Fryser och blir så fruktansvärt kall!! Hjälp!
Jag har alltid haft problem med att jag blir så kall och fryser på vintern och jag tycker problemet förvärras ju äldre jag blir (30 år). Det räcker med att temperaturen ligger på noll grader eller någon minusgrad så fryser jag väldigt fort om händer och fötter. Det spelar ingen roll hur varma skor eller vantar jag har. Kör just nu med ett par italienska vinterkängor anpassade för väldigt kallt väder med tjock sula och kraftig vaddering. Tumvantar har jag i kraftigt skinn, helfodrade naturligtvis. Ändå fryser jag inom några minuter, efter en kvart börjar jag bli stel om fingrarna och kommer jag hem efter en timma värker det något fruktansvärt i händer och fötter som är kritvita och iskalla. Det värker ganska länge efteråt och klingar först av efter någon timme inomhus.
Detta har blivit ett väldigt stort problem för mig eftersom det inte bara är småkyligt och obehagligt, det gör fruktansvärt ont också. Fryser även inne trots att vi bor i ett hus som inte är dragigt och ganska varmt. Måste ha tofflor på fötterna jämt, från tidig höst till sen vår. Tar gärna på mig tunna fingervantar inomhus också samt spolar händerna ofta i varmt vatten för att värma upp dem.
Har ni varit med om något liknande? Vad kan man göra? Läkemedel? På vårdcentralen småskrattar de bara åt mina problem.. Är frisk i övrigt. Hjälp!