kan hyresvärden göra så??
Har just flyttat till en underbar lägenhet inom samma hyresvärd som jag bott hos sen 2004 (och 1991-2000 när jag bodde hemma). Flyttade in 1/11-11. Hade tur att ja fick lägenheten, det var många som ville ha den. den ligger på våning 2. Nu ska hon som bor under oss (nedervåning) flytta och frågade mig om jag ville byta kontrakt med henne först. Så fick jag hennes lägenhet (uteplats och grejer, perfekt för mig som alltid bott på nedervåning och har tre barn + katt). Efter bytet skulle ho säga upp min lägenhet (där jag bor nu). Jag har redan en massa folk som vill ha min lägenhet så den kommer inte att bli svår att få uthyrd.
Men bostadsbolaget sa nej! Vi får inte byta! Så jävla störigt!! I området jag bodde förut var det flera som bytte lägenhet med varandra (samma bostadsbolag), från övervåning till nedervåning. Då gick det bra, men jag får inte!!
Ska ringa hyresgästföreningen imorgon, men tänkte bara kolla om nån av er har nån koll på sånt här?
På hyresgästföreningenshemsida står det "det finns inte någon tidsgräns för hur länge du måste bo i en lägenhet innan du kan byta den."
och "Hyresnämnden ska ge tillstånd om den som ansöker har beaktansvärda skäl, om bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt om inga andra särskilda skäl talar emot bytet."
Det är inte svårare att hyra ut min lägenhet än den andra...så därför förstår jag inte vad problemet är..