• LilleTony

Flytta som umgängesförälder?

Hej!

Jag har ett barn på 8år och är umgängesförälder (är inte skriven hos mig). Vi har gemensam vårdnad och barnet varannan vecka, vilket är överenskommet på familjerätten efter en vårdnadstvist i tingsrätt.

Om jag vill flytta från Stockholm till t.ex. Uppsala, är jag fri att göra det eller kan mamman ha synpunkter på detta? Måste jag informera ett visst antal veckor innan?

VH/ Lillen 

• Svar på tråden Flytta som umgängesförälder?
  • Iam

Varför skulle du vilja försvåra umgänget med ditt barn genom en flytt? 

• LilleTony

Jag har mina skäl för barnets bästa, även om det verkar konstigt. Det handlar inte om att försvåra som utgångspunkt. 

• Mamsis

Nej, du som vuxen kan alltid flytta men moraliskt är det så klart en bra sak att meddela om det inte finns speciella skäl till att inte göra det.

Det är bara barnets adress som inte kan ändras utan godkännande av den andra föräldern om man har gemensam vårdnad, men det är en tandlös lag eg, det går att komma undan ändå.

• Nica 1

Klart du kan flytta och självklart kan mamman ha en massa synpunkter på det för det är hon fri att ha men du är uf och gör som du vill.

• pegga

Klart du kan flytta, men det gör ju att ni inte kan fortsätta ha varannan vecka, då erat barn är i skolåldern. (Man får inte ha två olika skolor, och det är för långt för att pendla) så du måste ju ändå blanda in mamman i beslutet, om nu ert barn ska bo hos henne på heltid.

Med tanke på att ni har tvistat om detta tidigare kanske det går lättare än du tror att få henne att gå med på att barnet bor hos henne heltid…

• Anonym (T85)

Min son är skriven hos mig, men är hos sin pappa varannan vecka. Jag och min pojkvän diskuterar att flytta ihop,men då vi kommer från 2 olika städer så har vi bestämt oss för att mötas på halva vägen. 
    Så jag undrar i princip samma sak som TS 

• Mamsis
    Anonym (T85) skrev 2012-01-08 09:11:58 följande:
    Min son är skriven hos mig, men är hos sin pappa varannan vecka. Jag och min pojkvän diskuterar att flytta ihop,men då vi kommer från 2 olika städer så har vi bestämt oss för att mötas på halva vägen. 
    Du kan flytta, men sonen kan du inte ta med dig om inte pappan skriver på. Alltså, du kan inte göra en adressändring på honom utan pappans underskrift. Det du kan göra är att skriva honom hos pappan istället. Ni har ju ändå varannan vecka.
  • h8him
    Anonym (T85) skrev 2012-01-08 09:11:58 följande:
    Är det möjligt att fortsätta ha växelvis efter en flytt eller blir det för långt? Blir det för långt måste du antingen låta pappan få boendet eller be pappan låta dig få ta sonen med dig.
Svar på tråden Flytta som umgängesförälder?