• Plupp73

Halvsyskon och nytt barn

Hej!
    Jag levde tidigare med en man och har fått tre barn med honom, nu 9,7 och 3 år gamla. Träffade sedan kvinnan i mitt liv och lever med henne sedan tre år (ja, min yngsta dotter var bebis). Mina barn som vuxit upp med pappa och mamma kallar mig mamma och henne vid namn, vilket har varit naturligt för dem eftersom hon var en vän till mig först.

Nu börjar vi planera så smått att skaffa ett barn, som tanken är att hon skall bära. Jag vill ju inte att vårt gemensamma barn ska kalla henne vid namn och mig mamma, som de andra barnen gör. Hur gör man?!? Hur gör ni som har barn sedan tidigare, och sedan fått ett till i en ny samkönad relation? 

• Svar på tråden Halvsyskon och nytt barn
  • sahara sahara

Alltså, det är klart att det finns en risk att det gemensamma barnet gör som syskonen och säger "mamma" till dig och namnet till sin andra mamma, åtminstone i en period. Ju tydligare ni är med att "mamma" varandra, desto större är väl chansen att barnet härmar er i stället.

Jag är inte i samma sits - ingen av oss har barn sen tidigare - men vi gör tvärtom. Vi är inte så mycket för att säga "mamma" om oss själva, och använder ofta den andras namn. Och ja, tvååringen kallar oss ofta vid förnamn. Så lite kan man ju styra.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Trollet i skogen

Min faster har tre barn första men en man och dom andra två med en annan man. Alla tre barnen säger den mannens förnamn till honom även om hans biologiska barn även kallar honom pappa.

Vi fick frågan (jag är i samma sitts som du men har bara 1 barn sen tidigare) om vad vi ska kalla oss. Jag står benhårt på mamma. Min fru var inne på sitt namn ev. mamma+namn före barnet kom men är bara mamma nu. Min son sen tidigare är 11 år och han säger min frus namn men när han bär och leker med lillkillen och min fru kommer så säger han Titta här kommer mamma! Så jag hoppas och tror att det kommer bli mamma till oss bägge. Och (som jag inte trodde) kallar vi varandra mamma när vi pratar med bebisen så han hör det oftare än hennes förnamn.

• miljarden
    Trollet i skogen skrev 2012-01-10 09:41:08 följande:
    Och (som jag inte trodde) kallar vi varandra mamma när vi pratar med bebisen så han hör det oftare än hennes förnamn.
    Haha, så är det hos oss också,. Dessutom talar jag helt oväntat om mig själv som mamma, i tredje person stup i kvarten. Det hade jag verkligen inte förutspått! Kom till mamma, mamma ska läsa, mamma ska hjälpa dig, sitt här hos mamma. Alltså, det var verkligen inte min plan att prata om mig själv på det viset.
    Han är 14,5 månad och säger för övrigt ALDRIG mamma till någon av oss. Han säger inte ens mamamam, vilket han gjorde ett tag förut om än inte direkt riktat till någon av oss. 
  • ruccolas

min sambo har en dotter sedan tidigare och hon kallar mig vid namn. vi har även en gemensam son på 2 år snart som jag fött. han säger mamma till oss båda och det är så vi vill ha det. dottern som är 15 snart ropar sällan mitt namn eftersom hon är i den åldern och är på sitt rum eller med kompisar. om hon är med sin lillebror och skall tala om mig eller kalla på mig så säger hon mamma å broderns vägnar.

• MammaCh

Ni kommer ju båda vara mamma till barnet så därför är det inte alls konstigt om ni kallas/kallar er just för det. Men barnet kommer själv visa vad det ska vill kalla er, så låt det visa vägen! Vi var helt inne på att jag skulle kallas mamma o att min fru (jag är den som burit vår son) skulle kallas "mamma+namn". Tyckte inte alls vår son som glatt kallar oss mamma båda o bara ibland lägger till våra namn om han frågar efter oss till den andra. Mamma Lott? Inte här? Typ... Men ropar han så är det "mamma!" Kram!

• princess of hearts

Jag har en son på fyra år sedan tidigare som kallar mig för mamma och min sambo för förnamn eller mamma + förnamn, något som han börjat med själv eftersom vi har varit tydliga med att hon också fyller en föräldraroll som bonusmamma. Jag kallar henne dock bara vid förnamn när han och jag pratar om henne. Nu har vi fått tvillingar och jag har konstigt nog inte ens reflekterat över att sonens sätt att benämna oss skulle kunna influera twinsen. Vi får väl se helt enkelt. Det är klart att det kan bli lite snett om de också börjar kalla mig för bara mamma och sambon för mamma + förnamn. Men jag är övertygad om att det löser sig.

Svar på tråden Halvsyskon och nytt barn