• Anonym (hård)

Gravid och väldigt förstoppad

Jag har alltid haft lite problem med magen, är för det mesta mer eller mindre förstoppad. Men nu när jag är gravid (vecka 20) så är det verkligen helt stopp på mina tarmar! Jag gjorde nummer 2 på julafton (jättehård i magen) och sen torsdagen efter julafton (som var på en lördag) så försökte jag med microlax eftersom jag inte tömt magen sedan julafton. Men det kom ingenting. Testade igen på fredagen med microlax, men inget nu heller. Tredje försöket blev på måndagen (alltså över en vecka efter julafton) och då kunde jag göra nummer 2, skönt! Men nu har jag inte gjort det sen i måndags!! Och det känns inte som att det är påväg heller! Om jag försöker trycka så gör det jätteont i magen, och är rädd att trycka för mycket för bebisen.. Vill helst inte leva med att använda microlax, inte så bra antar jag..

Jag tycker att jag äter bra, jag dricker mycket vatten.. Usch vet inte vad jag ska göra :( Ska träffa bm på torsdag och tänkte fråga om tex movicol då, men långt kvar tills dess.. Någon annan som har/hade det så under graviditet? Eller några tips?

• Svar på tråden Gravid och väldigt förstoppad
  • Biinzan

Käka mycket katrinplommon! Det sätter fart på magen.

Emilia, 11-04-13 <3
  • Anonym (känner igen mig)

Kör Microlax tills du ska träffa BM, eller ta kontakt med förlossningsavdelningen dit du hör (det gjorde jag) och fråga om råd. Det är INTE bra att du inte kan gå på toa, så ring någon redan imorgon och be om råd!

• pigglet

Stoppande
    Morötter ( kokta + puré) Majsvälling/puré/gröt Äpple
    Blåbär Grön/omogen banan Ägg
    Blåbärssoppa /puré Smörgåsrån
    Vitt bröd Potatis Ris Te Smör

Lösande Fikon
    Morotsjuice m aprikos Färdig aprikospuré Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén) Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft Väl mogen banan
    Mango Kiwi !! Vindruvor Aprikoser Russin Råa grönsaker Broccoli Blomkål Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag

Kallpressad rapsolja Messmör Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år) Hela majskorn Nötter, solrosfrön, pumpakärnor

Konserverad fruktcoctail 

• Anonym (Emma)

Ett kryddmått chiliflingor varje morgon gjorde underverk, tyckte jag. Lägg dem långt bak på tungan så de inte kommer i kontakt med smaklökarna, och skölj ned med juice eller vatten.

• FruNaftra

Ajaj det där låter inge vidare. Sök hjälp omedelbums. Får du tex hemoroider (stavning?) så kan du få RIKTIGT bedrövligt ont i samband med förstoppning. Jag själv blödde kraftigt konstant ur rumpan när jag var förstoppad. Det var inte kul alls. Ursäkta skildringen men jag måste få varna dig så du är medveten om att förstoppning kan leda till otrevliga saker.

Hoppas det snart känns bättre.

• FruNaftra

Ett tips är att alltid starta dagen med en kiwi. Och ät en till sedan efter lunch. Det hjälpte lite för mig.

• Anonym

Klyx, finns receptfritt på apoteket, man kan inte undgå att bajsa efter det, ofarligt för tarmens "normala" rörelser också till skillnad från microlax. För övrigt så finns både movicol och laktulos receptfritt på apotek.

• Mundungus

Tipsar också om Movicol som är väldigt bra och "snällt" för tarmens funktion. Klyx funkar delvis och som plan B är det okej..

• Ziindlaa

Laktulos fungerar, finns på Apoteket. Du dricker de varje morgon och efter ett tag trappar du ner.

• Anonym (hård)

Tack för alla svar! Jag försöker få tag på min BM, men dem har nog inte telefontid förrän i eftermiddag. Jag ska se till att köpa lite lösande mat nu när jag ska handla och se om det funkar fort, annars så får jag väl testa en microlax senare idag. Vågar inte riktigt köpa Movicol utan att fråga min BM, det står att man ska fråga om det innan man använder det som gravid..

• Anonym

Köp linfrön eller physsiliumfrön. Blötlägg några timmar och drick morgon och ev kväll också. Effektivt!

Svar på tråden Gravid och väldigt förstoppad