• FrökenSandra

Havandeskapspenning-Jobba i butik-Erfarenheter?

Hej!

Jag undrar lite om havandeskapspenning...

Själv är jag i 24 veckan, och har än så länge haft en väldigt bra graviditet. Men nu är det så att jag jobbar i butik och håller på med all skyltning vilket innebär många tunga lyft, jag klättrar ofta på stegar och jobbet innebär även en del stress...

Är det någon som har erfarenhet av att ha ansökt om havandeskapspenning under liknande förutsättningar?

Jag känner mig nämnligen ganska orolig inför de sista månaderna, eller inte bara orolig för barnet utan hur jag ska orka med när man redan känner att det tar emot och jag är helt slut efter en arbetsdagRynkar på näsan...

Hur går man till väga för bästa resultat hos försäkringskassan?

• Svar på tråden Havandeskapspenning-Jobba i butik-Erfarenheter?
  • Tozz82

Jag fick ingen havandeskapspenning för chefen ansåg att mitt jobb inte va så jobbigt. Men sen fick man höra att bara månader efter mig så blev hennes egen dotter väntandes o hon fick gå hem med full havandeskapspenning efter bara 25 veckor. Kanske ska tillägga att både jag o chefens dotter hade exakt samma jobb.

• Boza

Jag fick. Men enbart för att vi alltid bara är två stycken som jobbar och därför kan jag inte bli avlöst när det behövs (1 butik men 2 olika avdelningar, dam

• FrökenSandra
    Boza skrev 2012-01-08 19:11:22 följande:
    Jag fick. Men enbart för att vi alltid bara är två stycken som jobbar och därför kan jag inte bli avlöst när det behövs (1 butik men 2 olika avdelningar, dam

Hur långt innan fick du gå hem? För mig är det en liknande situation i alla fall alla dagar från klockan nio till ett på eftermiddagen...

Antagligen hänger det väl ganska mycket på vad chefen skriver om arbetet antar jag...

• Snöankan

En bekant till mig fick inte havandeskapspenning för att jobbet inte räknades som tillräckligt tungt (jobbade i klädaffär). Vad jag däremot tyckte var underligt var arbetsplatsens ovilja att anpassa arbetsuppgifterna. Om de bara hade gett henne arbetsuppgiften att stå bakom den disk som alltid skulle vara bemannad och där låtit henne sitta på en hög pall istället för att stå så hade det ju inte varit några problem för henne. Tror knappast att kunderna hade reagerat på att hon satt på en pall istället för att stå. Har själv precis varit deltidssjukskriven pga graviditetsbesvär och min chef tog direkt upp att jag måste säga till om det fanns minsta lilla som jag kom på som kunde underlätta och att jag självklart skulle jobba hemifrån så mycket som möjligt. För henne var det helt självklart att underlätta själva arbetet så mycket som möjligt och hon har själv inga barn så hon har ju inte haft några egna graviditetsbesvär, hon är helt enkelt bara en väldigt bra chef. Måste du jobba med de uppgifter du har eller kan du byta till några lättare?

• J 1981

För att få det beviljat måste ju arbetsgivaren intyga att arbetet är tungt/opassande för en gravid och inte kunna omplacera till lyttare uppgifter. Så det är ju lite olika hur arbetsgivarna gör. Du kan ju alltid påpeka för arbetsgivaren att om du blir sjukskriven (pga foglossning, sammandragningar etc) så betalar dom, får du graviditetspenning betalar FK, det gjorde min kollega och då vart arbetsgivaren väldigt snabb att skriva på)
    Sen ska ju FK ta sitt beslut också ibland kan man ju bli beviljad på deltid så att man kan jobba kortare dagar ex.
    Lycka till!

• GrönaDruvan

Första graviditeten fick jag 25% beviljat (sökte ej mer), men fick det inte beviljat andra gången. Hade exakt samma jobb och chefen skrev i stort sett samma sak. Jobbar i matbutik med många anställda, kanske därför..

Svar på tråden Havandeskapspenning-Jobba i butik-Erfarenheter?