• vit pion

Blir alla magsjuka i Egypten?

Planerar en resa till Egypten, Fritidsresor, all inclusive, mars månad.

Reser med fyra barn, varav de två minsta är 2,5 år och 6 månader gamla. Hur vanligt är det med magsjuka? Blir alla sjuka där? Man läser så mycket och nu fasar jag nästan för resan.

Nyfiken på era svar, ni som redan varit där. 

• Svar på tråden Blir alla magsjuka i Egypten?
  • Litenåfin

Vi åkte fyra vuxna och ett barn, ingen magsjuk trots att vi åt allt :) vaccinerade oss med twinrix och drack ducoral innan för magen... :)

• anok

Vi blev inte magsjuka när vi var där. Dock är vi vegetarianer, så vet inte om det hade något med saken att göra.

Men man ska inte glömma att många fall (om inte de flesta, har jag läst någonstans) av magsjuka egentligen är solsting. Så se till att dricka ordentligt och hålla salt- och mineralbalansen på en bra nivå i kroppen! 

• rocky road

Vi var där november 2010. Barnen var då 2,5 år och 6 månader. Vi klarade oss från magsjuka (sambon hade dock en dag då han var lite mer lös i magen än vanligt...). Vi spritade händerna hela tiden, speciellt när vi hade tagit i pengar eller hälsat på någon. Barnen fick inte ta i pengarna. Men vi åt nog all typ av mat som serverade i buffén och även glass. 

Vi köpte tabletter på apoteket innan som heter Trevis (tror jag), vi vuxna tog dem under hela resan.

När det gäller andra sällskap som jag känner som varit där så verkar det som att nästan hälften har fått någon form av magsjuka. Vissa lite lättare, andra svårare.

Jag håller på att planera en ny resa dit i april! 

• Heffaklumpen

Har varit där, men dock länge sedan nu. Ingen magsjuka på någon av oss, men vi fick tipset att ha handsprit med oss överallt och sprita händerna så fort du varit i kontakt med deras valuta. Största smittorisken där var tydligen deras pengar som bokstavligt talat var smutsiga.

Ett annat tips jag fick var att beställa all dricka utan is, man dricker oftast flaskvatten men isen kan vara gjord med vanligt kranvatten och då utgöra en risk. (vet dock inte om detta stämmer)

Lycka till på resan.

• Scream2

Om alla fick magsjuka tror jag inte nån rest dit längre, eller?

Vi bodde på All Inclusive och hörde inte om nån som blivit sjuk just där och då.
    Håller man sig till maten på hotellet  och spritar, spritar, spritar samt äter lite goda bakterier för magen tabletter så tror jag man klarar sig riktigt bra! Får många magsjuka på ett all inclusive hotell tror jag dom reagerar och skärper hygienen där.   

Utflykter mm tror jag är riskfaktor! 

• Blå damcykel

Varit där 2 ggr. först med 2 vänner. Sen med sambo. Ingen sjuk. Sprita händerna ofta, Alltid efetr kontekt med pengar. Drick mycket (flaskvatten), magsjuka beror ofta på vätskebrist. (enligt reseledaren i hurghada)

• LivetSomSofia

Ingen av oss blev magsjuka! Och enligt våran reseledare så beror den mesta magsjukan av att deras pengar är skitiga! Vi hade handsprit med oss!

• Hon o Han

min familj med vänner var där för ett par år sedan o 3 av dem blev magsjuka o min pappa fick salmonella. men merparten klarade sig. min syster som blev sjuk tog halv dos av nått magmedel som rekommenderades innan resan men pappa tog bara vaccin. den 3e vet jag ej.

• Maniac

Har inte läst mer än Ts! Oftast blir du inte sjuk av maten, utan av pengar, dörrhandtag och annat dom många andra tar i! Om du tänker på att deras toavanor är annorlunda än våra så förstår du nog ;)

• Lotta71

Väldigt många barn blev det på vårt hotell. De fick ett hemskt Rota-virus som höll i sig länge. Min son fick läggas in med dropp när han var 14 månader. Dock hände detta för 12 år sedan. Min granne var där för kanske 2 år sedan o tro det lr ej men deras barn fick oxå Rotavirus där. HAr inte hört talas om det varken innan lr efter annars, så det var lite märkligt!

♥ Emanuel-98 ♥ Isac-00 ♥ Daniel-02 ♥ Axel-10 ♥ BF-120227
Svar på tråden Blir alla magsjuka i Egypten?