are resented, attacked, cut down, or criticised because their talents or achievements elevate them above or distinguish them from their peers.
Svar på tråden Varför e Svenskar så avundsjuka på varandra? någon som vet?