• ungmamma94

Hur viktigt är dopet för dig?

Som Rubriken lyder. Hur viktigt är just ditt barns dop?
    Enligt min mamma så är det inte alls viktigt. Men för mig så är det ganska stort.
    Det ska vara ett fint dop och väl planerat. Det är ju något som man ska minnas.

• Svar på tråden Hur viktigt är dopet för dig?
  • Fia W

För mig är det viktigt enbart av den anledningen att min farbror, den enda släkt som finns på min pappas sida, är präst. Han har döpt mig, mina syskon och de flesta av mina syskonbarn. Jag känner inte att jag lägger ner flera tusen på dekorationer osv. Utan för mig är det lite att samla ihop familjerna, äta mat, fika och umgås.

• SuzR

Jätteviktigt. Pappa var präst så det har varit en självklarhet för mig:)

• evil eye

För mig är det inte alls viktigt, hade jag fått bestämma hade inte våra barn blivit döpta. Men min sambo ville och tycker att det hör till. Så för att slippa tjafs så gick jag med på det.

• MHM

Vi har inte döpt våra barn, så det säger ju vad vi tycker om dop.

• Nr 3 på G

Våra barn är inte döpta, dom får själv ta ställning om dom vill lära sig mer om kristendomen (och döpa sig och konfirmera sig om dom vill) när dom är gamla nog att förstå vad det innebär.

• SailorGirl

Inte det minsta. Ingen av oss föräldrar är troende och det inte ett namn man döper sitt barn till i kyrkan utan EN TRO, vilket folk i allmänhet inte verkar begripa.

• Milkina cerka

Det är en jätteviktig sak för oss o. precis som du skriver en dag man ska minnas.
    Hade tex aldrig vare sig gift mig eller skaffat barn tillsammans med en man som inte ansåg det som något självklart.
    Ser det som att Dopet utgör en bön om Guds välsignelse - en förhoppning om att Gud ska hålla sin hand över barnen, och samtidigt ett löfte från oss att leda våra barn in på Guds väg.

Hade öht inte mått särskilt bra om barnen inte blivit ordentligt Döpta, jag hade inte kunnat förlåta mig själv om det hänt barnen något utan det .

? Bibeln är Guds ord genom människors ord i historien ?
  • Solaika

Jag är kristen, uppvuxen med en mamma som är pastor.. dopet är viktigt.. men absolut inte BARNdopet.. vi är baptister.. således praktiserar vi vuxendop. Istället har vi en barnvälsignelse för bebisarna. Jättefint!

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Fija m 2 pojkar

Alla dop är viktiga, oavsett om det är många eller få gäster, oavsett om man har fika efteråt eller ej. Mina barns dop är viktigt för mig och för vår familj, men jag tycker alla dop är speciella!

/ Skånepräst 

• Robert77
    Robert77 skrev 2012-01-12 22:56:18 följande:

Många tror tyvärr att dopet är en namncrmoni =/

Namncermoni
Svar på tråden Hur viktigt är dopet för dig?