• Fröken Kex

Hjälp! Min svärmor styr och ställer...

Jag har en svärmor med (likt mig) väldigt mkt vilja. Vilket har lett till en hel del problem. Jag tycker i grunden om henne och uppskattar hennes närvaro i vår familj. Jag uppskattar exempelvis verkligen att hon hämtar vår son tidigare på dagis ngn gång i veckan, fixar söndagsmiddag då och då och liknande.

Men ibland går det över styr och hon klampar in på områden där hon har att göra. Det kan vara allt från att hon far iväg och köper vår sons första par skor till att hon städar vår lägenhet när vi är på semester. Ni som tycker att jag är en bortskämd snorunge kan sluta läsa  här för jag tycker att hon kliver på för mycket i vårt hem och i mitt liv. Med åren har min sambo förstått vad det handlar om och tillsammans kan vi numera oftast få span på planerna och styra dem i en för oss rimlig riktning.

Nu har det dock gått lite över styr. Farmor har fått för sig att vår son (4,5) ska följa med henne och hälsa på kusin i Danmark. Jag har hela tiden signalerat att jag inte tycker det är lämpligt av flera anledningar.

- Farmors hälsa är lite sådär och just nu är det blodtrycker som far lite hit och dit. (Kanske inget allvarligt men är hon själv med vårt barn känns det inte så skoj.)
    - Kusin bor 5 h bort och om det skulle vara så att vår son längtar hem kan vi inte åka o hämta honom.
    - De ska vara borta i 5 dagar (torsdag-måndag) så länge har vår son aldrig varit utan båda sina föräldrar.
    - Kusin m familj bor i en relativt liten lägenhet och jag vet att Kusins mamma inte är så förtjust i att ha svärmor på besök av den orsaken... vad tycker hon då om att farmor + BARNBARN kommer? (Det är ju inte vad hon tycker om att de kommer det handlar om utan att jag tycker det är respektlöst att skicka iväg vår son till ngn som kanske tycker det mest är jobbigt att ha honom där)

Men farmor har ju redan bokat biljett till både sig och vår son och har dessutom pratat med honom om att de ska åka. Idag när hon var här så börjar hon prata med honom om hur roligt de ska ha när de åker osv. När jag säger att vi får se så blir hon tvär ilsk. Min man har i detta fallet resonerat ngt i stil med "det vore väl roligt för dem" och har i princip redan kapitulerat för sin mor...

Hur ska jag göra för att göra rätt?

• Svar på tråden Hjälp! Min svärmor styr och ställer...
  • sofhia

Satt ner foten och sag nej. Om du fortsatter att vela sa kommer hon aldrig att ta dig pa allvar.

• Fröken Kex

Han har varit borta från oss båda max två nätter (då hos mina föräldrar som bor ca 1 h bort. Vi kunde alltså åka och hämta honom...

• Fröken Kex
    sofhia skrev 2012-01-08 04:22:53 följande:
    Satt ner foten och sag nej. Om du fortsatter att vela sa kommer hon aldrig att ta dig pa allvar.
    Jo visst kan jag göra det. Jag kan helt enkelt bestämma mig för NEJ! Jag ville väl mest få lite åsikter och tankar om vad som kan vara rimligt... :)
  • Modgun

Jag hade av ren princip sagt nej. Människan har ju inte ens haft hyfs nog att fråga er först.

• Natulcien

Man kan inte "signalera" att man inte tycker att något är olämpligt. Man måste säga NEJ! Tala klarspråk istället för att gå runt och "signalera".

Så om du inte har sagt ett tydligt nej så får du nästan acceptera att hon går och köper biljett.

• Fröken Kex

Nej jag vet!

Det jag tycker är tråkigt är dock att farmor pumpat så mkt i vår son om att de ska åka. Han blir väldigt ledsen när han får reda på att de inte ska åka, o andra sidan säger jag inte nej så kommer hon säkert fortsätta göra såhär vilket kommer innebära att jag kommer bli skogstokig i slutändan...

• Modgun
    Fröken Kex skrev 2012-01-11 21:01:58 följande:
    Nej jag vet!

Det jag tycker är tråkigt är dock att farmor pumpat så mkt i vår son om att de ska åka. Han blir väldigt ledsen när han får reda på att de inte ska åka, o andra sidan säger jag inte nej så kommer hon säkert fortsätta göra såhär vilket kommer innebära att jag kommer bli skogstokig i slutändan...
    Förklara för din son att ni tillsammans kan åka bort eller göra något annat roligt, som farmor kan följa med på också.

Barnens farmor gjorde något liknande. Vart väl lite sura miner ifrån både barnens far och farmor, men att inte ens fråga BÅDA föräldrar om det är ok först innan är bara så ohyffsat så att det finns inte.
  • Natulcien
    Fröken Kex skrev 2012-01-11 21:01:58 följande:
    Nej jag vet!

Ja, hon verkar ju vara något av en ångvält som saknar lyhördhet.

Men det är ju synd om pojken också. Om du hade sagt nej från början så hade ju han sluppit att "nejet" kommer så sent, när han redan tror att resan blir av. Men det kanske blir en läxa för dig också - att lära dig vara tydlugare och säga nej med en gång, och inte "vi får se".
  • Fröken Kex

Jo men jag har ju sagt NEJ till min sambo men jag vill faktiskt att vi båda tar beslutet. Vi är två föräldrar. Men nu senast när vi diskuterade saken så sa min sambo att han nog tyckte det var bättre att farmor åkte själv... men jag känner ju henne så hon kommer ju ta upp detta varje gång hon åker till han får åka med...

Farmor vet klart min stånd punkt sedan innan eftersom vi avärjde resan i somras. Jag sa att jag inte vill att han ska åka med henne för att han är för liten. Nu tycker hon att han är tillräckligt stor...

Svar på tråden Hjälp! Min svärmor styr och ställer...