• Jelenas

Låta maken sköta konflikten själv?

Jag vet inte om du är rätt person att fråga för eg rör detta problem inte oss som par men jag provar ändå.

Det är så att min man har i alla år känt sig särbehandlad av sina föräldrar. Dom har 3 barn varav den ena bor utomlands, den andra bara bor ca 1 timme i från föräldrarna och vi som bor i en annan stad ca 40 mil bort.
    Dom som bor ca 1 timme bort träffar dom väldigt ofta vilket kan vara förståeligt då det inte är långt att åka.

Systern som bor utomlands åker dom till flera ggr/år och stannar i flera veckor och de pratar även på skype flera dagar i veckan.

Men till oss åker dom ca 2 ggr/år och stannar högst i några dagar. De ringer kanske 2-3 ggr i månaden. Vi åker ner till dom så ofta vi hinner och alltid någon vecka på sommaren.

Nu har dock maken tröttnat på detta och säger att han snart kommer att skita i sin familj medans jag tycker att han måste berätta vad han känner.
    Problemet att maken är väldigt konflikträdd och ger hellre pikar i stället för att säga som det är.
    Ska jag låta honom sköta det här själv eller ska jag hjälpa honom på något sätt?

Kan tillägga att i övrigt så gör dom ingen skillnad på oss eller de andra familjerna.

• Svar på tråden Låta maken sköta konflikten själv?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Din man känner sig särbehandlad av sina föräldrar men de kanske inte skulle känna igen sig i den beskrivningen. Det är i alla fall de känslor din man har och det besvärar honom. Han ogillar konflikter och det kanske är en del av problemet i förhållande till hans föräldrar. Det vore bra om han och du först kunde prata så att du kan stötta honom lite. Försök att förstå honom och bekräfta hans känslor, argumentera inte emot även om du har en annan åsikt. Det skulle naturligtvis vara bra om han kunde prata med sina föräldrar. Det kan vara viktigt att tänka igenom hur det skulle bli om han gjorde det. Om alternativet är att han tar avstånd från sin familj utan att närmre förklara varför tror jag det skulle bli sämre för alla. Jag tycker att du kan erbjuda dig att hjälpa honom, ni kan diskutera hur. Det är bra att du bryr dig om honom. Dessa relationer påverkar ju er alla. Att vara omtänksam är aldrig fel, försök att förmedla det till honom.

Hälsningar
    Gerd

• Jelenas

Tack för ditt goda svar.
    Ska försöka göra som du råder.

Vänligen Jelena

Svar på tråden Låta maken sköta konflikten själv?