• LiamsMamma

ang sufflett vintertid

Har en son på 4 veckor. Häromdagen när vi var hos BVC så hade jag suffletten till vagnen uppfälld när vi kom dit och då frågade hon på BVC om jag hade haft det hela vägen dit varpå jag svarar ja. Fick näst intill en utskällning av henne att det ska man minsann INTE ha när det är vinter och speciellt inte när det är kallt ute. Hon förklarade att det kommer in kall luft i vagnen och den kalla luften stannar inuti om man har den uppfälld.
    Litade på henne då hon verkar vara erfaren så när vi var klara med besöket hade jag suffletten nere hela vägen hem men kände mig som ett pucko när alla mammor och pappor som jag mötte på vägen hade sina suffletter uppfällda. 
    Nu vågar jag inte gå ut alls med barnvagnen för jag vet inte hur jag ska göra med suffletten när det är vinter.

Så till min fråga, ska man ha den där j*kla suffletten uppfälld eller nerfälld när det är kalllt ute ?

• Svar på tråden ang sufflett vintertid
  • Kessy
    LiamsMamma skrev 2012-01-08 14:50:14 följande:
    Har en son på 4 veckor. Häromdagen när vi var hos BVC så hade jag suffletten till vagnen uppfälld när vi kom dit och då frågade hon på BVC om jag hade haft det hela vägen dit varpå jag svarar ja. Fick näst intill en utskällning av henne att det ska man minsann INTE ha när det är vinter och speciellt inte när det är kallt ute. Hon förklarade att det kommer in kall luft i vagnen och den kalla luften stannar inuti om man har den uppfälld.
    Litade på henne då hon verkar vara erfaren så när vi var klara med besöket hade jag suffletten nere hela vägen hem men kände mig som ett pucko när alla mammor och pappor som jag mötte på vägen hade sina suffletter uppfällda. 
    Nu vågar jag inte gå ut alls med barnvagnen för jag vet inte hur jag ska göra med suffletten när det är vinter.

Så till min fråga, ska man ha den där j*kla suffletten uppfälld eller nerfälld när det är kalllt ute ?
    men vad puckat, särskilt att hon hade mage att skälla ut dig(men är vanligt att bvc tanter beter sig som om dom var nån sorts "morsor mer rätt att skälla och domdera").  Jag har alltid haft suffletten uppe vintertid, och jag brukade sticka in handen och känna efter, å det var definitivt varmare MED suffletten uppe än utan. Iaf alla gånger jag provade. Dessutom skyddar ju suffletten från blåst, och det är ju hyggligt viktigt, eftersom blåsten kyler ner ännu snabbare. (och det är ju sällan vindstilla)
  • La Lola

Öh..va? Vilken knäppkänga till BVC-tant!

Lägg en termometer i vagnen nära barnet så får du se hur varmt det blir i en vagn.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Stampan

Jag hade suffletten uppe, skyddar ju mot blåst om inte annat. Sen så hade jag ju skyddet på liggdelen som kom upp en bit, tyckte det vart som en bastu därinne ibland och inte kallt men jag kan ju ha fel. Barnet lever iaf och frodas!

• Suri

Nämen vad menade hon..? Fattar inte? Sufletten skyddar ju babyn mot vind och drag. Det vet alla att kall luft blir ännu kallare när det blåser. Givetvis skall du ha sufletten uppe när det är kallt. Stoppa in huvudet där inne, det är lugnt, vindstilla och inte alls lika kallt som utanför.

• himlafin

jag brukar ha suffletten nere när det är hyfsat fint väder. Alltså, när det inte är jättesoligt och inte blåser eller så. Mest för att han ska kunna titta på träden och lite sånt. Men blåser det minsta lilla eller om det är lite sådär ruggigt ute så drar jag upp den direkt.

Man ska inte alltid lyssna på alla andra. Gör det som känns bäst =)

• LiamsMamma

Tackar så mkt för alla svar! Nu kanske man vågar sig på en promenad imorgon med suffletten UPPFÄLLD Skrattande

• La Lola
    LiamsMamma skrev 2012-01-08 21:50:37 följande:
    Tackar så mkt för alla svar! Nu kanske man vågar sig på en promenad imorgon med suffletten UPPFÄLLD Skrattande
    Det tycker jag!

O nästa gång du träffar BVC-tanten, ifrågasätt hennes påstående.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Coyote

Äh. Sufletten funkar som en vindstrut (som man har på sig när man kör moppe på vintern typ), den kalla luften kommer helt enkelt inte in i vagnen, och den lilla luft som gör det värms självklart snabbt upp.

Svar på tråden ang sufflett vintertid