• Griffonmatte

Tvättmaskintips compact living!

Hej! 

Snart kommer liten och jag börjar känna mer press på att vilja ha en tvättmaskin
    hemma.... Tvättstugan finns i ett helt annat lägenhetshus källare och det känns
    inte kul sen när man har bebis och bebiskläder att tvätta förutom våra.
    Blir ett himla bärande fram och tillbaka!

Vårat badrum är superlitet och trångt.
    Har tyvärr ej bredd på det, men ett normallångt badkar går in precis,
    och på bredden så det tar i själva handfatet.  

Tror ni att det är tekniskt möjligt att göra någon form av duschkabin där,
    eller är det för trångt? Och en tvättmaskin alt. toppmatad tvättmaskin bredvid?

Tips på passande duschar i så fall? Solig 

lillgrodan 2012-03-20
  • Svar på tråden Tvättmaskintips compact living!
  • Pappa G

Borde väl inte vara helt omöjligt med en mindre duschvägg av något slag, och så en tvättmaskin (bakom draperiet)..

Glöm inte att en tvättmaskin behöver såväl vatten- som avloppsanslutning liksom egen elledning.
    Dessa delar kanske kan vålla mer problem än just själva utrymmet för maskinen.

• Purpurbräcka

Det är inte säkert att ni behöver en duschkabin. Om kaklet går ända upp i taket och det är en ordentlig fuktspärr bakom så går det nog bra att bara lyfta ut badkaret och sätta dit en vinklad draperistång. Men jag håller med Pappa G om att den stora utmaningen kan bli att fixa el och vatten till tvättmaskinen.

• Erin

Vi har ett liknande badum, satte in duschkabin till höger och en "grund" (40 cm djup) tvättmaskin till vänster... ditt badrum har ju golvbrunnen på rätt ställe för det. Tvättkorgen står framför tvättmaskinen, men man kan ju ha en korg ovanpå också. Väggskåp för handdukar ovanför tvättmaskinen.

• sommarblomma1

En tvättmaskin måste inte stå i badrummet, den kan likväl stå i köket! Har ni plats där istället kanske?

• Griffonmatte

Njae vi tog hit en kille förut som kollade köket och det skulle bli knepigt med diskmaskinen och avlopp. Dessutom skulle få få riva en bit av det nyrenoverade köket, haha. Men har ju fått lite tips nu, så funderar på att ta hit någon som kollar om det vattenboch avloppsmässigt skulle fungera i badrummet :)

• Agdaa

När bebisen blir större så är det guld värt med ett badkar.
    Jag skulle fundera på nåt annat alternativ.

• vivianne

Det finns duschkabiner som är 70x90 cm, en sån borde få plats bredvid handfatet. Och en tvättmaskin vid nuvarande badkarets fotända.

Att bara hänga ett duschdraperi känns väl inte så lyckat ur elsäkerhetssynpunkt. Men ni kan få byggt en avskiljningsvägg mellan tvättmaskin och duschutrymme, då funkar det med draperi. Att ha en tvättmaskin i köket rekommenderas inte heller om jag förstått det hela rätt. De släpper ut otroliga mängder vatten om ngt går fel och bör stå i ett rum med golvbrunn.

Köp en stor badbalja, gärna en hopfällbar, så kan ni bada lillknodden även utan badkar. Tvättmaskin (helst en hel tvättstapel med torktumlare också) underlättar enormt.

Svar på tråden Tvättmaskintips compact living!