• Anonym (Trött)

3 månaders med sömnproblem

Min 13 veckors son som tidigare haft svårt att sova på dagen, men sovit bra nattetid har de senaste veckorna slutat med detta. Tidigare sov han 2-5 timmar i stöten nattetid. Nu sover han 2 timmar om man har tur, men oftast bara en timme innan han vaknar. Jag brukar då behöva amma om honom och då sover han ytterligare en timme. Känns som vi kommit in i en dålig cirkel efter julhelgen då rutiner rubbades. Nu brukar jag få honom att somna vid 22.30, men sen vaknar han som sagt av och till till kl 6-7 då han går upp nån timme innan han sover ett par timmar till ca kl 10. Dagtid sover han ca fem timmar fördelat över dagen. Bra dagar kan han sova en timme innan han vaknar på dagen, dåliga 20 minuter. Under dagen brukar han vara vaken 1-3 timmar innan han gallskriker (övertrött) och då får man hjälpa honom att somna med hjälp av hårtork, vaggning och ev amning. Dagtid äter han ca varannan timme. Jag har mycket mat att ge honom och han följer sin vikt kurva. Själv är jag helt slut och BVC har bara sagt att man inte kan göra nåt innan han är 5-6 månader. Inatt sov han mellan 22.30-9.00 och jag fick amma honom till sömns nio gånger. Kan även tillägga att han aldrig somnar av sig själv. Lägger man honom sömnig i sängen piggnar han bara på sig. Har också märkt att det inte är någon större skillnad om han sover i vår eller i egen säng. Han är otroligt lättväckt och reagerar för minsta ljud och rörelse. Ibland skriker han i sömnen och vaknar av det. Finns det nåt jag kan göra för att hjälpa honom? Är orolig att han går miste om den viktiga djupsömnen.

Svar på tråden 3 månaders med sömnproblem