Absolut inte nödvändigt med pool.
Var utomlands i somras med mina två barn i ungefär samma ålder. Vi bodde på hotell m pool vilket jag kommer att föredra i fortsättningen då mina barn tyckte att det var "för varmt" vid stranden trotts parasoll vind, etc. och de gillar att dyka men jobbigt i saltvatten.
Vi tillbringade mestadels av dagarna på hotellet/poolen. Beställde mat till hotellet vilket var mycket mycket billigare än att gå ut och äta på restaurang. På så vis sparade vi in de pengar på mat istället.
jag tycker dock att pool är inte en absolut nödvändighet men jag och mina barn föredrar det. Nära till toa, hämta ngt man glömt i rummet, bättre uppsikt över barn, mindre folk, svalare(tyckte vi) gå in i rummet med AC för att svalka av sig en stund. Hämta kallt vatten från kylen i rummet istället för att köpa från strandbar eller ta med eget som ändå kommer att bli ljummet.......
Annat tips till resan är att köpa med Resorb från apoteket och ta iaf 2 om dagen om det superduper varmt dit ni åker. (för att undvika vätskebrist).
Härligt med semester planer! Trevlig resa! :)