• Jennsan79

7-åring som suger musten ur sina föräldrar!!

Vårt problem är att vår 7-åriga tjej inte kommer till ro på kvällarna och är oss hack i hälinen mest hela tiden. Hon vakar ut oss och vi får ingen barnfri tid alls under vår vakna tid då vi är hemma... Detta kanske inte låter som något problem utan att vi bara är "lata" och inte vill umgås med våra barn... Men det vill vi absolut men inte HELA tiden. Måste ju få andrum någon gång. Har två barn till som är 5 och 4år.

Problemet är ju naturligtvis inte bara för det utan hon blir ju trött och får sina små härliga vredesutbrott också ;) Vissa kvällar blir jag tokig och säger rent ut "att jag vill inte höra din röst mer idag... jag vill ha tyst omkring mig nu" Kanske jätteelakt men det är så det känns. Hon somnar ca 23 på kvällarna då hon går i skolan och går upp vid sju på morgonen. De säger att hon orkar med skolan men på fritids har de märkt att hon kan vara lite tjurig på eftermiddagarna. Vilket inte är så konstigt :S
    Har tidigare haft kontakt med bvc och de gav råd men inget som hjälpte tyvärr. Hade kontakt med en barnpsykolog som gav som råd att alla syskonen skulle sova tillsammans för så gör de i afrika.
    Hon vill gärna ha mycket närhet och sover hos oss för det mesta men det hjälper inte att ligga bredvid heller. Det vrids, vänds och tjatas in i det sista och leder till bråk. Hon har alla ursäkter som finns i världen för att inte behöva sova, kissnödig, hungrig, törstig, växtvärk...

Den enda lösningen jag ser på problem är något sorts rogivande medel... Inte så hon däckar utan så hon kommer till ro...

Någon som har något tips, känner igen sig eller har någon annan synpunkt??

Så som vi har det nu är inte hållbart!! Hela familjen blir lidande!

• Svar på tråden 7-åring som suger musten ur sina föräldrar!!
  • sommar 77

Hej,

oj låter jobbigt.
    Har själv en 7 åring (och en 6 åring å en 4 månaders) och han kan trotsa verkligen men med sovtiderna har vi varit benhårda!! Kl 20-20.30 på vardagar ska han sova, även om han gärna försöker att få vara uppe längre så är det nej på den punkten. Om han någon gång varit uppe sent (förutom på helger då han får vara uppe längre) så kan det verkligen märkas på humöret dagen efter.

Har din dotter alltid lagt sig så sent? Jag tror det är där ni måste sätta ner foten och dessutom få henne att sova e egen säng!

• Machapuchare

Det låter jobbigt! Jag tror att hon är övertrött och det gör att hon har svårt att somna.. .

• slma

Det kunde varit varan son! Vi har ingen lösning heller. Varan son fyller 7 i sommar, han är hopplös. Precis som du säger, hänger en i hasorna tills man blir GALEN, sedan sover han i var säng minst halva natten... vi far inte plats längre, för lillasyster, 4 ar, sover ocksa i var säng, fast hon somnar bums pa 10 minuter, alltid nagon tröst. Vi har haft rutiner jämt, men det bara biter inte pa honom längre. Han har alltid varit orolig med sovandet i hela sitt liv, men nu har det nått en kulmen utan dess like. Han KAN liksom inte sova, man vill ge honom nagot lugnande som du säger, han kastar, vänder, vrider, ropar och som du säger, hittar alla möjliga anledningar till att INTE sova. Han far ocksa sina utbrott pa em pga för lite sömn... hör gärna av dig när du kommit pa nagot! Förresten har jag nog sagt lite hemskare saker än att jag inte vill höra hans röst mer idag.... 

• Jennsan79

Tack för era svar! Nej hon har inte alltid lagt sig så sent och det har inte alltid varit svårt att få henne att sova. Hon slutade med napp ganska sent. När hon var fem år. Då grät hon sig till sömns i två veckor efter det och det var då allt det jobbiga började. Innan dess kom hon lätt till ro med en napp i munnen och en i handen. Vi har kämpat i omgångar men till slut ger man upp. Vi fick ordning på sovtiderna ett par veckor innan vi ändrade till vintertid nu i höstas. Då sov hon mellan 21-7. Tio timmar verkar vara alldeles lagom för henne då det är de timmarna hon sover om hon inte blir väckt. Vi har varit hårda men det biter tyvärr inte på henne... och inget annat heller ;) Och ja man blir tokig av att ha barn omkring sig hela tiden. Inte konstigt att det kommer ut elaka ord ibland. Det finns inte en chans att orka vara glad jämt. Vi har också sängen full med barn. Tre stycken halva natten minst. Däremot har vi lagt en madrass bredvid vår säng så att det blir lite mer plats ;)

Nästa steg känns som att det är att kontakta läkaren och få hjälp med att få henne komma på rätt köl med sovtiderna igen. Jag ser snart ingen annan utväg!!

• Jennsan79
    Machapuchare skrev 2012-01-09 13:13:11 följande:
    Det låter jobbigt! Jag tror att hon är övertrött och det gör att hon har svårt att somna.. .
    Jag håller med dig helt och hållet. Hon är helt säkert övertrött. Tyvärr lyckas vi inte få henne att somna då "första" tröttheten kommer!!
  • skånegås

MIn 9-åring är nästan likadan. 7-åringen somnar som en stock

Vi har löst "problemet" med att hon får gå in på sitt rum och göra vad hon vill (ligga i sängen och läsa bok) innan hon ska sova. Vi har haft en tid på 20.30 men tror det är för tidigt, men vi måste ju gå och lägga oss 21... (har en 9 mån som vaknar på nätterna, maken går upp kl 5 och jag kl. 7.., 7-åring som vaknar 6.30 och en 5-åring som heller aldrig vill lägga sig...) för att orka. Jag har jättesvårt att säga åt henne så det funkar oftast bäst om maken gör det...

Man kan inte tvinga barn att sova, men man kan säga att de får ligga i sängen och pyssla läsa en syund innan de somnar... Våra har haft leksakskataloger från att de varit 4-5 år...

Sen kan de vara oroliga på kvällarna om de har någon allergi som inte är upptäckt... eller springmask, eller är hungriga eller oroar sig för morgondagen. Vår 5-åring har lättare att stanna kvar i sängen om han får ligga i vår (så flyttar vi honom då vi lägger oss, i perioder har vi haft en extra madrass på golvet).

Lite tips hoppas jag!!

• Glimma76

Normalt sett så är det ju föräldrarna som bestämmer när barnet ska gå och lägga sig när hon bara är 7 år. 8 tycker jag är en bra tid att lägga sig skoldagar, och vi skulle aldrig tillåtit annat med våra barn,

Det jag dock undrar med din dotter är om hon är en människa som behöver mindre sömn.... somnar 23 och går upp 7 och klarar det.... mina skulle aldrig orkat det....

vad händer om hon måste gå och lägga sig tex 8,30 och får läsa en stund innan hon somnar, men INTE få komma upp mer? Kan hon somna då? jag skulle nog provat det 2 veckor för att se om hon kunde somna då. Annars kan det ju som sagt vara så att hon inte behöver så mycket sömn som de flesta andra och då blir det hela mycket svårare så klart.

• Loreena

Hur ser era eftermiddagar/kvällar ut tillsammans hemma? Har ni tid tillsammans då ni är helt och hållet närvarande och kan lyssna och ärligt uppskatta tiden tillsammans med henne. Eller stressar ni runt och tycker att hon är i vägen?

Lite tips:

*Låt henne vara delaktig och känna sig behövd vid tex. matlagning, städning etc.
    *Ta en stund tillsammans varje dag då ni leker, slappnar av, har roligt tillsammans, myser, läser en bok eller spelar något spel. Bekräfta henne då, lyssna, och visa att ni tycker om att umgås med henne.
    *Ha tydliga rutiner. Gör tex. ett schema och sätt upp på väggen så att hon vet hur kvällen kommer att se ut. Gör gärna ett schema med bilder.
    *7åringar behöver en riktig nattsömn! Brist på sömn kan göra hennes humör värre och öka konflikterna ni har.

Tex:
    17 Vi lagar mat tillsammans och äter tillsammans och pratar om dagen

18 Tid för lek, tv-tittande och avkoppling.

18.45 Dags att städa undan efter dagens lek

19 Dags att ta på pyjamasen, ev äta en kvällssmörgås och borsta tänderna

19.30 Sagostund i sängen, därefter så är det godnattkram och läggdags.

• canmamma

Precis som att man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka så tror jag att man kan lägga barn i sängen men inte tvinga dem att sova. Dock behöver ju vuxna vuxentid (och det finns studier som visar att barn med fasta tider kring sovandet sover bättre och mer effektivt) så barn kan förväntas hålla sig i sängen. Om mina vill läsa eller leka med sina gosedjur så är det ok med mig. Jag tillåter toabesök och ett glas vatten om allt är ok för övrigt (ingen är sjuk eller ledsen eller så förstås). Jag förväntar mig också att det ska vara ganska tyst och lugnt.

Studier har visat att mycket motion och fysisk aktivitet under dagen, men inte precis innan läggdags, förbättrar sömnen. TV på kvällen försämrar sömnen. Choklad, te och cola innehåller uppiggande koffein. 

Börja någon timme innan hon ska lägga sig med att släcka ner starka lampor och sänka volymen på musik och lekar. Läs tillsammans, lugna bad, massage, pyssla och andra tysta lugna aktiviteter. Prata med henne hur man kan hjälpa sin kropp att slappna av och komma till ro med avslappningsövningar mm. och om vikten av att ge sin kropp sömn och vila. För även om det är för att hon driver ER till vansinne så är det ju faktiskt väldigt viktigt för hennes egen skull med att hon får sova ordentligt.

Har man problem med att barnen springer upp mycket har jag hört tipset om att ge dem tre fribiljetter som de kan använda för att få vatten, extra saga, toalettbesök eller vad ni nu kommer överens om. Detta ska få barnen att känna att de har kontroll över situationen och inte är maktlösa samtidigt som de gärna sparar sina biljetter och oftast inte använder dem alla.

En annan ide jag hörde var att införa en sömnfe som lämnade små presenter eller klistermärken till barn som sovit hela natten i egen säng... 

• Loreena

Thy
    Jättebra och kreativa tips!!

Svar på tråden 7-åring som suger musten ur sina föräldrar!!