Snälla hjälp, orkar inte mer...Min sambo kväver mig...
Vet inte riktigt vart jag ska börja, men jag mår så jäkla dåligt nu att jag snart inte orkar mer...Har tom haft tankar att skada mig själv när det varit som värst. Men jag skulle aldrig kunna göra något sånt mot mina barn, dom är mitt allt..Hoppas någon orkar läsa detta långa inlägg..
Jag och min sambo har varit tillsammans ca 4 år och har 2 småbarn tillsammans. En på 2 år och en på 5 mån. Allt började bli sämre och sämre efter att första barnet kom, och i ca 2 år har jag känt mig förtryckt och kuvad av min sambo. Då undrar man kanske varför vi skaffade en till? Det var inte planerat, och när vi fick veta så hade det gått såpass långt att jag inte ville göra en abort. Sen så har vi ändå alltid velat ha 2 barn, så jag tänkte att vi "kör väl på" då och ser hur det går, han lovade ju att ställa upp mer...Men så blev det inte.
Han hjälpte inte till så mycket med första barnet, och minstingen som vi har nu skiter han nästan helt i. Det är bara jag som får ha henne hela tiden konstant. Han har tex inte badat henne en enda gång sen hon föddes, och om hon ligger å skriker så är det alltid jag som får ta henne. Om jag ber honom ta henne när hon skriker så brukar han bara sucka, och om han inte lyckas trösta henne efter typ 2-5 min så får han ofta utbrott. Då svär han och säger en massa dumma saker som att han ska stänga in henne i källaren och låta henne ligga där och skrika osv. Detta gör att jag aldrig vågar lämna honom själv med henne en längre tid förutom när jag måste åka och handla mat. Och då skyndar jag mig så mycket jag kan.
På morgnarna så går han upp med den störste varannan dag, men jag får alltid ta båda två när det är min tur att gå upp. Och henne får jag gå upp med varje morgon. Jag får vakna flera ggr/natt för att amma och blir alltid väckt runt 06 då lillan helst vill upp. Brukar oftast få henne att somna om, men det tar någon timma...Så jag får aldrig någon riktig sovmorgon. Har bett honom ta med henne upp 2 ggr, men det gör jag inte om då jag bara får höra sen hur jobbigt det var.
Han jobbar långa dagar från förmiddag till sen kväll, och ofta åker han 2 tim innan han börjar jobba för att träna. Så jag är alltid själv med båda barnen. Dom dagarna han är ledig så har han alltid en massa "måsten" att göra, så då sitter han mycket vid datorn eller sticker ut på ärenden. Om jag tex lämnar båda barnen med honom och går på toa och är där mer än 15-20 min så kommer han och klagar på att jag tar för lång tid på mig, är jag ute på nåt ärende så messar han och skriver att den minsta är gnällig eller undrar när jag kommer hem. Får alltid stressa! Jag får alltså ALDRIG någon egentid! Jag hinner inte göra saker jag borde, och jag hinner aldrig med mig själv. Föräldrarna bor långt bort, så det är svårt att få avlastning. Den störste går på dagis några timmar om dagen, men dom timmarna går fort och jag har ju ändå lillan hemma. Vet inte vart jag ska ta vägen snart, jag har barnen dygnet runt! Sitter ofta uppe sent på kvällarna då det är den enda "egentid" jag får. Sen är jag svintrött på morgonen och dagen istället. Min sambo klagar på det och säger att jag borde lägga mig i tid istället så jag orkar med dagen, men han fattar inte när jag säger att jag aldrig hade behövt sitta uppe så sent om jag hade haft mer tid själv!
Förhållandet mellan oss var passionerat i början och allt gick väldigt fort. Vi flyttade ihop direkt, skaffade barn och hus. Men sen gick det bara utför...Vi bråkar jätteofta, och han kan säga riktigt elaka saker då... Vi har noll kommunikation och man kan aldrig prata med honom om allvarligare saker utan att han blir sur. Det har aldrig gått att prata känslor med honom. Vi bråkar ofta och efter det så går vi och tiger istället för att prata ut om det. Har försökt prata ut ibland, men det slutar ändå bara med att vi bråkar igen. I mina tidigare förhållanden så har jag varit van vid att "rensa luften" och sen är det bra. Så har inte vi det..vi kan gå och tiga i flera dagar och jag mår jättedåligt när det blir så.
Han är totalt känslokall. Kommer aldrig fram och kramar om mig eller pussar mig. Han har inte sagt att han älskar mig på 2 år, sedan sen äldste föddes, och då var det jag som sa det först. Sätter jag mig i hans knä så håller han inte om mig, gråter jag och är ledsen för något så ignorerar han mig bara. Vi kysser aldrig varandra längre, inte ens när vi har sex. Men sex är något han vill ha, typ så ofta det går. Och om jag inte vill så suckar han alltid och blir sur. När jag har varit höggravid och trött så har han ändå tjatat om sex och blivit skitsur dom gångerna jag varit för trött. Han har inte gett mig en enda komplimang för mitt utseende på över 2 år, snarare klagat att jag borde träna för att jag är för "spinkig" eller påpekat när jag haft mycket finnar.
Han är otroligt ego och tänker bara på sig själv. Och ordet empati finns inte i hans värld. Om man är sjuk och mår dåligt tex så säger han "man är inte sjuk om man inte har feber". Om jag säger att jag är jättetrött efter att bara ha fått sova 2-3 timmar någon natt så får man bara höra hur dåligt HAN har sovit. Om jag säger att jag har ont någonstans så har han alltid mer ont. Man får liksom aldrig något "medlidande" från honom, man får bara höra att han alltid har det värre...
Han klagar och gnäller på mig konstant, tror inte han märker det själv. Men det är saker som att jag glömmer släcka lampan nere i källaren, lägger på plasten på osten på fel sätt så den blir torr, att jag inte diskar direkt efter jag lagat mat, att det är kladdigt i kylen osv. När han klagat på typ 5 saker under loppet av 10 min så säger jag ifrån. Då blir han bara arg och snäser mot mig. Jag känner en otrolig press på mig hela tiden att jag alltid måste göra "rätt" och bete mig på ett sätt som passar honom.
Han tycker att han får sköta för mycket som har med huset att göra, så det får jag jämt höra. Jag vet att han inte mår så bra just nu eftersom han håller på att stressa sönder sig med alla sina "måsten" hela tiden. Han jobbar 12 Tim per dag och dagarna han är ledig fixar han som sagt med massa saker hela tiden. Så då tycker han att jag borde hjälpa till mer. Vad han inte tänker på är att jag sköter om barnen konstant dygnet runt, städar vårat hem, tvättar, storhandlar, lagar mat, osv. Jag hinner som sagt inte ens göra några av "mina måsten" som tex klippa mig, gå till tandläkaren, osv. Jag har försökt förklara för honom att han ska försöka lugna ner sig lite och inte ta allt på en gång, att det blir så att man inte hinner lika mycket nu, att vi har två småbarn! Det ska sägas också att våran 2-åring är otroligt krävande och vill helst underhållas hela tiden. Han vill nästan aldrig leka själv. Sen så är den minsta ganska gnällig också då hon har problem med magen och vill bli buren mycket, så jag kan liksom inte göra så mycket.
Jag vet inte hur många ggr jag har sagt till min sambo att jag vill gå isär, men han verkar inte fatta..eller så bryr han sig inte bara. Han är bara likgiltig, och jag får aldrig något riktigt svar när jag frågar hur han känner för vårat förhållande och hur vi ska göra. Jag vill ju bara att han ska säga att han också vill att vi går isär. Han har vid några tillfällen sagt att man inte kan ge upp så lätt bara för det är lite motgångar osv, och att jag bara försöker fly ifrån allt när det är jobbigt. Han förstår inte hur dåligt jag mår i vårat förhållande..Och hur nedtryckt jag känner mig.
Jag önskar jag kunde säga till på skarpen att jag verkligen vill lämna honom och börja leta lägenhet, men samtidigt är jag rädd för vad han ska göra om jag lämnar honom...Jag vill inte skiljas som ovänner. Så det är väl mest därför jag går och väntar på att han också ska säga att han tycker vi borde göra slut.. Minns en gång att han sa att han skulle packa alla mina grejer och ställa utanför dörren och sen sälja huset. Han hade gjort nån liknande grej mot en annan tjej han var ihop med. Jag är rädd att han ska lyckas ta allt vi äger ihop och framförallt barnen...Jag vet om sambolagen, jag vet också att det vore högst ovanligt att ge pappan ensam vårdnad. Men han är en mästare på att manipulera folk och att prata med myndigheter. Han har lurat till sig mycket pengar från försäkringsbolag och han har lyckats överklaga en massa ärenden. Jag är rädd...Men hur ska jag få ett slut på detta!?!? Vill inte gå och må dåligt längre och ha en klump i magen varje gång han är i närheten. Allt jag drömmer om just nu är en egen lägenhet med mina underbara fina små barn..
Ibland när han varit elak så har jag skrivit lite "dagbok" om det. Här nedan är några exemplar...Finns så otroligt mycket mer, men här ser ni lite iaf...
Klockan var mycket och jag var trött efter att ha jobbat hela dagen å skulle upp tidigt och jobba dagen därpå också, och S skrek och ville ammas. Då blev han sur när jag inte orkade ha sex sen...- "Bara era behov som går i första hand"
Var trött en morgon och ville att han skulle gå upp med S för jag hade fått gå upp massa ggr i natt när han vaknat, men det hade han inte några planer på. Kom in på en diskussion om att sambon inte sover för att jag snarkar. Jag sa att han kan väl använda öonproppar då. Då sa han - så JAG ska behöva ändra mig för att DU snarkar? Han - Det är ju inte speciellt kvinnligt att snarka. Det är inte ett normalt beteende. Jag - inget normalt beteende? Han - det är väl inget du skulle skriva på ditt cv direkt.
Låg magsjuk på min födelsedag, bad att få lägga mig och vila en stund när han kom hem från jobbet eftersom jag mådde dåligt och hade tagit hand om S hela dagen. När jag kommer tillbaks upp sen så blir han sur för att jag inte orkar ha sex. Jag säger - Hur kan du bli SUR när jag mår som jag gör, har du ingen förståelse? Då säger han: Jag är inte sur, men du har ju ingen förståelse för att jag också har vissa behov.
Jag sov 3 timmar mellan 01-04 och sen ingenting eftersom sambon putte på mig så mycket när jag snarkade, gick upp 07, åkte å jobbade, kom hem 15:30, tog hand om S direkt och gav han mat, sen var vi med hans lekkompis, grillade, var ute på lekplatsen å lekte, tog ett långt bad när vi kom hem, fixade pjamas å välling. Sen när jag är heeelt slut i kroppen och frågar om sambon kan gå och lägga honom å borsta tänderna så säger han: -Idag igen???.......
Sambon har semester. Men han anser inte att det är semester då jag jobbar och han får "vara hemma och ta hand om S" "semester är när man kan koppla av och göra något ihop hela familjen"...
Lillan har fötts och det har inte ens gått 4 dagar innan han börjar hinta om att han vill ha sex...
Haft barnen själv nästan hela dagen trots att sambon är ledig. Har tagit upp båda och nattat båda. Han har suttit vid datorn hela dagen och fixat massa saker. Visst, han frågar om det är okej först, men säger jag nej så skulle han bli skitsur för att han inte får göra sina saker.. Sambon är ledig en vecka nu..Ska bli intressant att se hur mycket han tar barnen...Igår hade han kanske Lillan totalt 15 min (osammanhängande), och så fort hon blev ledsen så blev han irriterad och kallade han henne "gnällkärring" osv..
Hjälp...