• Anonym

Visar ett gravtest positivt även sent in i graviditeten?

HcG stiger ju bara till en viss vecka och sedan minskar det väl igen. Så skulle ett test visa positivt om man skulle vara gravid i tex v 20? 

• Svar på tråden Visar ett gravtest positivt även sent in i graviditeten?
  • Anonym

Jo det visar positivt om du är gravid hormonet finns ju i kroppen även i v 20

• Tealhawk

Det kan faktiskt visa negativt längre in i graviditeten, men det är ytterst ovanligt. HcG är som starkast i början. De flesta brukar dock märka om de är gravida på andra sätt så sent som vecka 20. men om du tror det så boka tid med en barnmorska. De kan ju känna om livmodern är förstorad och ev. göra UL.

• qouix

Njaae.. Jag har för mig att hormonet HCG är som högst fram till ca v 10 och sedan minskar det men det finns ju kvar, men att det ligger under den nivå som ett graviditetstest känner av. Har läst detta på internet på en hemsida där de visade ett stapeldiagram där man kunde se en jätteökning av HCG vid v 5 och sen sjunker det under en viss nivå igen.
    Jag tror det har med att hcg-hormonet behövs mest i början innan moderkakan tar över näringstillförseln av barnet och för att kroppen ska fatta att den är gravid.

Googla hcg-nivå under graviditet..

• IVFmamma

Jag erkänner, jag gjorde ett gravtest  + ÄLtest i v.38 med barn nr 2 , bara för att se om det stämde och båda testen vart väldigt positiva, jag har nog aldrig sett ett sånt kraftigt rött streck(var tester från testlagret.se)

• Anonym

Jag har också läst och hört detta om att HcG minskar. Jag har flera barn sedan tidigare och känner mig nu gravid. Jag har en massa tecken på graviditet. Det är inte så att jag vill vara gravid så jag letar inte tecken men känns det så känns det. Jag har tagit tester men dom visar negativt. Mensen är konstig. Jag har bokat tid med min gyn men hon har julledigt i två veckor till så jag måste vänta.

• qouix

Ja de flesta graviditetstester ger positivt redan nere vid 25 (vad det nu är man mäter det i) och även fast det sjunker väldigt mkt efter sin topp på ca 13000 så går hcg-nivån aldrig under 1000 (vad man nu mäter det i) så teoretiskt så borde det ju visa positivt hela grav

• qouix

Eh, haha.. great minds think alike!
    .... eller hur Momalicius ;)

Svar på tråden Visar ett gravtest positivt även sent in i graviditeten?