• yrrol 111

Resa ensam med 5-åring till Egypten, bra eller?

Funderar på att resa till Egypten och bo på Hotell Blue Star Club Saraya Suites som ligger i Madinat Makadi nu i februari. Jag vill veta era bästa tips och gärna för och nackdelar med att åka till Egypten. Är det så stor risk att bli magsjuk i Egypten som alla säger? Är det några som har bott på detta hotel? Många frågor som jag hoppas få svar på :)

• Svar på tråden Resa ensam med 5-åring till Egypten, bra eller?
  • yrrol 111

Tackar, men hon hade inte skrivit så mycket om det som jag vill veta men det kanske kommer :) jag får följa bloggen. Motager gärna flera tips, ideér och reseuplevelser från er som vill dela med er om era egna reser till Egypten.

• Cia o krabaten

Var på det, eller om det var grannhotellet i november förra året (innan oroligheterna) och jag åkte med min mamma och mina 2 barn, så vi var 2 vuxna kvinnor och 2 barn.

Makadi bay är i princip 5st stora hotellkomplex, inget mer.
    Man får åka en bra bit för att hitta ngt annat alls. Inte ens en affär mer än lilla butiken med chips vid hotellet typ. Och de vanliga turistshopparna med cyklop och pyramider och krafs.
    Detta innebär att man i princip bara är vid sitt hotell mest hela tiden och de som jobbar vid hotellen är så vana vid västerlänningar och kvinnor att dte inte är några problem alls.
    Lite tråkigt om man vill uppleva Egypten dock. 

Maten är i princip alltid All Inclusive. Det finns inga restauranger att gå till! Vi hittade en-dyr, det var allt. Maten var väl inte toppen för min 2 och 5-åring, men det fanns barnalternativ som var hyfsat. Bra vissa dagar och andra fick det bli bara pasta... Slutade med att vi försökte äta på strandrestaurangen innan buffen öppnade för där fanns det hyfsad pizza och hamburgare och även god bolognese så ungarna överlevde

Magsjuka blev de flesta en dag eller två, inget hemskt, men man höll sig vid poolen så man kunde springa på toa snabbt
    Ladda med immodium hemma och resorb så klarar man sig bra.

Fråga gärna om du vill veta ngt! 

• Echidna

Ta med mkt handsprit och använd det flitigt. Annars så ska det väl inte vara nåt problem med att resa t Egypten.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • yrrol 111

Tack för svaren :) Jag undrar om visum också, det stog att det skulle ingå i priset på resan, tar det lång tid innan man fixat visumet och var lämnar man det?

• TwistedSister

Om du reser med charterresa till Egypten ingår ofta avgiften för visum i biljettpriset. Du får en blankett att fylla i på planet och en stämpel i passet när du kommer fram.

• Hanniz82

Vi var i Egypten, utan barn i december -09 (samtidigt som hajattackerna) och jag skulle aldrig åka dit med barnen! Vi köpte drickvaccin innan vi åkte, men blev sjuka ändå. Inte god mat, går knappt att gå utanför hotellet då försäljarna är helt galna och skriker hora åt en för man inte köper nåt. Nä, åker vi med barnen blir det Kanarieöarna. Trist kanske, men säkrare. Skulle aldrig bada i havet i Egypten heller, men det kanske blir så när man badar precis bredvid där en haj äter en tysk. Live..

• yrrol 111

Ok låter bra, Twisted Sister. Tjaa jag hade inte tänkt röra mig utanför hotelområdet, utan detta är tänkt att bara vara en lungn semester för att få lite sol och bara vara. Låter inge vidare med badningen i havet, Kanarieöarna har jag varit på och dit vill jag inte åka utan vill prova något nytt ställe.

• Cia o krabaten
    yrrol 111 skrev 2012-01-08 00:17:01 följande:
    Ok låter bra, Twisted Sister. Tjaa jag hade inte tänkt röra mig utanför hotelområdet, utan detta är tänkt att bara vara en lungn semester för att få lite sol och bara vara. Låter inge vidare med badningen i havet, Kanarieöarna har jag varit på och dit vill jag inte åka utan vill prova något nytt ställe.
    Vi badade i havet och där i viken är det nog relativt hajsäkert. (Säger jag som inte kan ett dyft om hajar, men det är liksom en ögla in, en vik helt enkelt, med en lång brygga ut som blockerar halva infarten och så blir det grundare rätt snabbt så det känns som fel miljö för en haj... akta dig för stingrockorna bara)

Du har underbar snorkling bara ner vid stranden, det måste du bara testa! och hela viken är bra att bada i, men grövre sand så det går inte att bygga sandslott mm tyvärr och inte så mysigt att gå på. 
Svar på tråden Resa ensam med 5-åring till Egypten, bra eller?