Rätt till akassa eller??
Hejsan!
Sade upp mig ifrån en fast tjänst för att jag mådde psykiskt dåligt. Sade upp mig då jag fick en visstidsanställning på ett annat ställe.. Eller bad om tjänstledigt först medan då jag bara fick en visstidsanställning på ca 2 månader. När jag sedan fick förlängning på 3 månader valde jag att säga upp mig & satsa på det andra.. Bära eller brista liksom...Och jag har nu jobb t o m 31/3.
Men nu är min fråga.. Jag mailade akassan om (kommunal)
Här ett urdrag ur mitt mail:
"Om jag inte får förlängt återigen så får jag ju inte ihop 6 månader.. Har jag inte rätt till akassa? Eller baseras min ersättning på någonting annat? Är det så att jag kommer åka på en karens nu för att jag har sagt upp mig ifrån mitt fasta jobb?"
Svaret jag fick var;
"Om du kommer och söker ersättning så tittar vi på allt arbete du haft de senaste 12 arbetade månaderna. Det kan vara så att du blir avstängd viss tid om du sagt upp din anställning. Det räknas från första dagen efter att arbetet upphört och 112 kalenderdagar framåt, under den perioden kan vi ta ut avstängningsdagar."
Menar de då att jag har rätt att få ersättning eftersom de bara kan stänga av mig inom 112 dagar ifrån när jag sade upp mig ifrån den fasta tjänsten?? Eller vad tror ni??