• Anonym (Dum)

Tror ni medicinen ger fosterskador?

Okej, såhär är det. Jag är ingen dum, bortkommen tjej som oroar mig i onödan men nu var jag så himla täppt i näsan p.g.a förkylning och fin syn på ettåriga dotterns Otrivin nässpray. Tog ett sprut i vardera näsborre och så slog det mig att jag är ju gravid! Är i vecka 8 så det är ju lätt att glömma såhär i början. Läste på bipacksedeln där det stod att nässprayen inte ska användas vid graviditet p.g.a dess kärlsammandragande effekt. Usch nu blev ju t.om. jag lite orolig. Men ok, kanske inte EN GÅNG av denna spray dödar mitt barn, eller?

• Svar på tråden Tror ni medicinen ger fosterskador?
  • Anonym (Jennie)

Hej.
    Du kan vara lugn, om man använder Otrivin och ej överskrider den rekommenderade dosen (vilket du ju inte gjorde) så finns det inga risker för barnet.
    (är farmaceut förövrigt) 

• Anonym (Dum)

Det var inte Otrivin comp nej, och jag tog ju av dotterns, så var väl svagaste styrkan 0,5 mg/ml för barn 1-10 år. Tack för era svar! Får nog sluta fundera på detta nu. Konstigt hur jag överlag är mycket mer orolig för missfall mm. denna andra graviditet.

• Anonym

Jag jobbar på akutsjukhus och vi kollar sällan i fass utan på www.janusinfo.se Uppdateras oftare än fass och mer utförlig än fass. Ett tips till alla är att läsa där vid osäkerhet

• Nattis90

Inte kan användas under graviditet ? Jag har då använt Otrivin nässpray båda gångerna jag vart gravid :O

• Nattis90
    Nattis90 skrev 2012-01-09 02:25:42 följande:
    Inte kan användas under graviditet ? Jag har då använt Otrivin nässpray båda gångerna jag vart gravid :O
    Och mina barn är friska :)
  • Anonym

ja jag med... inga bekymmer här med ev sprayande i näsan.

tror folk är lite mer hysteriska när de är gravida än man borde vara, använd ditt sunda förnuft så går det nog bra.  

Svar på tråden Tror ni medicinen ger fosterskador?