• Sommarnatt2010

7månaders

Startade en lika dan tråd i potträna, men någon dör tyckte jag skulle testa här så då gör jag det... Förra veckan testade jag sätta min 7månaders kille på pottan ( bara för skojskull o se hur han reagerade) jag satte honom där direkt när vi gick upp o han både kissade o bajsade, detta sporrade mig en aning så på tisdag morgonen gjorde jag samma sak, med samma resultat. Har fortsatt att sätta honom på pottan på morgonen när vi går upp o han kissar varje gång. Jag funderar nu på att utveckla detta, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Igår satte jag honom på pottan efter att han sovit o han kissade varje gång. Idag på fm när han sov ute hann jag dock inte få av honom kläderna (hur snabbt kissar de när de vaknat) bajsning har vi inte prickat fler gånger....tyckte det var något på gång i dag men han reste sig bara när jag satte ner honom så då struntade jag i det, lite senare så bajsade han i blöjan... Tänkte även att jag kanske skulle sätta honom efter att han ätit, men när, för antar att han inte kissar direkt efter mat Alla tips mottages tacksamt

• Svar på tråden 7månaders
  • Sommarnatt2010

Tillägg.... Hur gör ni mellan måltider...hur ofta sätter ni dem på pottan. Ska man starta rutiner samma tider varje dag oavsett om det kommer något eller ej??

• miljarden

Vi började med att sätta vår son på toa när vi märkte att han skulle bajsa. Då var han knappt fyra månader tror jag. För oss var det lätt för att han var så tydlig och dessutom regelbunden.
    Kissandet kom senare. Vi satte honom efter sömn, och däremellan kanske var 20:e minut i början (om vi orkade). Om han inte hade kissat på länge så tog vi honom till toa oftare tills han hade kissat (vare sig det kom i toan eller inte).
    Ibland går det flera minuter från att han har vaknat tills han måste kissa, ibland är det bråttom. Du lär märka hur han funkar så småningom också. Jag har alltid tyckt att han ska få vakna till ordentligt i famnen någon minut innan jag sliter av honom kläderna och det har funkat för det mesta. Men inte alltid.
    Han kissade även oftare på förmiddagen än på eftermiddagen. Nu kissar han ungefär en gång i timmen, men ibland så ofta som var 30:3 minut och ibland kan det gå långt över 1-2 timmar emellan.
    Har ni tygblöjor? Det kan underlätta, så han känner att det blir blött och blir medveten om vad han gör. En bit tyg i en pappersblöja kan ge samma effekt.
    Det bästa rådet jag kan ge är att experimentera själv, och gärna utan blöja eller möjligen med tygblöja så du märker vad som händer. Har han vanlig pappersblöja är det svårt att veta exakt när han kissar.

• ddalia

För oss är det ca 45min efter hon druckit mycket, annars en gång i timmen (hemma). När vi är ute så kan hon hålla sig 2-3 timmar utan problem, men hemma bryr hon sig inte mycket. Som miljarden säger, testa några dagar med in bit något i blöjan (som t ex såna torra tvättlappar eller vad de hette) så att du kan lista ut hans kissrutiner. Vi har tygblöjor, men när jag behöver kör jag pampers (active fit) - för de är tunnare och det är mycket lättare att se/känna på när hon kissat, även om det är bara pyttelite.

Svar på tråden 7månaders