• mammelie1891

kan hyresvärden göra så??

Har just flyttat till en underbar lägenhet inom samma hyresvärd som jag bott hos sen 2004 (och 1991-2000 när jag bodde hemma). Flyttade in 1/11-11. Hade tur att ja fick lägenheten, det var många som ville ha den. den ligger på våning 2. Nu ska hon som bor under oss (nedervåning) flytta och frågade mig om jag ville byta kontrakt med henne först. Så fick jag hennes lägenhet (uteplats och grejer, perfekt för mig som alltid bott på nedervåning och har tre barn + katt). Efter bytet skulle ho säga upp min lägenhet (där jag bor nu). Jag har redan en massa folk som vill ha min lägenhet så den kommer inte att bli svår att få uthyrd.

Men bostadsbolaget sa nej! Vi får inte byta! Så jävla störigt!! I området jag bodde förut var det flera som bytte lägenhet med varandra (samma bostadsbolag), från övervåning till nedervåning. Då gick det bra, men jag får inte!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Ska ringa hyresgästföreningen imorgon, men tänkte bara kolla om nån av er har nån koll på sånt här?
    På hyresgästföreningenshemsida står det "det finns inte någon tidsgräns för hur länge du måste bo i en lägenhet innan du kan byta den."
    och "Hyresnämnden ska ge tillstånd om den som ansöker har beaktansvärda skäl, om bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt om inga andra särskilda skäl talar emot bytet."

Det är inte svårare att hyra ut min lägenhet än den andra...så därför förstår jag inte vad problemet är..

• Svar på tråden kan hyresvärden göra så??
  • cloudberry79

Ett problem kan ju vara att den nya hyresgästen i din nuvarande lägenhet inte avser att bo i lägenheten, men det vet väl inte värden om, eller?

I övrigt kan det handla om att den andra lägenheten kostar mer, att den är anpassad på något sätt (och därför ska gå till den som behöver särskilda anpassningar) eller att ni helt enkelt inte har beaktansvärda skäl för att byta. Jag tror inte en katt räknas som tillräckliga skäl. Kontakta hyresgästföreningen om du är medlem, de hjälper till med såna här frågor.

If you love me - please don't feed me!
  • Nica 1

Hyresvärden kan ha kö på den lägenheten och då får man int byta bara om det är nån som köat fler dagar en du sammanlagt så ja hyresvärden kan säga att ni inte får byta och måste inte motivera sitt svar

• Fiina

Byta lägenhet

Det är tillåtet att byta sin bostadslägenhet mot en annan bostad om hyresvärden går med på det, men den som byter utan att ha samtycke riskerar att förlora sin lägenhet.

En hyresgäst har rätt att byta så snart han eller hon har ett löpande förstahandskontrakt. Man behöver alltså inte bo en bestämd tid i lägenheten innan man får byta.

Även triangelbyten och andra kedjebyten räknas som byten. Det anses också vara ett byte när någon byter en hyresrätt mot en bostadsrätt eller en hyresrätt mot ett en- eller tvåfamiljshus.

En annan sak är att det inte alltid finns förutsättningar för att godkänna byten mellan hyresrätt och bostadsrätt eller mellan hyresrätt och en- eller tvåfamiljshus.

Om hyresvärden inte går med på bytet, kan hyresgästen söka tillstånd hos hyresnämnden.

www.hyresnamnden.se/Byta-lagenhet/

• Fiina

Så står det på hyresnämndens hemsida.
    När jag ringde mitt bolag för att vi ville byta så sa de att den regeln endast gäller om man vill byta till en annan lägenhet och fixar det själv med en annan person i ett annat bostadsbolag.
    Så vi måste bo i vår lägenhet i minst 1 år innan vi får ställa upp oss på kö på en annan lägenhet inom bolaget.
    Men när ni har en som vill byta med dig så är det ju egentligen så att ni fixar det själva, bara att det är samma bolag.... störigt att de skall göra så.

• mammelie1891

Där jag bodde förut (där det byttes till höger och vänster) så var det också bostadskö. Det är samma kö till alla bostäder inom bolaget. Även om hon som tar min inte kommer att bo där utan säga upp den rätt omgående så blir det inget jobb för bostadsbolaget, min lägenhet är minst lika lätt att få uthyrd som hennes. När jag fick min så va folk som gamar på den då detta är ett populärt område och min lägenhet va nyrenoverad innan den hyrdes ut. Hennes är inte anpassad på nåt sätt utan en vanlig lägenhet , likadan som min fast med något lägre hyra (är tydligen dyrare att bo uppepå pga utsikten).

• mammelie1891

Hyresgästföreningen såg inget hinder för ett byte... ska strax ringa bostadsbolaget o se vad dom säger..

dotter 021008, dotter 040417, dotter 070707
  • cloudberry79
    mammelie1891 skrev 2012-01-09 11:05:27 följande:
    Hyresgästföreningen såg inget hinder för ett byte... ska strax ringa bostadsbolaget o se vad dom säger..
    Om de fortsätter neka kan du ta det vidare till hyresnämnden, här finns information och blankett:

www.hyresnamnden.se/Byta-lagenhet/Ansokan/
  • mammelie1891

Ringde bostadsbolaget och dom sa nej.. Dom vill inte att vi byter och sen säger hon upp min efter nån månad, dom tycker att det är mygel. Men det e ju inte mitt fel isf..? Om hon bestämmer sig för att flytta...

• colanappen

Hyresvärden kan absolut göra så...
    de har all rätt att neka...  kan ju vara så att de har kö på dessa marklägenheter och byter ni så blir det ju lite mygel mot de som står i kön... de kan helt enkelt försöka vara lite rättvisa... annars kan man ju neka om det föreligger hyresskulder etc...

• cloudberry79

Jag tror de kan neka till bytet av anledningen att din granne tänker säga upp lägenheten. Då har hon inte behov av att byta, vilket gör att bytesrätten faller. Hon borde inte sagt att hon tänker säga upp lägenheten helt enkelt.

• mammelie1891

Men nu har hon bestämt sig för att bo kvar, men vi får ändå inte byta. Bostadsbolaget är rädda för att hon ska säga upp min lägenhet ändå.. så jävla störigt! OM hon skulle göra det så är det ju inte mitt problem... och dom har inga köer för just dom här lägenheterna, det e samma kö till alla inom bolaget.

• Elenas hasselbackspotatis 86

Vilken stad bor du i? Det är ju helt olika regler med kösystem och "regler" beroende på var man bor.

• bustjejen
    mammelie1891 skrev 2012-01-09 13:22:53 följande:
    Ringde bostadsbolaget och dom sa nej.. Dom vill inte att vi byter och sen säger hon upp min efter nån månad, dom tycker att det är mygel. Men det e ju inte mitt fel isf..? Om hon bestämmer sig för att flytta...
    Om hyresvärden redan nu har fått reda på att den ena lägenheten blir uppsagd så förstår jag att de nekar byte.
    Ett byte är ju till för att båda parter skall bo kvar i lägenheterna, annars är det ju bara ett sätt att gå före i den  eventuella bostadskö som finns.
  • mammelie1891
    bustjejen skrev 2012-01-10 13:28:06 följande:
    Om hyresvärden redan nu har fått reda på att den ena lägenheten blir uppsagd så förstår jag att de nekar byte.
    Ett byte är ju till för att båda parter skall bo kvar i lägenheterna, annars är det ju bara ett sätt att gå före i den  eventuella bostadskö som finns.
    se vad jag skrev här:
    mammelie1891 skrev 2012-01-09 14:38:22 följande:
    Men nu har hon bestämt sig för att bo kvar, men vi får ändå inte byta. Bostadsbolaget är rädda för att hon ska säga upp min lägenhet ändå.. så jävla störigt! OM hon skulle göra det så är det ju inte mitt problem... och dom har inga köer för just dom här lägenheterna, det e samma kö till alla inom bolaget.
  • bustjejen

Ok, jag missade det, sorry

• mammelie1891
    bustjejen skrev 2012-01-10 13:56:26 följande:
    Ok, jag missade det, sorry
    helt ok! kan hända även den bäste, eller hur!
Svar på tråden kan hyresvärden göra så??