• FinastE2010

Fattar inte! Hur lägger jag till MELLANnamn?

Hej!

Jag ska lägga till mitt barns pappas efternamn som mellannamn men detta ska vara just ett mellannamn och INTE ett efternamn.

Så för ett exempel. Säg att sonen skulle heta  tex. Edvin Andersson" i nuläget med "valentin" som andranamn. (tyckte dock skatteverket sa han hette även det i förnamn men det säger ju aldrig vi? fattar ingenting..) men iaf han ska då fortsätta heta endast Edvin Andersson då andersson är efternamnet. Om jag då lägger till "Rehn" som MELLANNAMN ( vi kan låtsas pappans efetrnamn är) , kommer då det bara stå t.ex. "edvin andersson" på post och liknande som delas ut, eller kommer även hans namn stå med då? Det är ju ingen som skriver valentin på posten och det har han ju som för/mellannamn (?)

Fattar noll..

På skatteverkets blankett 7630 där man ska fylla i namnändringar och sånt så står det också "anknytning till önskat efternamn elelr mellannamn" vad menas med det? och vad ska man fylla i där ifall sonen bara ska heta "edvin andersson" på t.ex. postkuverten säger vi. och bara ha valentin rehn som mellannamn som INTE står elelr ropas ut någonstans? Om ni förstår?..

Blir int klok på detta hoppas ngn kan hjälpa mig.

Innerligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Fattar inte! Hur lägger jag till MELLANnamn?
  • Lena

Det finns tre sorters namn; förnamn mellannamn och efternamn. Förnamnen delas in i tilltalsnamn och andranamn.

• myskatt

Han skall heta

Edvin Valentin Rehn Andersson

Edvin och Valentin = förnamn

Rehn = mellannamn

Andersson = efternamn

Han kan få pappans efternamn som mellannamn. Fyll i det på den raden. Sen kommer alla papper från skattemyndigheter samt flera andra ställen med alla dessa namn.

• whitetrach86

Min dotter har sin pappas efternamn som mellan namn. På vanlig post står bara mitt efternamn men post från tex banken så står HELA namnet...

• FinastE2010

Ok tack, fast just nu står det ju som ett exempel då "Edvin Andersson" när t.ex. posten kommer eller hans namn "ropas ut" Det står aldrig med valentin, någon enstaka gång bara har det stått med på t.ex. posten. Så om man inte vill att rehn ska stå med på posten, ska det ändå vara ett mellannamn då? och även om detta är han pappas efternamn, komemr det då inte att "skrivas ut" på postkuvert t.ex. som sagt? Och vad menas med den där "anknytningen"?

• FinastE2010
    whitetrach86 skrev 2012-01-07 20:06:50 följande:
    Min dotter har sin pappas efternamn som mellan namn. På vanlig post står bara mitt efternamn men post från tex banken så står HELA namnet...
    Okej tack så mkt! Ja då står liksom alla mellannamn med och inte bara hennes pappas om dotetrn har något mer mellannamn? Vet du om man ska fylla i något på skatteblanketten om "anknytning till önskat efternamn eller mellannamn"?  eller ska jag bara hoppas över det fältet om vi vill ha det enligt ovan?
  • Lena

Med anknytning menar tex att barnets pappa heter så i efternamn

• whitetrach86
    FinastE2010 skrev 2012-01-07 20:12:11 följande:
    Okej tack så mkt! Ja då står liksom alla mellannamn med och inte bara hennes pappas om dotetrn har något mer mellannamn? Vet du om man ska fylla i något på skatteblanketten om "anknytning till önskat efternamn eller mellannamn"?  eller ska jag bara hoppas över det fältet om vi vill ha det enligt ovan?
    Nej, hon har inget annat mellannamn..

oj, kommer inte ihåg hur det såg ut.. men på pappret fanns ju "rutorna" för varje namn val..
    så på förnamn skrev jag ju hennes förnamn, på mellan namn pappans efternamn och på efternamn mitt.. 
  • FinastE2010
    Lena skrev 2012-01-07 20:15:20 följande:
    Med anknytning menar tex att barnets pappa heter så i efternamn
    Jo men jag menar att om pappan då heter t.ex. "rehn" i efternamn och vi vill ha detta som mellannamn men att det inte är ngt namn som används på t.ex. postutskick eller som "ropas" upp som ett "efternamn" om ni förstår? ska jag då skriva med rehn som anknytning till något namn elelr ska jag hoppa över raden helt? hoppas ni förstår hur jag menar..
  • FinastE2010
    whitetrach86 skrev 2012-01-07 20:18:08 följande:
    Nej, hon har inget annat mellannamn..

oj, kommer inte ihåg hur det såg ut.. men på pappret fanns ju "rutorna" för varje namn val..
    så på förnamn skrev jag ju hennes förnamn, på mellan namn pappans efternamn och på efternamn mitt.. 
    Okej. Ja  du haha, känner mig smått efter som inte klarar av att fylla i papprena. Det som gör det krångligare är ju hans mellannamn som han redan har är valentin, eller om det nu är förnamn (som jag tyckte skatteverket sa), emnd et är ju inte hans tilltalsnamn, utan tilltalsnamnet är bara edvin. Därför fattar jag inte om jag ska skriva en anknytning till valentin elelr inte, elelr hur jag nu ska skriva. Fattar noll..
  • Lena

På anknytningsraden ska du skriva varför du vill ändra på namnet och relationen till det nya namnet. Edvin och Valentin är båda förnamn. Edvin tilltalsnamn och Valentin andranamn.

Svar på tråden Fattar inte! Hur lägger jag till MELLANnamn?