• Kissekatt

Kort hår på flickor

Min 6-åriga tjej har själv en önskan om ett långt prinsesshår. Tyvärr har hon samtidigt ovanan att tvinna sitt hår så det slits av och hänger i korta och lite längre testar som inte ser så vackra ut. Jag försöker få henne att vilja klippa sig kort och letar med ljus och lykta efter bilder på korta fina flickfrisyrer. Jag tycker jag har finkammat nätet, men hittar knappt något alls. Tips och bilder mottages tacksamt!

• Svar på tråden Kort hår på flickor
  • Hallonmumsan

Tvinga inte flickan att ha kort hår om hon inte vill. Jag var tvingad som barn och vägrar nu som vuxen att ha kortare hår. Lär henne sköta håret och klipp det axellångt istället.

• Kissekatt

Ja, fast nu är ju inte problemet att hon inte får ha långt hår. Som jag skrev så tvinnar hon av det så hon nästan har en kal fläck bak. Det är nå't slags tics tror jag.

• Lufsan
    Kissekatt skrev 2012-01-07 21:56:31 följande:
    Ja, fast nu är ju inte problemet att hon inte får ha långt hår. Som jag skrev så tvinnar hon av det så hon nästan har en kal fläck bak. Det är nå't slags tics tror jag.
    Men har du förklarat det för henne. Om det är ticks så borde du väl prata med läkare med mera. 
    En dag i sänder.
  • Kissekatt

Jo, vi har full kontroll över det hon gör och hur vi ska fixa det. Så snälla rara, vad jag behöver är tips på var jag kan hitta bilder på snygga korta frisyrer, så att vi kan fixa till hennes hår, så hon inte kan tvinna av det så mycket och så att det ser snyggare ut och så att hon får en frisyr som är lätt att sköta och leka och busa i.

• Lavish

Jag vet bara att den gången jag var 7 år och morsan tog mig till frissan och klippte mitt långa hår till en kort pagefrisyr skrek jag som ett skadeskjutet djur hela vägen hem.

• Kissekatt
    Lavish skrev 2012-01-07 22:02:51 följande:
    Jag vet bara att den gången jag var 7 år och morsan tog mig till frissan och klippte mitt långa hår till en kort pagefrisyr skrek jag som ett skadeskjutet djur hela vägen hem.
    Men du kanske inte heller själv hade tyckt att det var jättekul att ha några långa testar som hänger ner över axlarna, och resten av håret avslitet i nacken?
  • mammaNena

kan hon inte få lite av ett ultimatum då, att hon ska ha håret uppsatt. då kanske det är lättare att låta bli!?

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Lavish
    Kissekatt skrev 2012-01-07 22:04:41 följande:
    Men du kanske inte heller själv hade tyckt att det var jättekul att ha några långa testar som hänger ner över axlarna, och resten av håret avslitet i nacken?
    När jag var 7 år så hade jag nog ingen objektiv uppfattning om hur min frilla såg ut. Det var antagligen slitet, blev skitigt och allmänt vanvårdat, annars hade hon väl inte klippt av det.  Ska jag vara riktigt ärlig är jag inte säker på att jag har en objektiv syn på mitt hår nu heller.

Hår är väldigt känslomässigt laddat. Är du säker på att din dotter tycker det är fult med testarna och kala fläcken, eller är det DU som tycker det? (Och kanske alla andra, men det är ju inte så relevant)
  • Kissekatt
    mammaNena skrev 2012-01-07 22:06:40 följande:
    kan hon inte få lite av ett ultimatum då, att hon ska ha håret uppsatt. då kanske det är lättare att låta bli!?
    Vi har försökt det nu flera månader. Tyvärr kan hon iallafall inte låta bli, utan drar ändå och då tycker jag att vi har gett det en chans och nu får vi försöka göra det bästa av håret som finns kvar. Slutar hon dra och tvinna får hon hjärtans gärna låta det växa långt igen.
  • myone

Jag tvinnade mitt hår när jag var liten. Ibland var det bara att dra/klippa av. Jag fick valet att sluta eller klippas jättekort.

Jag såg till att inte tvinna mer än vad som gick att kamma. Klippte mig kort några år senare 

Svar på tråden Kort hår på flickor