• Karisma

Loftsäng. Hur länge??

Vi har funderat på att köpa en loftsäng till Liam. Den är ung 1m hög upp till madrassen, så man kan ha byråer eller hyllor under och sen blir resten ju som en koja under hela sängen.

Men upp till vilken ålder är det intressant med en sån här säng. Vad tror ni 8år eller tom ännu längre.

Vi tänkte att m en sån säng så får han mer utrymme till annat i rummet. Ena väggen är nämligen omöblerbar pga inbyggda garderober.

Är lite osöker om vi ska köpa en sån säng. Vad tror ni?? Har ngt av era barn en sån här säng???

__KRAM K__

• Svar på tråden Loftsäng. Hur länge??
  • Karisma

Ingen som har nga tankar över hur länge ett barn är intresserad av att använda en sån slags säng...???

__KRAM K__

• Mamma till Rasmus

Bra fråga det undrar jag med så jag puffar lite för dennaf råga

• Adeliha

hej...

Min pojk har en sån.Bästa köpet trodde jag.Kan finnas lite negativt med den.
    Slår i huvudet när dom är under och leker,sen är det inge behagligt att lyfta upp en sovandes unge i dom heller.Positivt är att man får undan en massa grejer under den iallafall.Lite småbesvärligt att ta sig ner ostört oxså,när man legat och läst en godnattsaga.
    Min kommer nog finnas kvar så längeden håller.Har ju oftast spjälor i den,och barn kommer aldrig förstå att dom inte får hoppa i sängar :)Så jag väntar på brake5t....

• Karisma

Adehlia--> Tack för att du svarade, Nu blev jag lite osäker på hur jag ska göra. Får fundera ett tag till om jag ska köpa en eller inte.

__KRAM K__

• Thaleia

En sån har jag också funderat på att köpa fast inte förrän sonen blir äldre. Fast den du menar kanske är för lite yngre?

• Karisma

Nja yngre och yngre...Gissar att den är lämplig från 3år, vill ju att han ska kunna ta sig ner själv åxå. Men det var då ram runt den så de inte ramlar ner, men stegan klarar inte Liam av just nu. Han är bara 2år.

__KRAM K__

• Adeliha

Min pojk fick den till han fyllde 2 år.Aldrig ramlat ner och skadat sig.Fast har man ett barn som går i sömnen,kanske man ska tänka om lit innan man köper en.

• Karra1

Vi har en hög loftsäng (inget för små barn alltså) till vår 8 åring. Mest för att få plats med mer i hennes rum - hon har haft den sen hon var drygt 5 år.

• Finlänskmamma

Vi använder en våningssäng som dom kan använda tills dom flyttar ut.
    Är lika stora som vanliga enmanssängar och sen när dom flyttar i egna rum tar dom varsin säng med sig.
    Är oxå bra om man har ett barn, dom kan ha kompis att sova över eller ha myssäng nere och sover uppe eller tvärt om enligt ålder. Och får man fler barn har man ju en extra säng.
    Vi köpte vår på IKEA för ca.129? och det är ungefär 1300kr. Bästa köp vi gjort.

• Mjo

Vi har loftsängen Tromsö från IKEA till våran son. Han fick den när han var ca 3,5 år. Den är jättehög, så vi sågade bort ca 30 cm av benen, men den är ändå hög. Står han uppe i sängen så tar huvudet i taket. Var lite oroliga i början om han skulle klara av att klättra ner själv mitt i natten, men det har inte varit några problem. Den här sängen är ju gjord för att kunna ha skrivbord under, så den kan han nog ha länge. Vi har nu en madrass där. Emil och hans kompisar älskar att hänga i kanten och sedan hoppa ner på madressen. En nackdel med loftsängar är ju som sagt om barnen somnar någon annan stans och man måste lyfta upp dom i sängen. När Emil gör det så brukar vi lägga honom på madrassen under sängen också får han sova där.

www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=11534&langId=-11&parentCats=15558*15617*15619

Svar på tråden Loftsäng. Hur länge??