• LinaJo83

Ont i magen av gröt?

Har gett min 6 månaders lite gröt på kvällen ganska länge nu, ca 0.5 dl. Igår tänkte jag ge honom lite mer o ökade till 1 dl o han åt upp alltihop sen började han skrika o skrika o spände kroppen o skrikattackerna kom med jämna mellanrum, så jag antog att han hade ont i magen... har vid något mer tillfälle gett honom lite mer gröt o han har då reagerat på samma sätt... men äter han runt 0.5 dl så händer inget. Kan det vara mjölkallergi då? Borde han inte få ont i magen av lite gröt oxå då? Eller reagerar han så starkt av att han ätit för mycket?

• Svar på tråden Ont i magen av gröt?
  • dripdrop

Min dotter blev hård i magen av gröten, synd eftersom hon älskade den. Trots päron, katrinplommon osv ja till och med laktulos. Hennes mage blev inte bra förrän vi tog bort gröt.

1 dl är ganska mycket för en sexmånaders. Dottern åt gröt på 0,75 dl vatten vid 9-10 mån.

• LinaJo83

Ok tack! Ska ge honom mindre gröt igen då o så om det blir bättre, annars får man väl prova mjölkfri gröt!

• dripdrop

Kan ju även vara spannmål som han inte är redo för/tål. Det går att klara sig fint utan gröt också men det är ju smidigt om det funkar.

• louiseb84
    LinaJo83 skrev 2012-01-09 08:54:55 följande:
    puff??
    hej!!
    jag av våran son oxå välling mild havre det gick jätte bra men på kvällen fick han igen men då fick han jätte ont i magen.Men jag pratade med min BCV tant så sa hon att jag skulle bytta ut ett mål i taget har du gjort det? Typ att han får välling på morgonen och sedan får han som vanligt på dagen som du har gjort tidigare.
  • FruMadde4barnTätt

ja de kan bli hårda i magen av gröten. katrinplommonjuice är bra. ´kan han bajsa flera gånger om dagen?

• FruMadde4barnTätt

kan tillägga att man inte bör göra gröten så tjock som det står, utan med mera vatten, annars blir de lätt hårda i magen

• skogsvitter

Det kan ju visserligen vara mjölken ändå, det är inte säkert att de får tydliga reaktioner på mindre mängder, även om det på sikt skadar magen och tarmsystemet så märks det inte alltid direkt. En större mängd kan ha gett tydligare direkteffekt. För säkerhets skull kanske ni bör kolla upp mjölkallergi (men också eventuell glutenallergi precis som ovan skrev angående spannmål). Det är ju onödigt att han ska behöva lida i onödan. Ni kan tex testa mjölkfri gröt och ge lite större mängd och se om det blir någon skillnad.

• skogsvitter
    FruMadde4barnTätt skrev 2012-01-22 22:01:21 följande:
    ja de kan bli hårda i magen av gröten. katrinplommonjuice är bra. ´kan han bajsa flera gånger om dagen?
    Läste du ens TS? Bebisen blev ju inte hård i magen, utan fick skrikattacker. Blir de så hårda i magen så är det i allra högsta grad för snabb introduktion av fast föda och istället för att ge katrinplommon kan man börja med att minska mängden och sänka tempot.
  • Loreena

Spannmål är eg. ingen höjdare för små magar och man bör introducera det väldigt långsamt. Bebisarnas tarmar tål egentligen inte de hårda fibrerna i fullkorn. Dessutom så är industrigröten så näringsfattig så att de måste tillsätta en massa järnn, vitaminer och mineraler för att inte barnen som äter den ska få näringsbrist.
    Jag tycker du ska skippa gröten om ditt barn får ont i magen av den. Det finns ju en massa grejer i industrigröten som ditt barn kan reagera på.
    Prova att ge tex. äggröra på kvällen ist, inga tillsatser i det och dessutom är det väldigt näringsrikt (innehåller alla näringsämnen utom c-vitamin)
    Prova annars att göra egen havregröt eller bovetegröt, men börja även där långsamt, typ en tsk eller två om dagen bara så att barnet vänjer sig långsamt. Gärna med aprikospuré på som är järnrikt.

Här kan du läsa en intressant text om välling/gröt och små magar
    www.annahallen.se/valling-med-fullkorn

• FruMadde4barnTätt

Skogsvitter

håller inte med riktigt om det. vår son blev hård i magen i alla fall. 

Svar på tråden Ont i magen av gröt?