Ska jag verkligen betala det trasiga fönstret?
När vi höll på att flyttstäda vår gamla lägenhet så gick ett jättestort fönster sönder i vardagsrummet. Jag höll på att putsa det och hade tagit isär fönstret. Konstruktionen var inte den bästa då man fick ta isär fönstret uppifrån och dela det så att ytterfönstret fick stå uppställd och innerfönstret fick hänga neråt, så fönstret såg ut som ett L, om ni förstår hur jag menar.
När jag då putsade innerfönstret så föll ytterrutan plötsligt ner rakt över mig så fönstret krossades i full fart mot mitt bakhuvud. Fick jäkligt ont i huvudet i flera dagar men var mest glad över att jag överlevt då glasskärvorna från fönstret var jättestora och vassa. Kunde ju blivit spetsad av dem! Hemska tanke!
Ringde iaf direkt till vaktmästaren och berättade. Han verkade inte ens förvånad att fönstret fallit ihop, som om det var nåt som brukade hända typ och sa bara att han skulle skicka dit glasmästaren. Inget mer!
I alla fall så bytte de fönsterrutan dagen efter ( vi hade redan flyttat) och jag tänkte inte mer på det (förutom att jag var tacksam att det slutat lyckligt) förrän jag i fredags fick hem en räkning på närmare 3000 kr för byte och reparation av ytterfönster!
Frågan är nu om jag ska ersätta det trasiga fönstret? Vad jag har kunnat läsa mig till så brukar hyresgäst få ersätta innerruta medan ytterruta tillhör fasaden och ersätts av hyresvärd. Samtidigt är ju hyresgäst skyldig att ersätta skador! Hmmm, vad tycker ni?