• Elinora

kärlek som på film - finns det?

hejsan.
    Jag har sedan två år tillbaka en pojkvän som jag trivs riktigt bra med. Alla i min omgivning, mina vänner och familj, påpekar alltid hur fina vi är tillsammans, att vi är ett riktigt "dröm par". Jag ler alltid instämmande och nickar till svars, för det är någonting som lurar under ytan hos mig. Det känns som att allt som ser så bra ut i andras ögon endast är en fasad. Det är inte det att vi inte trivs ihop, vi skrattar alltid tillsammans, myser och mår bra i varandras sällskap. Det är inte heller det att jag inte älskar honom, för det gör jag, av hela mitt hjärta. Jag trivs riktigt bra med honom, men jag undrar om jag bara för bekväm av mig. Jag var kär från början, jag gjorde slut med mitt ex för att få vara med min nuvarande pojkvän. Men det var aldrig så att jag var upp över öronen förälskad, helt okej kär snarare. Lite pirr i magen, någonting nytt. 
    Min fråga till er;
    Är han en potentiell framtid? Jag älskar ju honom. Men är det verkligen värt att göra slut med honom, som är så fin på alla vis, i hopp om att hitta den där riktiga drömprinsen, och känna känslorna som vi ser på film?
    Kärlek som på film - finns det sådan? Eller är det bara en myt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-08 22:36
    kan tilläggas att jag blir riktigt deppig av att se fina kärleksfilmer såsom Titanic, vingar av glas, dagboken etc. Jag känner mig tom och svartsjuk. Jag vill också känna så!! men är det något att sträva efter eller är det som jag har bättre?

• Svar på tråden kärlek som på film - finns det?
  • Veritas18

Enkelt svar på din fråga: nej, den sortens kärlek finns inte.

Kärlek är något som man skapar själv. Den är universell men ändå unik för alla. Jag tycker du borde koncentrera dig på det fina hos din partner, hur ni trivs ihop osv istället på att fokusera på något som egentligen inte existerar. Antingen så är man kär eller inte, men man kan inte sitta och vänta på att den ska vara som på film. 

• Anonym

Jag vet inte om jag vill ha kärlek som finns på film, för det är inte äkta. Äkta kärlek att skratta tillsammans i vardagen, att ställa upp för varandra, att hjälpas åt med städningen. 

• Anonym

Här kommer ett långt svar, som är min kärlekshistoria. Det kanske inte är något svar på din fråga.
    Jag levde i ett förhållande som var helt okej. Jag älskade min dåvarande pojkvän och vi hade en trygg och stadig relation. Jag kände att något saknades, jag var inte helt nöjd. Så efter 7 år tillsammans lämnade jag honom för att upptäcka något nytt. 
    Han blev helt paff och förstod inte alls vad som hände. Han vägrade släppa taget och i ca 3 månader fick jag "fly" från honom. Till slut släppte han taget och vi gick helt skilda vägar, ingen kontakt alls.  
    Jag hade 3 riktigt jobbiga år med korta förhållanden och desperata försök att hitta drömprinsen. Jag undrade många gånger om jag gjort rätt. Jag träffade en kille som jag blev lite små-kär i och tänkte "Nu stannar jag här, jag orkar inte mer".  Han var otrogen mot mig upprepade gånger och jag lämnade honom men gick av någon anledning tillbaka igen och igen...
    Efter många om och men bestämde jag mig för att lämna honom på riktigt.
    Helt oväntat ut de blå kom den underbaraste man jag någonsin träffat. Han fick mig att känna något som jag aldrig känt förut. Jag föll på stört och har aldrig varit så lycklig, jag skulle nog ärligt kunna säga att det var "film-kärlek". Det gick fort och efter tre månader flyttade jag ner till honom i Skåne.

Nu, snart 2 år senare är vi fortfarande ett par och vi väntar dessutom en dotter i februari. Jag känner fortfarande den underbara känslan varje gång jag ser honom. Jag kan sitta hemma och tänka på honom när han är på jobbet, och ett stort leende sprider sig i hela mitt ansikte. Jag kan inte tänka mig att vara med någon annan i hela världen, inte nu och inte i framtiden!

Jag vet inte om du fick någon hjälp av min livshistoria. Jag önskar dig all lycka!  

• Mamsis

Jag vet inte vad du menar med som kärlek på film..? Att man aldrig bråkar?

Jag älska min kille vansinnigt mycket, jag blir glad av honom och älskar att vara med honom. Men så var han min bästa killkompis i 8 år först även om vi hade sporadisk kontakt när han och/eller jag var upptagen på annat håll.

Vad gjorde att du föll för din kille från början? Kan ni göra saker tillsammans som bara är för er två?
    Oavsett hur bubblande kär man är i början så avtar den känslan men den kan väckas till liv igen. Kärleken mognar och blir till en mer trygg stabil punkt. Men passionen och den bubblande känslan i magen får man jobba lite med för att hålla liv i den.

• Elinora

precis det som du pratar om, det är vad jag drömt om hela livet. Jag vill känna såsom du gör! 

Jag föll för min killes charm, hans sätt att vara. Men nu i efterhand kan jag inte riktigt avgöra om det var för att komma ur en relation som jag mådde riktigt dåligt i, men föll gjorde jag i alla fall. Och vi gör saker hela tiden tillsammans, vi trivs väldigt bra. Men jag bara längtaaaar efter det som "anonym" beskrev. Jag ska flytta utomlands tillfälligt nu om en månad för att plugga en termin i New York. Jag hoppas att jag kommer att få tid att både tänka och känna, och tillslut komma fram till ett beslut. Men det är historier såsom ovan som gör mig rädd, jag är så rädd för att gå miste om någonting så underbart vackert när jag hållt kvar vid min pojkvän för trygghetens skull. Jag älskar honom oändligt, men det känns på något vis inte tillräckligt. Jag tror att jag hålls kvar mycket av att min familj avgudar honom. Och nu vet jag inte om det bara handlar om att jag är uttråkad. Vill inte såra honom för allt i världen, han är så viktigt för mig. 

• LillaBabyK

Ja den finns, men den tar olika form hos olika människor. Vissa blir kära med en massa passion och en jäåkla massa dunder och brak och andra håller sig mer lugna. Jag tycker jag har en filmkärlek här hemma, min man är det enda jag ser, den jag saknar, den som får mig att skratta, min mittpunkt som alltid finns där. Jag är tok kär i honom. Men filmer som Titanic t ex, dom har ju precis träffats, det är ju samma dag som dom träffas. Natten jag träffade min man såg ut så men sen dess har det varit mer lugnt och civiliserat tack och lov :)

• Kamme
    Anonym skrev 2012-01-08 22:52:51 följande:
    Jag vet inte om jag vill ha kärlek som finns på film, för det är inte äkta. Äkta kärlek att skratta tillsammans i vardagen, att ställa upp för varandra, att hjälpas åt med städningen. 

eller?

Är det helt enkelt så att vi fått anpassa oss efter vad vi tror kan vara en möjlig kärlek eftersom vi så sällan finner det som existerar på film? 
  • Anonym

haha, knappast.
    lol åt 2 år, kom tillbaka om 20 så kan vi undersöka hur det känns då ;)

• Anonym (kemisk)

Jag har fått en förälskelse som var så häftig att jag blev personlighetspåverkad och nästan rädd/orolig för mig själv.

Men det är bara en extrakraftig version av det normala och den går också över, kroppen kan inte leva i det tillståndet mer än max 18 månader för då hade våra organ lagt av pga stress.

Svar på tråden kärlek som på film - finns det?