• garib

Laptop och handbagage

Jag undrar om man får ha bäde ett handbagage  8kg och en laptop med sig  eller vägs de tillsammans och allt ska väga 8 kg

• Svar på tråden Laptop och handbagage
  • JQs

Oftast får man bara ha ett handbagage (om man inte reser i de dyrare klasserna), oavsett så är det 8 kg för allt handbagage...

• Tallen

Vilket bolag skall du flyga med? Vissa är mer restriktiva än andra

• Elenas hasselbackspotatis 86

Många som flyger (reguljärt) har både en ryggsäck o en datorväska och jag själv har haft både en, två o tre väskor. Maken hade en ENORM sportbag nyss o de sa ingenting. Två väskor är standard - en "handväska" o ett handbagage (i ditt fall en datorväska o ett handbagage).

Dock har jag varit med vid tillfällen då de sagt till andra resenärer att planet är överbokat o pga platsbrist får man vara medveten om att man får placera sitt handbagage under sätet o inte på hyllorna men det är ju en baggis :)

• evaoregon
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2012-01-08 04:10:51 följande:
    Många som flyger (reguljärt) har både en ryggsäck o en datorväska och jag själv har haft både en, två o tre väskor. Maken hade en ENORM sportbag nyss o de sa ingenting. Två väskor är standard - en "handväska" o ett handbagage (i ditt fall en datorväska o ett handbagage).

Dock har jag varit med vid tillfällen då de sagt till andra resenärer att planet är överbokat o pga platsbrist får man vara medveten om att man får placera sitt handbagage under sätet o inte på hyllorna men det är ju en baggis :)
    En del flygbolag är väldigt stikta med detta.  Min svärmor hade tre mindre väskor med sig som handbagage, men hon fick stuva om allt så att hon bara hade en väska istället.  Här i USA har man blivit väldigt strikta med handbagaget sedan man har börjat ta betalt för övrigt bagage, redan för första resväskan.  Eftersom många vill slippa betala för en resväska försöker en del stuva in allt i handbagaget eller ta flera handbagagen.

Oftast finns det info om hur mycket handbagage man får ha med sig på flygbolagets hemsida.
  • evaoregon
    garib skrev 2012-01-07 23:11:14 följande:
    Jag undrar om man får ha bäde ett handbagage  8kg och en laptop med sig  eller vägs de tillsammans och allt ska väga 8 kg
    Vilket bolag gäller det?  Svaret kan du säkert hitta på flygbolagets hemsida.
  • JQs

Är det 8 kg så är det gränsen sen väger de flesta bolagen inte handbagaget men de kan göra det och väger det mer än 8 kg så får du packa om. Det är fler och fler bolag som blir hårdare med antalet väskor så kolla upp vad som gäller för just ditt flygbolag...

• garib

det gäller swissair men det står inget om laptops på deras hemsida

• cloudberry79

Lägg laptopväskan i handbagaget så brukar det lösa sig. Jag flyger nästan alltid med SAS och då får man ha ett handbagage och en "personal item", som kan vara handväska, skötväska eller datorväska.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Laptop och handbagage