Laptop och handbagage
Jag undrar om man får ha bäde ett handbagage 8kg och en laptop med sig eller vägs de tillsammans och allt ska väga 8 kg
Jag undrar om man får ha bäde ett handbagage 8kg och en laptop med sig eller vägs de tillsammans och allt ska väga 8 kg
Oftast får man bara ha ett handbagage (om man inte reser i de dyrare klasserna), oavsett så är det 8 kg för allt handbagage...
Vilket bolag skall du flyga med? Vissa är mer restriktiva än andra
Många som flyger (reguljärt) har både en ryggsäck o en datorväska och jag själv har haft både en, två o tre väskor. Maken hade en ENORM sportbag nyss o de sa ingenting. Två väskor är standard - en "handväska" o ett handbagage (i ditt fall en datorväska o ett handbagage).
Dock har jag varit med vid tillfällen då de sagt till andra resenärer att planet är överbokat o pga platsbrist får man vara medveten om att man får placera sitt handbagage under sätet o inte på hyllorna men det är ju en baggis :)
Är det 8 kg så är det gränsen sen väger de flesta bolagen inte handbagaget men de kan göra det och väger det mer än 8 kg så får du packa om. Det är fler och fler bolag som blir hårdare med antalet väskor så kolla upp vad som gäller för just ditt flygbolag...
det gäller swissair men det står inget om laptops på deras hemsida
Här står reglerna om handbagage för Swissair, beroende på vilken klass ni åker
http://www.swiss.com/web/en/services/baggage/carryon_baggage/Pages/carryon_baggage.aspx
Laptop står ju inte för sig självt utan räknas in som ett colli, om man inte lägger datorn i en annan väska då.
Lägg laptopväskan i handbagaget så brukar det lösa sig. Jag flyger nästan alltid med SAS och då får man ha ett handbagage och en "personal item", som kan vara handväska, skötväska eller datorväska.