• GizmooGirl

Ska jag verkligen betala det trasiga fönstret?

När vi höll på att flyttstäda vår gamla lägenhet så gick ett jättestort fönster sönder i vardagsrummet. Jag höll på att putsa det och hade tagit isär fönstret. Konstruktionen var inte den bästa då man fick ta isär fönstret uppifrån och dela det så att ytterfönstret fick stå uppställd och innerfönstret fick hänga neråt, så fönstret såg ut som ett    L,  om ni förstår hur jag menar.

När jag då putsade innerfönstret så föll ytterrutan plötsligt ner rakt över mig så fönstret krossades i full fart mot mitt bakhuvud. Fick jäkligt ont i huvudet i flera dagar men var mest glad över att jag överlevt då glasskärvorna från fönstret var jättestora och vassa. Kunde ju blivit spetsad av dem! Hemska tanke!

Ringde iaf direkt till vaktmästaren och berättade. Han  verkade inte ens förvånad att fönstret fallit ihop, som om det var nåt som brukade hända typ och sa bara att han skulle skicka dit glasmästaren. Inget mer!

I alla fall så bytte de fönsterrutan dagen efter ( vi hade redan flyttat) och jag tänkte inte mer på det (förutom att jag var tacksam att det slutat lyckligt) förrän jag i fredags fick hem en räkning på närmare 3000 kr för byte och reparation av ytterfönster!

Frågan är nu om jag ska ersätta det trasiga fönstret? Vad jag har kunnat läsa mig till så brukar hyresgäst få ersätta innerruta medan ytterruta tillhör fasaden och ersätts av hyresvärd. Samtidigt är ju hyresgäst skyldig att ersätta skador! Hmmm, vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska jag verkligen betala det trasiga fönstret?
  • Philippa

Jag tycker du ska betala, såklart!

• EmperessOfLove

Haha vi råkade oxå ha sönder ett fönster i vår flytt... Vi stod då för fönsterrutan 100-200 kr och hyresvärden satte in den nya.

Var fönstrerna undermåliga borde ni inte behöva betala. Kolla med hyresgästföreningen om ni är med där...

• Binegar

Ja, jag hade varit beredd på att betala om jag klantat till det.

• Kimona

det borde väl ingå i hemförsäkringen?

• Tazzme

Ja, om det varit du som haft sönder fönstret så är det väl helt självklart att det är du som ska betala. Men jag tycker inte att det låter som att det varit ditt fel på något sätt att fönstret brakade ihop. Så som du beskriver det så har du ju tagit isär fönstret så som man ska göra, även om det lät lite knepigt, och sen har det bara brakat ihop.

Inte kan ju du behöva betala för sådant som uppenbarligen är i dåligt skick och bara faller sönder. Annat hade ju varit om det t.ex. gått sönder för att du slagit sönder det på nåt sätt. Men ja... om det liksom bara spontan-faller ihop på det sättet så låter det ju nog mer som att fönstret helt enkelt var dåligt och det är ju inte ditt fel.
    Jag tycker du ska ta upp det med hyresvärden, enligt mig behöver du inte betala för fönstret. På sin höjd ska du betala en del av kostnaderna, men inte alltihop.

• Betty Ballbreaker

Det låter som om det var fel på fönstret. Självklart ska du inte betala! Oerhört fräckt att skicka fakturan till dig! Tycker snarare att du ska FÅ betalt eftersom det undermåliga fönstret orsakade dig sveda och värk!! Och en rejäl ursäkt!

• GizmooGirl

Har pratat med ett flertal personer från hyresbolagen som alla erkänner att fönstren är dåliga o de som var kvinnor hävdade att man måste ju förstå att man måste vara två när fönstret putsas eller att man hämtar vaktmästaren. Den högste fastighetschefen tyckte dock att man visst kunde putsa fönstret själv, men när jag frågade hur det skulle gå till hade han inget bra svar.

Det finns inga säkerhetsföreskrifter eller skötselråd what so ever, inte heller någon låsanordning som man kan hänga upp fönstret på när det är delat. Hyresvärdarna höll med om att det var dåligt, men att de fortfarande inte kunde ta tillbaka fakturan ( som de har skickat till mig, så det är klart att de kan) utan hävdar att jag ska ta det på hemförsäkringen.

Försäkringsbolaget anser däremot att det klockrent är hyresvärdens ansvar och att de ska ta det på deras försäkring. Det är ju därför jag betalar hyra, fick jag till svar av dem.

Så nu står jag här på ruta ett igen och laddar för ett nytt samtal med hyresvärden :( Funderar på att ta kontakt med hyresgästföreningen och se om de kan hjälpa till. Jag har visserligen gått ur där nu efter att vi flyttade, men var ju med hela tiden när vi bodde i den gamla lägenheten. Vad tror ni? Kommer jag åka på att betala hela räkningen själv trots allt?

• Tazzme

Stå på dig! Tycker det verkar vara rätt självklart att det inte är du som ska betala. Om de ändå vägrar ta tillbaka fakturan så kanske du kan be ditt försäkringsbolag kontakta dom?

• GizmooGirl

Ville bara berätta att jag fick rätt angående fönstret tillslut :D De tog tillbaka fakturan, så nu är saken ur vägen! Himla skönt!

• GizmooGirl

Ärligt talat så sa jag inte någonting denna gång. Jag hade däremot förberett mig för strid och pratat med hyresgästföreningen som också tyckte att det var de som skulle stå för fakturan. Sedan hade jag kollat upp hur lagen reglerade sådana här frågor och skrivit ner "fallet" för att det skulle bli så tydligt som möjligt och enkelt för mig att argumentera. Men när jag kom upp dit och bad att få prata med VD:n så sa tjejen i receptionen ( som var med under förra samtalet) att han var upptagen men att hon skulle gå bort och höra med honom. När hon kom tillbaka sa hon att hon dragit mitt ärende lite snabbt för honom och sedan sa hon bara att vi tar tillbaka fakturan! Sen var saken klar! Behövde inte ens visa min fina argumentation med lagstöd och allt :P Ibland lönar det sig att inte ge sig!

• LivL

Dom försöker bara komma undan... Min hyresvärd gjorde en besiktning av lägenheten jag skulle flytta in i, det var minsann inget fel på den. Men när jag protesterade hände det grejer, nu får jag ommålat och ny toalett!
    Men om han varit i lägenheten och tyckt att allt är okej, så borde den ju vara okej nu också? Eller? Idioter... 

Svar på tråden Ska jag verkligen betala det trasiga fönstret?