• Anonym

Hur långt efter förra mensen kan man bli gravid?

Hur långt efter förra mensen kan man bli gravid?

• Svar på tråden Hur långt efter förra mensen kan man bli gravid?
  • Anonym (hm)

beror på hur lång menscykel du har???

• Clarissa

Man kan faktiskt bli gravid under själva mensen om man har en tidig ägglossning, man kan också bli gravid väldigt många veckor efter mens om man har en sen ägglossning.
    Har man en 21 dagarscykel kan man bli gravid redan andra mensdagen t ex.
    Spermier kan leva optimalt fem dagar ( om rätt sekret finns) och man kan ha ägglossning mellan ca 16-12 dagar före nästa mens. Oftast ca 14 dagar.
    Har man en 34 dagars cykel kan man bli gravid mellan ca dag 14-22 efter förra mensens första dag.
    Cyklerna kan ju variera och det är ju få som har exakt regelbunden. Även om man haft det i tio år så kan just nästa bli annorlunda.
    Men man kan lära sig sen när man är fruktsam på sekretet från livmoderhalsen www.beautifulcervix.com 

• Anonym

Jag  har nog rätt oregelbunden mens, min förra mens var två dagar innan jul och fortsatte sen ca fem dagar , så jag undrar om ja kan ha blivit gravid sen efter dess?

• Anonym

ibland har jag fyra dagar ibland fem dagar mens rätt olika

• Anonym
    Clarissa skrev 2012-01-09 00:10:03 följande:
    Man kan faktiskt bli gravid under själva mensen om man har en tidig ägglossning, man kan också bli gravid väldigt många veckor efter mens om man har en sen ägglossning.
    Har man en 21 dagarscykel kan man bli gravid redan andra mensdagen t ex.
    Spermier kan leva optimalt fem dagar ( om rätt sekret finns) och man kan ha ägglossning mellan ca 16-12 dagar före nästa mens. Oftast ca 14 dagar.
    Har man en 34 dagars cykel kan man bli gravid mellan ca dag 14-22 efter förra mensens första dag.
    Cyklerna kan ju variera och det är ju få som har exakt regelbunden. Även om man haft det i tio år så kan just nästa bli annorlunda.
    Men man kan lära sig sen när man är fruktsam på sekretet från livmoderhalsen www.beautifulcervix.com 

Men jag måste bara fråga angående det du skrev och som jag tidigare hört att man kan bli gravid under menstrationen. Hur stor är sannolikheten för att bli gravid när man har mens?
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2012-01-09 00:12:40 följande:
    Jag  har nog rätt oregelbunden mens, min förra mens var två dagar innan jul och fortsatte sen ca fem dagar , så jag undrar om ja kan ha blivit gravid sen efter dess?
    så 22dec, när var mensen före den senaste då? dvs mensens 1a dag..

om du har menscykler på 28-35 dagar så bör du ha haft/ska ha ägglossning mellan 5-12jan....

• Anonym

mensen började två dgr innan julafton den 22:e och fortsatte till ca den 26:e tror jag. ok men om ja ghaft ägglossning ca den 5-12jan kan ja blivit gravid innan el efter då? 

• Clarissa

TS, man kan inte bli gravid ett dygn efter att man haft ägglossning fram tills mens. VET du säkert när du har ägglossing så kan du ha sex utan skydd då.
    Däremot kan man alltså bli gravid från mensens första dag fram till ett dygn efter ägglossning. Ägglossning kan inträffa när som helst, har man fler än en , sker den inom ett dygn från den första.
    Mensen kommer ca 14 dagar EFTER ägglossningen. Man kan känna när man har ägglossning, ofta har man ont på ena sidan, är lite svullen på ena blygdläppen, har mer lust. ( Man kan göra lite idiotsaker pga av den ökade lusten, t ex glömma kondomen för man vill så mycket och har inte tid att trassla med oväsentligheter, som man tycker då)

Hur länge du har mens spelar ingen som helt roll. Det är alltid enbart  mensens första dag man räknar med. Och du vet aldrig hur många dagar efter mensen som ägglossningen sker.
    Låter kanske förvirrande, men läs igenom några gånger så förstår du nog.
    Mens- okänd tid- ÄL-14 dagar- mens
    och så börjar det om.
    Det är alltså från mensens första dag och under den "okända tiden" du kan bli gravid.
    Så om din cykel är regelbunden ca 28-30 dagar och du förväntar dig mens ca 20 januari skulle du kunnat bli gravid ca 2-7 januari. Men har du oregelbunda cykler så kan det vara nåt annat. Du får helt enkelt skydda dig nu, och sen vänta och se. Och hoppas det är som du vill att det ska vara. Egentligen är det ju inte så himla lätt att bli gravid.

Svar på tråden Hur långt efter förra mensen kan man bli gravid?