• pojkmorsan

kan nån tipsa som 7-sits bil?

Är ute efter en sån som har två extra säten i bagaget, men det skall gå att sitta en vuxen människa även på extra sätena. Budget tjaa 150-200000 +-.... Vill inte ha nån stor buss utan så liten som möjligt efter dom behoven. Vagn bör ju gå in i bagaget även med extra stolar uppfällda dock har jag en väldigt liten vagn ;)

Drar alla sådan bilar massa soppa? Vill ju helst ligga runt litern ;)

Har idag en volvo v70 som jag är väldigt nöjd med, va inne på en xc90 men... 

Det jag vet är att jag INTE vill ha någon renault! ;)       

• Svar på tråden kan nån tipsa som 7-sits bil?
  • Prinsessan Leia

vi hade en ford galaxy
    helt ok med utrymme, men det är ju alltid lite tränger längst bak, dock så är ju bagageutrymmet d som försvinner men en sulky fick vi in.
    nu kör vi på en senic, och där får nog inte en stor fullvuxen plats i bak, men vi är rätt små av oss o barnen älskar baksätena, o det bästa är att man gömmer stolarna i golvet! smidigt

• pojkmorsan

Någon som har erfarenhet av mazda 5 eller toyota verso? gud svårt de e med bilar alltså alla beroende på vem man pratar med så klagar alltid någon på nåt.. verkar va dynga allihop :D

• Gabbe75
    pojkmorsan skrev 2012-01-10 15:56:09 följande:
    Någon som har erfarenhet av mazda 5 eller toyota verso? gud svårt de e med bilar alltså alla beroende på vem man pratar med så klagar alltid någon på nåt.. verkar va dynga allihop :D
    Nog inget fel på dessa bilar, förutom att de inte är 7-sitsiga. Inte ens ett barn sitter bekvämt längst bak och för vuxna personer är det helt otänkbart.
    Står fast vid att Chevrolet Van ger mest bang för pengarna.

Vill du ändå ha japanskt, skulle jag råda dig att satsa på Toyota Previa.
  • pojkmorsan

okej för vad jag då hör är att chevrolet är svin dyrt att laga och svårt att få tag på delar.. ska kika på den..

• Fialottis

Vi har precis köpt en 7 sitsig XC90 (väntar twins)! Är supernöjd redan :)

• Angelven

Well...

Jag har en Peugeot 807'a - köpte den när twinsen kom.

Det går in ett litet knattefotbollslag, eller en tvillingvagn, twins, hund, bonusdotter och bonusdotters pappa samt twinsens päron ... En barnvagn/tvillingvagn är lätt att lyfta in och volymen räcker för att inte behöva fälla ihop den.

7 sitsar men då får man inte med mer än matkassar ungefär - men vuxna sitter bra i alla säten (eller tonåringar) och det finns eluttag överallt till diverse DVD spelare, nintendos och mobilladdning

Stolarna är bara att klicka i eller ur. Urklickad med alla kan man lägga en 90x200 säng i skuffen - den rymmer ungefär 3 kbm, dvs dubbel kombi.

Liten ? Minibussarna är mindre än man tror - 807'an väger mindre än en Saab 9-5, är 5 cm bredare och 10 cm kortare ... med backvarnare och infällbara backspeglar har jag egentligen aldrig haft problem att ta den runt i innerstan i Stockholm, eller ner i ett pelarfyllt garage eller ombord på en vägfärja.

Takräcket är alltid med, det sitter som nån sorts takspoiler som går att dela till ett takräcke Elskjutdörrar är fantastiskt med barn - inga uppslag i andra bilar - roligast var nog arga gubben som tyckte att twinsen hackat hans dörrar - tills jag påpekade och visade elskjutdörren - svårt att nå hans fina volvo med dom ... De dörrarna var också underbara när man hade en knodd i babybjörn, en knodd i bilbarnstol i handen och den andra handen höll i två matkassar - fjärrkontroll på nyckeln

Problem ? Visst - ett par recalls för att fixa diverse på garantin. Ett topplock ombyggt efter att vi missade en kamremsservice, men det är ju knappast bilens fel. Den HATAR handbroms på vintern och fryser glatt fast den vid minsta tillfälle så räkna med kloss eller skivbyte om du missar det för ofta ... Avgasröret är bytt till ett ferrita rostfritt så det problemet slipper jag framöver.

Den käkar glödlampor som smågodis ungefär, man behöver nog byta en glödlampa varannan månad. Den kan vara en aning grinig fuktiga vintermornar om man inte satt på motorvärmare - med motorvärmare är den glad och pigg

Vindrutetorkare fram är alldeles för smart - den har inbyggd spolning så du får perfekt leverans av spolarvätska, går åt hur lite som helst för att det skall bli fint överallt - men bladet kostar en mindre förmögenhet, var rädd om det!

Och så drar den runt 0,93 l/mil (bensin, 2.2 l motor)

Om jag skulle köpa den igen ? Njae... Jag vill ha en Peugeot 3008 eller 5008 dieselhybrid

Min andra bil är en Peugeot 307 - hur nöjd som helst med den och nu har jag hittat en bra verkstad också.

• Pixboy

Ford Grand c-Max eller Mazda 5, skjutdörrar är guld.
    Lite mindre än 807 ovan nämnd med vad det innebär för för- och nackdelar

• trollet1985

Nån som har koll på Caddy Maxi Life?

• Cookie killer
    Angelven skrev 2012-01-22 09:37:34 följande:
    Well...

Jag har en Peugeot 807'a - köpte den när twinsen kom.

Det går in ett litet knattefotbollslag, eller en tvillingvagn, twins, hund, bonusdotter och bonusdotters pappa samt twinsens päron ... En barnvagn/tvillingvagn är lätt att lyfta in och volymen räcker för att inte behöva fälla ihop den.

7 sitsar men då får man inte med mer än matkassar ungefär - men vuxna sitter bra i alla säten (eller tonåringar) och det finns eluttag överallt till diverse DVD spelare, nintendos och mobilladdning

Stolarna är bara att klicka i eller ur. Urklickad med alla kan man lägga en 90x200 säng i skuffen - den rymmer ungefär 3 kbm, dvs dubbel kombi.

Liten ? Minibussarna är mindre än man tror - 807'an väger mindre än en Saab 9-5, är 5 cm bredare och 10 cm kortare ... med backvarnare och infällbara backspeglar har jag egentligen aldrig haft problem att ta den runt i innerstan i Stockholm, eller ner i ett pelarfyllt garage eller ombord på en vägfärja.

Takräcket är alltid med, det sitter som nån sorts takspoiler som går att dela till ett takräcke Elskjutdörrar är fantastiskt med barn - inga uppslag i andra bilar - roligast var nog arga gubben som tyckte att twinsen hackat hans dörrar - tills jag påpekade och visade elskjutdörren - svårt att nå hans fina volvo med dom ... De dörrarna var också underbara när man hade en knodd i babybjörn, en knodd i bilbarnstol i handen och den andra handen höll i två matkassar - fjärrkontroll på nyckeln

Problem ? Visst - ett par recalls för att fixa diverse på garantin. Ett topplock ombyggt efter att vi missade en kamremsservice, men det är ju knappast bilens fel. Den HATAR handbroms på vintern och fryser glatt fast den vid minsta tillfälle så räkna med kloss eller skivbyte om du missar det för ofta ... Avgasröret är bytt till ett ferrita rostfritt så det problemet slipper jag framöver.

Den käkar glödlampor som smågodis ungefär, man behöver nog byta en glödlampa varannan månad. Den kan vara en aning grinig fuktiga vintermornar om man inte satt på motorvärmare - med motorvärmare är den glad och pigg

Vindrutetorkare fram är alldeles för smart - den har inbyggd spolning så du får perfekt leverans av spolarvätska, går åt hur lite som helst för att det skall bli fint överallt - men bladet kostar en mindre förmögenhet, var rädd om det!

Och så drar den runt 0,93 l/mil (bensin, 2.2 l motor)

Om jag skulle köpa den igen ? Njae... Jag vill ha en Peugeot 3008 eller 5008 dieselhybrid

Min andra bil är en Peugeot 307 - hur nöjd som helst med den och nu har jag hittat en bra verkstad också.
    Snygg sammanfattning! :)
  • riverA
    pojkmorsan skrev 2012-01-29 09:30:06 följande:
    om man väljer mellan toyota corolla verso eller mazda 5 vilken hade ni valt då?

Då hade jag valt en Corolla =)

Men som svar till TS, varför inte en Honda FR-V?  
  • riverA

Och nu ser man att jag faktiskt svarade TS från början =) Jajaja de e söndag

• Lajkie

Vi har en Chrysler Voyager. Nöjd!
    Men då vi vill ha en som kan dra mer funderar vi nu på en Mitsubishi grandis.

• riverA

Men gud, måste vara trött idag =) FR-V är dock 6 sitsig men en väldigt rymlig bil. Men själv skulle jag satsa på en Corolla

• pojkmorsan

okej känner mig mest inne på corollan men får väl åka o kika lite närmre! :) tack½

• Ulf Harrys Farsa

tyvärr bara 6-sits, men å andra sidan kan det ju vara värt 475.000:- bara för att man lätt spöar grannens sura Skoda (och dom flesta andra också) vid rödljuset.
    Ska nog fan åka och titta på den..

www.autoperformance.se/

Svar på tråden kan nån tipsa som 7-sits bil?