• Baoli

Arbeta med välgörenhet?

Min dröm har alltid varit att få arbeta med välgörenhet och få känna att det jag gör betyder något för människan. Jag vill göra skillnad!

Jag är inte ute efter något volontärjobb utan en riktig anställning. Privat så skänker jag pengar till flera organisationer och gör så myckat jag kan på min fritid men det jag önskar att få en anställning och arbeta med välgörenhet hela dagarna.

Min man insjuknade i cancer för några år sedan men till vår stora lycka besegrades sjukdomen. Efter att ha haft sjukdommen så nära inpå livet så har ett drömprojekt blivit att få arbeta med just cancerfonden.

Finns det någon här som har erfarenheter av att arbeta på någon välgörenhetsorganistaion som kan dela med sig om vad ni gör? Hur fick ni jobbet? Tips till mig?

Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Arbeta med välgörenhet?
  • Elephino

Vad är det du vill göra i organisationen? Jag tänker att det finns flera yrkeskategorier. Har en ytligt bekant som arbetar inom Röda Korset, hon är socionom i botten.

• Baoli

Jag har en väldigt bred administrativ bakgrund så det finns säkert flera områden som skulle passa mig bra :)
    Ingen annan som har erfarenhet av att arbeta inom välgörenhet?

• katalysator

Olika organisationer fungerar lite olika på den där punkten. Som administratör låter det som att du helt enkelt behöver hålla utkik efter lediga tjänster på kanslierna i de organisationer du är intresserad av. Men jag skulle samtidigt starkt rekommendera att du engagerar dig som medlem/volontär i någon organisation också, det är extremt vanligt att man bara vill anställa personal som har erfarenhet och förståelse av verksamheten i den egna eller i en liknande organisation. Det är ju lite speciella förutsättningar att arbeta åt en ideell organisation.

Svar på tråden Arbeta med välgörenhet?