• Anonym (Lydia)

Vad är normen för möbelbidrag?

Hej.

En fråga till er som sökt, eller som kanske jobbar inom ekonomiskt bistånd?

Jag ska söka om en barnsäng och en säng till mig. Vad är normen för dessa?
    Jag vet att söker man till soffa brukar man få runt 2000 kr.. Vad ligger priset för en säng till sitt barn?

Ska söka nu nästa vecka och är lite nyfiken vad jag kan förvänta mig och om det är mycke skillnad från kommun till kommun och om det är så att man har hittat en säng och lägger upp ett kostnadsförslag att de gillas?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-08 16:06
    Imorgon lämnar jag in ansökan, har fått tag i en fin säng till sonen som jag vill köpa i veckan. Hur lång kan de ta innan dom fattar ett beslut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-10 16:33
    Besviken på folk här på fl som anmält sönder tråden. Nu kan jag inte svara i tråden mer eftersom jag inte kan vara anonym, så antar att dom som anmält MINA inlägg inte är intresserade av att veta hur det går utan var endast intresserade av att sabotera tråden. Tack, fint gjort. *suck*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 10:46
    Soc har varit här. Jag blev beviljad. Grattis till mig, lång näsa åt er som tycker fattiga ska sova i sunk. Tur de finns några vettiga människor, och min platt-tv var inget dom stördes av. hihi. :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-13 18:36
    Fick beviljat 2200kr, som ska räcka till sängar åt oss, Jag är nöjd. Plus att handläggaren sagt att jag fått för lite bidrag för lillen så skulle tydligen få lite mer i slutet på månaden.

• Svar på tråden Vad är normen för möbelbidrag?
  • gullican

Ja, det skiljer sig mellan kommunerna, väldigt mycket t o m. Sen heter det inte norm utan det är en ansökan UTÖVER norm. Norm betyder något som gäller allmänt och det gör som sagt inte bistånd till möbler och annat.

• Anonym (Lydia)
    *Läst 12 ggr men inget som vet?* Puffar lite...
  • Anonym (Lydia)
    gullican skrev 2012-01-07 19:34:57 följande:
    Ja, det skiljer sig mellan kommunerna, väldigt mycket t o m. Sen heter det inte norm utan det är en ansökan UTÖVER norm. Norm betyder något som gäller allmänt och det gör som sagt inte bistånd till möbler och annat.
    jaha se där, lärde jag mig redan något nytt. Tror du det är stor skillnad mellan en storstad och en liten småstad? Tror du att risken för avslag finns? Du har ingen hum om vad man ungefär kan få?
  • gullican
    Anonym (Lydia) skrev 2012-01-07 19:36:38 följande:
    jaha se där, lärde jag mig redan något nytt. Tror du det är stor skillnad mellan en storstad och en liten småstad? Tror du att risken för avslag finns? Du har ingen hum om vad man ungefär kan få?
    Nej, jag kan inte ge dig någon siffra. Som sagt vissa kommuner kan man få 500 för en soffa och andra 2.000 som i din t ex. Avslag kan man få ja. Behovet ska bedömas så det är viktigt VARFÖR du har behovet, om du fått tidigare och annat. 
  • Anonym
    Anonym (Lydia) skrev 2012-01-07 19:35:23 följande:
    *Läst 12 ggr men inget som vet?* Puffar lite...
    Kanske vänta mer än ett par minuter?

Det beror kommunen (inte hur stor den är, utan ekonomin) o på vad du fått innan. Har du fått m ycket över normen innan?

Har du ingen säng till dig alls?
    Hur gammalt är barnet?
  • Anonym (IKEA)

Här vet jag att de tittar i IKEAS katalog, och så får man till den billigaste de har av den varan. Däremot är det ingen som kollar att du köper just det, utan du kan utnyttja ett extraerbjudande någonstans och på sätt få en finare möbel för samma kostnad. Eller köpa begagnat.

• Anonym (Lydia)
    gullican skrev 2012-01-07 19:49:08 följande:
    Nej, jag kan inte ge dig någon siffra. Som sagt vissa kommuner kan man få 500 för en soffa och andra 2.000 som i din t ex. Avslag kan man få ja. Behovet ska bedömas så det är viktigt VARFÖR du har behovet, om du fått tidigare och annat. 
    När min son var nyfödd så fick jag möbelbidrag, men nu är han ju större så han kan inte sova i bebissäng längre utan måste ha en större säng, men min handläggare är ganska sur av sig så vet inte riktigt hur han kommer ta det. Jag har ingen säng till sonen, jag har inga mattor hemma, knappt inga lampor. Men sängen är viktigast men vet inte om jag ska skriva med resterande också om jag ändå söker om "möbelbidrag?"
  • Anonym (Lydia)
    Anonym skrev 2012-01-07 19:50:52 följande:
    Kanske vänta mer än ett par minuter?

Det beror kommunen (inte hur stor den är, utan ekonomin) o på vad du fått innan. Har du fått m ycket över normen innan?

Har du ingen säng till dig alls?
    Hur gammalt är barnet?
    Nej han har växt ur sin bebissäng och sover nu i min säng  (som är trasig) rasar nog ihop vilken dag som helst.. och de är inte hållbart mycke länge till.
    Jag har inte fått mycket över normen nej, enbart möbelbidrag när han föddes men det var i en annan kommun.
  • Anonym
    Anonym (Lydia) skrev 2012-01-07 19:51:48 följande:
    När min son var nyfödd så fick jag möbelbidrag, men nu är han ju större så han kan inte sova i bebissäng längre utan måste ha en större säng, men min handläggare är ganska sur av sig så vet inte riktigt hur han kommer ta det. Jag har ingen säng till sonen, jag har inga mattor hemma, knappt inga lampor. Men sängen är viktigast men vet inte om jag ska skriva med resterande också om jag ändå söker om "möbelbidrag?"
    Fast mattor är väl inget man måste ha??!!

Du har inte heller någon säng?

Du kan inte spara ihop till en begagnad säng?
  • Anonym (Lydia)
    Anonym (IKEA) skrev 2012-01-07 19:51:40 följande:
    Här vet jag att de tittar i IKEAS katalog, och så får man till den billigaste de har av den varan. Däremot är det ingen som kollar att du köper just det, utan du kan utnyttja ett extraerbjudande någonstans och på sätt få en finare möbel för samma kostnad. Eller köpa begagnat.
    Barnsängar på ikea är inte speciellt billiga.
Svar på tråden Vad är normen för möbelbidrag?