Angelven skrev 2012-01-22 09:37:34 följande:
Well...
Jag har en Peugeot 807'a - köpte den när twinsen kom.
Det går in ett litet knattefotbollslag, eller en tvillingvagn, twins, hund, bonusdotter och bonusdotters pappa samt twinsens päron ... En barnvagn/tvillingvagn är lätt att lyfta in och volymen räcker för att inte behöva fälla ihop den.
7 sitsar men då får man inte med mer än matkassar ungefär - men vuxna sitter bra i alla säten (eller tonåringar) och det finns eluttag överallt till diverse DVD spelare, nintendos och mobilladdning
Stolarna är bara att klicka i eller ur. Urklickad med alla kan man lägga en 90x200 säng i skuffen - den rymmer ungefär 3 kbm, dvs dubbel kombi.
Liten ? Minibussarna är mindre än man tror - 807'an väger mindre än en Saab 9-5, är 5 cm bredare och 10 cm kortare ... med backvarnare och infällbara backspeglar har jag egentligen aldrig haft problem att ta den runt i innerstan i Stockholm, eller ner i ett pelarfyllt garage eller ombord på en vägfärja.
Takräcket är alltid med, det sitter som nån sorts takspoiler som går att dela till ett takräcke

Elskjutdörrar är fantastiskt med barn - inga uppslag i andra bilar - roligast var nog arga gubben som tyckte att twinsen hackat hans dörrar - tills jag påpekade och visade elskjutdörren - svårt att nå hans fina volvo med dom ... De dörrarna var också underbara när man hade en knodd i babybjörn, en knodd i bilbarnstol i handen och den andra handen höll i två matkassar - fjärrkontroll på nyckeln
Problem ? Visst - ett par recalls för att fixa diverse på garantin. Ett topplock ombyggt efter att vi missade en kamremsservice, men det är ju knappast bilens fel. Den HATAR handbroms på vintern och fryser glatt fast den vid minsta tillfälle så räkna med kloss eller skivbyte om du missar det för ofta ... Avgasröret är bytt till ett ferrita rostfritt så det problemet slipper jag framöver.
Den käkar glödlampor som smågodis ungefär, man behöver nog byta en glödlampa varannan månad. Den kan vara en aning grinig fuktiga vintermornar om man inte satt på motorvärmare - med motorvärmare är den glad och pigg
Vindrutetorkare fram är alldeles för smart - den har inbyggd spolning så du får perfekt leverans av spolarvätska, går åt hur lite som helst för att det skall bli fint överallt - men bladet kostar en mindre förmögenhet, var rädd om det!
Och så drar den runt 0,93 l/mil (bensin, 2.2 l motor)
Om jag skulle köpa den igen ? Njae... Jag vill ha en Peugeot 3008 eller 5008 dieselhybrid
Min andra bil är en Peugeot 307 - hur nöjd som helst med den och nu har jag hittat en bra verkstad också.