• Anonym

Utredning för korttidssjukdom på jobbet

Nån som varit med om en utredning pga att man varit sjuk för många gånger?
    På mitt jobb hade jag varit sjuk fyra gånger (kanske en-två dagar per gång) på nio månader och de började prata om en utredning, trots att det ju ska göras efter sex sjukfrånvaro-tillfällen på ett år.
    Jag förstår liksom inte vad de ska utreda, har jag exempelvis magsjuka/influensa/halsfluss så finns det ju inget att utreda. Är jag sjuk så är jag ju.
    Hur går det till och vad gör man? Kan man förlora jobbet?
    Man vågar ju nästan inte vara frånvarande ens när man är riktigt sjuk längre.

• Svar på tråden Utredning för korttidssjukdom på jobbet
  • setareh

ingen fara för oro,,,detta görs på de flesta arbetsplatser,,,har inte gjort ngt men min arbetskamrat.... De gör det för att i tid hitta missnöje på arbetsplatsen,,,,dvs kontrollera så du inte misstrivs eller så... iallafall där jag jobbar är det till för det

• rödbetan

det ska vara 6 gånger på ett år för att göra en utreding det är en ny lag och inget konstigt alls. och om man kan förklara ig man kan ju bli förkyld så många gånger så det är bara så och inget konstigt.

• Anonym

Så länge man säger att man faktiskt är sjuk så spelar det ingen roll alltså?
    Det vill bara kolla så man inte är missnöjd på jobbet eller inte trivs av någon anledning.
    Om man inte skulle trivas så bra på jobbet då, vad skulle de då göra?

• setareh

ingenting förmodligen förutom att skriva en massa dokument,,,,(sarkastisk)

Kanske fundera på möjligheter till omplacering,,,,,,vad vet jag...eller göra mer utredningar

men har du verkligen varit sjuk så är det inget mer med det

• Bisquit

Nej, så har vi oxå. Har inte varit på nån utredning. men chefen förklarade att det var så att dom hör efter hur man mår och vad man varit för sjuk. för det kan ju finnas brister på arbetsplatsen som behöver åtgärdas. tex om man sitter i drag, att det är för kallt osv.

Men har du bara varit vanligt förkyld så är det ju inget konstigt med det....
    Mvh G

• Anonym

Ja, så tänkte faktiskt inte jag, men faktum är att alla tycker att det är jättekallt på jobbet.
    Nu ska de ju inte göra en utredning, så det spelar iofs ingen roll, bara funderade lite.
    Fyra gånger tycker jag ju inte är så mycket, det kanske är totalt 5 dagar. Medans någon som kanske har varit sjuka vid två tillfällen, men kanske fem dagar varje gång, dvs totalt 10 dagar slipper en utredning.
    Det är ganska orättvist ändå.

• Skusan

Att dom gör dom här utredningarna beror med på att arbetsgivaren är skyldig enligt lag att hjälpa sina anställda vid ex vis missbruksproblem av olika slag och erbjuda behandlingar och rehabiliteringar. Det är ett sätt att "upptäcka" att det inte står rätt till. Sen har jag varit med om en kollega som haft migränanfall väldigt ofta, då blev hon kallad till chefen för samtal iom hög sjukfrånvaro, och det diskuterades om det var något dom kunde hjälpa henne med att åtgärda på arbetsplatsen som kunde hjälpa henne att minska migränen etc. För tex migrän kan ju bero på psykosociala missförhållanden som tex mobbing eller annat man inte trivs med på sitt arbete.

Ta det inte som ett hot att dom utreder, se det som att du har en bra fungerande arbetsplats!

• ejenderman

Förra året gick jag igenom en sådan utredning. man sitter och pratar med chefen och personalassistenten om varför man har varit sjuk och om man trivs på jobbet. sedan fick jag en tid hos företagsläkaren och där satt vi också bara och pratade om vad det varit med mig. sedan skulle jag under ett års tid ha läkarintyg from första dagen om jag var sjuk. sedan skulle vi haft en uppföljning efter ett år och det skulle varit i november men det verkar som chefen har glömt det. inget farligt. var ärlig och säg som det är varför du varit sjuk så ordnar allt upp sig.

• Anonym

Sjukintyg från dag ett?? Är inte det lite väl att ta i?
    Det hoppas jag verkligen inte, för är man kraftigt förkyld eller har ont i halsen är det ju inte säkert att läkaren tycker att man är tillräckligt nedsatt.ö

• MissBeccis

Jag skulle känna mig kränkt om min arbetsgivare krävde sjukintyg från dag 1. Jag är nog sjuk rätt så ofta i 1-3 dagar, men jag får alltid allt som går och jag ser inte vad jag kan göra annorlunda för att undvika det, alla är ju olika, och jag kanske råkar ha ett dåligt immunförsvar.

• Majsan70

Det är 6 frånvarotillfällen på 1 år. ELLER så är det 4 frånvarotillfällen på 6 månader eller kortare tid som gäller för en REHAB utredning. Det är inte arbetsgivaren som kräver detta, utan det är FK som kräver at arbetsgivaren gör det.

Vissa arbetsgivare vill då ha sjukintyg från första dagen, och andra inte. Vad jag har förstått så får arbetsgivaren egentligen inte kräva sådant förstadagsintyg om det är klart varför man har varit borta. Är det oförsvarlig frånvaro har de rätt till det.

Info från min mor som jobbar med sådant själv.

• Jenny N

Jag var på en rehab utredning nu i höstas eftersom jag varit borta mer än en månad från jobbet, det är jobbets skyldighet att göra en utredning för att se till att allt står rätt till.

Anledningen till att jag var borta under en längre period var att jag svimmade och föll på magen när jag var gravid i vecka 15 vilket resulterade i ett hål på livmodern och kraftiga blödningar i 5 veckor.
    Trots det så måste jag numera ha läkarintyg från och med första sjukdagen, vilket känns ganska jobbigt, har inte lust att springa till läkaren om jag tex är magsjuk bara för att få ett läkarintyg.
    Jag har aldrig varit borta från jobbet om jag inte varit ordentligt sjuk (tex magsjuk eller haft halsfluss och 40 graders feber) och känner precis som Ts att man inte riktigt vågar vara frånvarande längre.

• Shagwell

Det verkar som att det är när det handlar om kortare perioder, sk strödagar som de gör en utredning. Vilket jag kan hålla med dig är lite knasigt på ett sätt, för på det totala man kanske har varit borta mindre än någon som varit sjuk länge vid t ex 2 tillfällen.
    Man går igenom de olika tillfällena, orsaken/orsakerna och så pratas det lite om arbetsklimatet. Om man trivs med sitt arbete, sina kollegor etc. Jag tycker nog ändå att det är bra att det finns samtidigt som det känns som om man är "stämplad" förstår du hur jag menar?
    För egen del vart det vanlig sjukfrånvaro pga förkylning, feber etc men det kändes som att man nästan fick försvara det. Ok nu ska jag inte skrämma upp dig, det bästa du kan göra är att ärligt tala om hur du känner det angående utredningen för din chef (eller vem det nu är som gör utredningen på din arbetsplats) på så sätt undviks många missförstånd och du kan gå därifrån med lättat hjärta!
    Min chef påtalade många gånger att det var liksom en procedur som de gjorde efter ett visst antal sjukdagar /år och tillfällen. Och att det inte är så att de gör det av någon annan anledning.

Du fixar det! Jag menar bara du är ärlig så får du ju ut något av det också. Du ska se att det känns bra efteråt, det är ingen big deal.

kram

Svar på tråden Utredning för korttidssjukdom på jobbet