• Anonym (Mamma)

Beräkning av bostadsbidrag med vuxet barn hemma

Behöver lite hjälp att beräkna bostadsbidrag när man har ett vuxet hemmaboende barn.

Det är jag och sambon, två små barn och en kille på 20 år som jobbar.

På ansökan ska man skriva upp om det finns vuxna hemmavarande barn men inget om deras ev inkomst. Nån som vet hur de räknar sen?

Sonen har ju som sagt arbete, men jag gissar att de inte kan räkna med hans inkomst då han ju knappast ska försörja resten av familjen.

Nån som vet?

• Svar på tråden Beräkning av bostadsbidrag med vuxet barn hemma
  • Philippa

Han kommer inte räknas med alls i beräkningen... man får bara bostadsbidrag om man har barn som man är försörjningsskyldig mot....

• Twins2

Barn över 18 räknas inte in i bostadsbidraget, om jag inte är helt ute och cyklar...

• Twins2
    Twins2 skrev 2012-01-07 17:32:00 följande:
    Barn över 18 räknas inte in i bostadsbidraget, om jag inte är helt ute och cyklar...

Om man inte går gymnasiet.
  • Lena

Jag kan tänka mig att de då räknar med att han ska betala sin del av bostaden, dvs en femtedel, men resten ska ni föräldrar betala och det kan ni få bidrag för.

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-01-07 17:24:01 följande:
    Behöver lite hjälp att beräkna bostadsbidrag när man har ett vuxet hemmaboende barn.

Det är jag och sambon, två små barn och en kille på 20 år som jobbar.

På ansökan ska man skriva upp om det finns vuxna hemmavarande barn men inget om deras ev inkomst. Nån som vet hur de räknar sen?

Sonen har ju som sagt arbete, men jag gissar att de inte kan räkna med hans inkomst då han ju knappast ska försörja resten av familjen.

Nån som vet?
    Varför försörjer familjen inte sig själv?
    Självklart ska den vuxne arbetande sonen bidra, gör han inte det idag?? Jag tycker ALLA vuxna i ett hushåll får bidra till att det ska gå runt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-07 17:52:26 följande:
    Självklart ska den vuxne arbetande sonen bidra, gör han inte det idag?? Jag tycker ALLA vuxna i ett hushåll får bidra till att det ska gå runt!
    Självklart ska sonens bostadsyta räknas bort samt att man räknar med att han står för en del av hyran. Men, om föräldrarna inte har tillräckligt hög inkomst för att klara sin egen hyra, efter sonen bidragit med sin del, har de naturligtvis rätt till bostadsbidrag.
  • Anonym (Mamma)
    Philippa skrev 2012-01-07 17:31:31 följande:
    Han kommer inte räknas med alls i beräkningen... man får bara bostadsbidrag om man har barn som man är försörjningsskyldig mot....
    Nej, såklart att jag inte ska få bostadsbidrag för honom, men jag undrade om hans inkomst ska räknas ihop med vår.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-01-07 17:52:26 följande:
    Jo, han betalar 1500:-/månad
  • Lena
    Anonym (Mamma) skrev 2012-01-07 18:30:22 följande:
    Det låter väldigt lite om det inte bara är hyran och han betalar mat och förbrukningsvaror själv...
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-01-07 18:30:22 följande:
    Han kommer att räknas med som att han använder 1/3 av bostadsytan, så är hyran på 4500 får ni bidrag för den del ni inte har råd med av de 3000 kronorna. Han betalar väl mat med?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-01-07 19:43:26 följande:
    Han kommer att räknas med som att han använder 1/3 av bostadsytan, så är hyran på 4500 får ni bidrag för den del ni inte har råd med av de 3000 kronorna. Han betalar väl mat med?

Är det inte en femtedel som räknas för honom? Inte bara en tredjedel väl?
  • Twins2
    Anonym (Mamma) skrev 2012-01-07 20:34:53 följande:

Tror bara det ska delas mellan dig, din sambo och det vuxna barnet. Inte med de små barnen. Så då blir det en tredjedel.
  • Anonym
    Har han inte eget rum? Hur stor bostad har ni?
  • Anonym
    "bara" 1/3 är mer än 1/5 tyvärr..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-01-07 23:11:10 följande:
    Har han inte eget rum? Hur stor bostad har ni?
    Jo, det är klart att han har eget rum. Vi bor på 165 m2.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-01-07 19:43:26 följande:
    Fast varför bara en tredjedel? Eftressom vi är fem personer i familjen så borde det väl räknas på att han använder en femtedel och enbart betalar för det. Vi andra fyra använder alltså de andra 4 femtedelarna, dvs 80% av bostaden.
Svar på tråden Beräkning av bostadsbidrag med vuxet barn hemma