• Anonym

Hade din treåring fått leka med en åttaåring som har adhd?

Ja hur hade ni ställt er inför det?
    Vi har nämligen det "problemet" då ett grannbarn i området är just åtta år och har adhd, detta barn kommer regelbundet hem till oss och frågar om mina barn på två och tre år vill leka med denne. Jag tycker inte detta är okej iaf, men vi har låtit barnet leka när vi haft uppsyn men en gång lyckades denne virra ut barnen på gatan för att denne hittat en annan lekkompis. Sedan dess hårdbevakar vi våra barn och jag vill inte att mina barn ska leka med detta barn igen. Men vad säger man när denne gång på gång plingar på dörren och vill leka? Jag tycker verkligen inte det är passande!

• Svar på tråden Hade din treåring fått leka med en åttaåring som har adhd?
  • Anonym

Fast frågan är väl snarare varför en 8-åring väljer att leka med en treåring?
     Hade det vart okej om barnet INTE haft ADHD, men ändå lyckas få dina barn att förvirra sig ut i gatan?
     Vad har egentligen ADHD med saken att göra?

• Anonym (ja!)

av hänsyn till familjen jag skriver om är jag anonym!

Jag har en 7årig och en 3åring. På gården finns en familj som har ett barn med ad/hd som är 9 nu... h*n leker ofta med mina  barn, jag ser inge problem i detta då jag är ute då (låter inte min 3åring vara ute ensam) plus så är någon av h*ns föräldrar i närheten.

Prata med barnets föräldrar och kom överens, låt dom leka under uppsyn!

• Anonym (Samma)

Låter som om jag kunde ha skrivit det där. Vi är i precis samma sits, med ålder och allt. Jag har börjat säga ifrån då vårt grannbarn bara försöker få mina små att göra sattyg. Även här försöker h*n lura iväg dem och om jag säger ifrån så säger h*n att det får ni visst det. Tyvärr gick det så långt i somras att jag inte orkade vara ute när grannbarnet var ute. Så nu säger jag helt ifrån. Tråkigt, men vet inte hur man ska lösa situationen annars.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-09 17:48:53 följande:
    Fast frågan är väl snarare varför en 8-åring väljer att leka med en treåring?
     Hade det vart okej om barnet INTE haft ADHD, men ändå lyckas få dina barn att förvirra sig ut i gatan?
     Vad har egentligen ADHD med saken att göra?
    Varför jag tog upp att barnet har adhd? Jo det var för att om barnet INTE haft adhd så hade barnet inte velat leka med mina små barn. Nej det hade inte varit okej om även om barnet inte haft adhd. Det är inte störningen som är problemet utan åldersskillnaden samt att denne är väldigt impulsiv och oförutsägbar. Mina barn är alldeles för små för att förstå det.
  • MrsKnapa

Se då till att vara med när dem leker... Varför skulle dem inte få leka?? Hade du släppt ut dina barn me en annan 3-åring själv??? Ditt mål som förälder måste väl vara att lära dina barn att fatta egna beslut om rätt o fel och fram tills dem kan det, är det upp dig att vara med!!!

• Litet My

Faktum är att många barn med bla ADHD tex faktiskt fungerar bättre med mindre barn än jämnåriga eller äldre så att han väljer att leka med mindre barn är inte så konstigt.

Däremot får man ju ha koll på vad barnen gör, men oavsett så har man väl koll på en 2 åring och en 3 åring hela tiden när de leker oavsett?

Ang ålder, här på gården leker alla barn med alla och de är mellan 8-2 år...tycker inte det är speciellt märkligt.

• MoaElis
    Anonym skrev 2012-01-09 17:56:14 följande:
    Varför jag tog upp att barnet har adhd? Jo det var för att om barnet INTE haft adhd så hade barnet inte velat leka med mina små barn. Nej det hade inte varit okej om även om barnet inte haft adhd. Det är inte störningen som är problemet utan åldersskillnaden samt att denne är väldigt impulsiv och oförutsägbar. Mina barn är alldeles för små för att förstå det.
    Men nähe? Finns många barn som vill leka med yngre.. Har inget med adhd att göra.
  • Amanda 231

spelar väl ingen roll om barnet har adhd eller inte? Finns nog hur många som helst som har det utan att det ens märks, dessutom så är dom bara lite mer hyper än andra och det är väl inget fel med det? Man är ju lika klok för det. Om mitt barn skulle vara ute och leka med ett äldre barm så skulle det inte göra något, men en treåring lämnar man väl inte själv ute även om andra ungen har adhd eller inte. 

• Nica 1

Ålrderskillnaden är väl inte så stor ts så vad kan det göra om de leker och du ser på eller lämnar du dina barn själva om inte detta barn är ute menar du?

• whitetrach86

Jag reagerar mer på att du släpper ut en 2 och 3åring.. skulle jag aldrig göra. Vare sig dom är med ett äldre barn eller inte...

sen i vissa fall så har adhd betydelse.. har en kompis vars barn på 9år har adhd och i vissa fall så beter h*n som om h*n bara skulle vara 3-4 år själv.

Men det är ju bara att säga när barnet ringer på att dina barn helt enkelt är för små för att gå ut och leka utan vuxen. 

• Anonym
    whitetrach86 skrev 2012-01-09 18:25:27 följande:
    Jag reagerar mer på att du släpper ut en 2 och 3åring.. skulle jag aldrig göra. Vare sig dom är med ett äldre barn eller inte...

sen i vissa fall så har adhd betydelse.. har en kompis vars barn på 9år har adhd och i vissa fall så beter h*n som om h*n bara skulle vara 3-4 år själv.

Men det är ju bara att säga när barnet ringer på att dina barn helt enkelt är för små för att gå ut och leka utan vuxen. 
    Det gör inte jag heller men jag har också en nyfödd bör tilläggas och jag sa till grannbarnet vid detta tillfället klart och tydligt att denne inte får lämna trädgården tillsammans med mina barn men ändå lyckas de försvinna ut. Jag kan inte springa efter hela tiden just nu och därför blir det lugnast att inte ha detta barn lekandes här. En treåring är en helt annan sak! Jag har inget emot barnet i sig men åldersskillnaden och sättet denne är på tillsammans med mina barn oroar mig... Tydligen är jag ensam om att känna så då.
Svar på tråden Hade din treåring fått leka med en åttaåring som har adhd?