• Anonym

    Har man alltid trettio dagar på sig att betala en faktura?

    Jag har fått höra att man alltid har trettio dagar på sig att betala en faktura, fast vissa företag ger en t.ex femton dagar att betala. Stämmer det?

  • Svar på tråden Har man alltid trettio dagar på sig att betala en faktura?
  • Philippa

    Varje företag bestämmer det själv.... säger de 15 dagar så är det 15 dagar.

  • Anonym (Nej)

    Det är väl bara om inget annat anges som 30 dagar gäller har jag för mig. Står det ett datum så gäller det, står det 15 dagar så är det det som gäller.

  • Anonym

    Företaget bestämmer hur lång tid du har på dig att betala.
    Finns ingen lag som säger att du har minst 30 dagar på dig att betala.

  • Frontline

    Myt nr 9: "Man har alltid 30 dagar på sig att betala en faktura"


    Nej, det finns ingen lag om att man har 30 dagar på sig att betala en faktura. Om betalningstid inte har överenskommits, har säljaren rätt att bestämma inom vilken tid betalning ska vara gjord (konsumentköplagen 36 §, köplagen 49 §, konsumenttjänstlagen 41 §). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att han uppfyllt sin del av avtalet (levererat varor / utfört tjänster). Orsaken till denna vanliga missuppfattning beror sannolikt på en bestämmelse i räntelagen om att dröjsmålsränta inte får tas ut förrän tidigast 30 dagar efter fakturans avsändande (om överenskommelse om betalningstid saknas). Säljaren har dock rätt att vidta inkassoåtgärder efter att fakturan har förfallit.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Frontline skrev 2012-01-08 18:52:40 följande:

    Myt nr 9: "Man har alltid 30 dagar på sig att betala en faktura"


    Nej, det finns ingen lag om att man har 30 dagar på sig att betala en faktura. Om betalningstid inte har överenskommits, har säljaren rätt att bestämma inom vilken tid betalning ska vara gjord (konsumentköplagen 36 §, köplagen 49 §, konsumenttjänstlagen 41 §). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att han uppfyllt sin del av avtalet (levererat varor / utfört tjänster). Orsaken till denna vanliga missuppfattning beror sannolikt på en bestämmelse i räntelagen om att dröjsmålsränta inte får tas ut förrän tidigast 30 dagar efter fakturans avsändande (om överenskommelse om betalningstid saknas). Säljaren har dock rätt att vidta inkassoåtgärder efter att fakturan har förfallit.


    Jag fann den sidan med. Men den regeln gäller tydligen inte om vi inte har kommit överens innan om betalningsdatum, och då gäller trettio dagar. Jag har inte blivit informerad innan varan (med fakturan) blev levererad och således inte gått med på tio dagar netto (i detta fall).

    Myt nr 10: "Dröjsmålsränta får man inte kräva förrän 30 dagar efter fakturadatum" Den här regeln finns i räntelagen, men räntelagen är dispositiv (d.v.s. parterna kan avtala om andra villkor). Om kunden före köpet har blivit informerad om att betalningstiden är exempelvis 20 dagar, så är därmed räntelagens regel om 30 dagar satt ur spel och säljaren kan därmed kräva dröjsmålsränta efter 20 dagar.
Svar på tråden Har man alltid trettio dagar på sig att betala en faktura?