Omeprazol och amning
Undrar om någon har erfarenhet av att äta omeprazol (mot magkatarr) under amning?
Undrar om någon har erfarenhet av att äta omeprazol (mot magkatarr) under amning?
www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Finns ju många typer av omeprazol, visste inte vilken du äter, så jag tog den som jag använder. Du ska alltså rådfråga läkare.
Jag tog "i panik" omeprazol i förrgår kväll, efter att pratat med sjukvårdsrådgivningen (som inte får rekommendera omeprazol i samband med amning men som i mitt fall inte heller avrådde att ta 20 mg). Nu två dygn senare är sonen jättepruttig och pruttarna luktar illa - jag börjar då fundera på om det är något som hör ihop med tabletterna jag tog... Därför är min fråga mest - har du kunnat (utifrån vad din läkare sagt) äta omeprazol när du ammat och har det fungerat bra för barnet? Att min son är pruttig och stökig ikväll kan ju ha helt andra orsaker men jag blev lite nojig...
pga en inflammatorisk sjukdom äter jag diklofenak och då i samband med Omeprazol för att skydda magen. Både läkaren och apotekaren sa att det inte är nån fara trots amningen