• mymlan1

Kan det vara förvärkar ??

Hejsan alla !

I förrgår när jag och sambon var ute på hundpromenad fick jag jättestarka sammandragningar som gjorde SVINONT. Jag kunde knappt gå utan fick lusa fram med sambon som stöd. Det värsta höll i sig i ca 5 minuter, sedan släppte det lite så att jag kunde gå sakta själv men jag hade bra ont i ca 15 minuter.

Är det någon som känner igen sig eller vet om det kan vara förvärkar? Är det nå't man skall oroa sig för??

v. 24+0

• Svar på tråden Kan det vara förvärkar ??
  • neffi

det var nog inte förvärkar ....men man kan ha mycket sammandragningar ...plus att i veckorna 20 och framåt växer magen jättemycket och när du går kan det slita och dra i ligamenten. Detta gör fruktansvärt ont men absolut ingen fara

• Supermummy

Känner igen mig. Min BM sa att det är inte farligt i sig men det är en varning att man ska ta det lugnt och inte stressa. Jag får inte gå långa promenader, hellre två korta, med hunden nu. Hade också vansinnigt ont vid två tillfällen, det hjälpte att lägga sig ner raklång.

• 1malle

Kan mycket väl vara sammandragningar för att du ska ta det lite lugnare.
    Tänk på din andning, djupandas...det kan ofta underlätta.
    Det rådet fick jag av min bm då jag förklarade att jag tappar andan så ont det gör...
    Tror däremot inte att det handlar om förvärkar, de kommer oftast lite senare i graviditeten. Mina förvärkar kom runt v. 30-31
    Är nu i v. 33 och jag kan tycka att förvärkarna gör ondare än sammandragningarna men att förvärkarna tar slut snabbare, håller i sig i ca 1 minut. När jag hade sammandragningar så kunde de sitta i upp till 2 timmar innan de släppte.
    Är helt sjukskriven pga detta då jag fick min första son förtidigt pga tidiga förvärkar...

• anza

Sammandragningar och förvärkar är ju samma sak! Sammandragningar ska inte göra ont, gör de det kallar de flesta det för förvärkar. Fortsätter det ska du ta kontakt med förlossningen. Jag fick precis så som du beskriver i v. 29 och det var förlossningen som startade. Jag lades in och de fick stoppa förlossningen.

• mymlan1

Tack så mycket för alla svar !

Jag hade UVI och förmodligen var det därför jag fick så ont sade BM. Fick penicillin i går men var tvungen att gå hem från jobbet. Kunde inte göra något fysiskt alls utan att jag fick lika vidriga sammandragningar som sist.

Hoppas det bara berodde på UVI så det inte fortsätter sedan för i dag är det helt bra igen : )

Svar på tråden Kan det vara förvärkar ??